Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Om detta får folk att sluta köpa sina grejer på kina-sidor utan moms så borde det väl också betyda att samma folk antagligen köper dessa grejerna på svenska sidor med svensk moms vilket också skulle generera skatteintäckter till vår välfärd.

På vilket sätt är detta dåliga nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Min första reaktion: Bra! Att minska antalet frakter där små paket skickas hit och dit är bra för miljön.
Min andra reaktion: Bra!

Så min totala reaktion skulle jag säga vara Bra!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Kollektivbestraffningens förlovade land.. lika oproportioneligt som straffavgiften på trängselskatten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Kinabeställningarna kommer säkerligen bli dubbelt eller trippelt så många nu innan avgiften införs då folk vill passa på. Kommer vara enormt många paket som ramlar in på arlanda om en månad.

Varför då? Avgiften har alltid funnits, det är posten som har sagt internt att dom släpper igenom paket under 200kr.
Dom börjar antagligen att momsdeklarera alla paket idag redan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Aliexpress har ju börjat anpassa sig med eu-varuhus redan, iatället för att skickas från kina, skickas det från ett land inom. Eu

Ja detta är ju den enklaste utvägen. Dock är utbudet lite mer begränsat än så länge tyvärr.

Men jag har beställt från Banggoods EU-lager, då kommer det från Holland och tar bara några dagar. Frakten brukar ligga på 50-100 kr. Priserna på mycket där är ändå under halva priset från svenska butiker.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

DHL jublar. För dom där 125Kr kan man uppgradera till DHL frakt oftast från Aliexpress och få paketet på några få dagar istället för att vänta på vanliga posten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Aliexpress har ju börjat anpassa sig med eu-varuhus redan, iatället för att skickas från kina, skickas det från ett land inom. Eu

Blir inte lika billigt som idag. Dom betalar moms och tull när det importeras till EU. Så slut priset till dig typ samma. Enda vinsten är om man tar ett EU land med låg moms. Men då pratar vi om en vinst på 15% kanske.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Tja, dom klagade ju på att mängden brev hade sjunkit

125 kr * 150 000 paket * 30 dagar

562 500 000:- En dryg halv MILJARD kronor i månaden ska alltså detta kosta..

Nu är det säkert arbetsdagar det handlar om och man borde inte kunna räkna rakt av att inga paket är tulldeklarerade på förhand.
125*120000*20=300 000 000 Dock får man ju räkna på extra kostnader också, mer personal, mer avgift till tullverket, kanske större lokaler... Om 125 kr / paket i hanteringskostnader är rimligt för dyrare försändelser lär det vara det för de små med. Annars får man väl tulldeklarera själv så blir det lite billigare: https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...

Skrivet av Myllerman:

DHL jublar. För dom där 125Kr kan man uppgradera till DHL frakt oftast från Aliexpress och få paketet på några få dagar istället för att vänta på vanliga posten..

Och får betala 129 kr för arbetet med tulldeklarationen i stället.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om detta får folk att sluta köpa sina grejer på kina-sidor utan moms så borde det väl också betyda att samma folk antagligen köper dessa grejerna på svenska sidor med svensk moms vilket också skulle generera skatteintäckter till vår välfärd.

På vilket sätt är detta dåliga nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Men det de flesta köper är ju saker i stil med HDMI-kablar för säg 10 kr, som kostar 299 kr (!) i butik i Sverige. Tillverkningskostnad troligen runt 1 kr.

Jag tror inte det blir någon rusning till Elgiganten i morgon...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Förhoppningsvis så kommer det att gå att handla kinaprylar billigt även efter att detta genomförs.
Om varan skickas från ett EU-land till Sverige så kan ju knappast postnord lägga på 125: i kinaskatt.

Fraktkostnad kommer såklart att tillkomma så tiden då man kunde få en vara hemskickad för 15:- kommer vara över.

Exakt min tanke. Redan i dag skickas stora volymer till UK och DE etc som sedan skickas tullfritt inom EU. Denna verksamhet kommer öka, vi får betala några kronor extra men inte löjliga 125kr på en 3 pin switch för 18kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blir inte lika billigt som idag. Dom betalar moms och tull när det importeras till EU. Så slut priset till dig typ samma. Enda vinsten är om man tar ett EU land med låg moms. Men då pratar vi om en vinst på 15% kanske.

Det är inte sant. Titta på priserna på EU-varuhusen, de ligger ofta bara några procent högre än kinalagret. Priserna är ändå ofta under halva priset jämfört med svenska butiker.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om Ebay tagit betalt för momsen och tulldeklarerat åt dig så ska du inte behöva betala moms + avgift här nej.

Nya tullregler / skärpning av kontrollen från Tullverkets sida är det som gör att Postnord måste göra det här, det är inte ett eget påfund.

Det är samma arbete på ala paket, så då borde ju kostnaden för arbetet var detsamma för billiga som dyra? Vad ska de annars göra? %-andel av värdet i avgift och bestraffa dem som köper dyra saker?

Reglerna / praxis har ändrats, tull tas ut över 1500 kr och moms från första kronan. Det här var inte Postnords val att börja ta ut avgift, det var Tullverket som kom på att de gjorde fel och tvingar dem att göra det.

Avgiften ligger på ungefär samma summa på alla distributörer vi har fått betala tull genom. Om jag betala 125, eller 129 eller annan liknande summa kvittar...

"Och får betala 129 kr för arbetet med tulldeklarationen i stället."

Fått betala tull ifrån DHL flera gånger, deras fasta avgifter har aldrig varit i närheten av 125kr.
Senaste var 61.25kr på ett större paket (detta slapp jag tom betala för DHL sa beloppet var för lågt)
Paket innan som hade ordervärde deklarerat på 50-55$ ca (minns inte exakt) fick jag betala 121kr för totalt.

Så DHL är BETYDLIGT billigare än postnords 125kr fast från 1a kronan + momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blir inte lika billigt som idag. Dom betalar moms och tull när det importeras till EU. Så slut priset till dig typ samma. Enda vinsten är om man tar ett EU land med låg moms. Men då pratar vi om en vinst på 15% kanske.

Nä men så länge posten inte får sin ockeravgift på 120kr är jag nöjd

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det de flesta köper är ju saker i stil med HDMI-kablar för säg 10 kr, som kostar 299 kr (!) i butik i Sverige. Tillverkningskostnad troligen runt 1 kr.

Jag tror inte det blir någon rusning till Elgiganten i morgon...

/hulle.

Fast du kan köpa billiga HDMI kablar i sverige. Lika som du kan köpa dyra från kina.

Finns hdmi kablar från 9kr på prisjakt och 10 talet under 25kr!

Många går direkt till ebay/wish utan ens leta i sverige. Finns billiga saker att köpa här också!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

125 kr per paket? Tänk om man beställt mobilskal för 2 dollar, det är ju helt sinnessjukt.

Det kostar ju knappast 125 kr för postnord att ta emot ett sådant paket. Stöld! Förbannad stöld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fått betala tull ifrån DHL flera gånger, deras fasta avgifter har aldrig varit i närheten av 125kr.
Senaste var 61.25kr på ett större paket (detta slapp jag tom betala för DHL sa beloppet var för lågt)
Paket innan som hade ordervärde deklarerat på 50-55$ ca (minns inte exakt) fick jag betala 121kr för totalt.

Så DHL är BETYDLIGT billigare än postnords 125kr fast från 1a kronan + momsen.

Gissningsvis ser DHL/UPS en chans att ta marknadsandelar nu också och sväljer avgifterna till viss del. Det är som sagt inte momsen som är problemet och tull är det ändå inte på låga värden, utan Postmords "avgift".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Anledningen till att åtminstone JAG har köpt från kina är att när jag ska köpa en iPhonekabel så är det i princip omöjligt att hitta någon under 149:-, om man nu inte väljer någon som fått urusla betyg för att den inte håller.
Samma kabel kan jag alltså få för ungefär 10 spänn, då kan jag alltså köpa 15 sådana istället för en i Sverige. Någon tar ju ut en oförsvarligt hög avgift i kedjan från tillverkning till återförsäljare?

Detta är bara ett exempel, finns tusentals småpryttlar där samma sätt tillämpas, exempelvis dämpningsringar till mekaniskt tangentbord - svensk ÅF typ 150 spänn, kina cirka 30 spänn.

Iofs går man i framtiden break even om man köper typ två ting däröver. Men då har man ingen kompensation för den extremt långa leveranstiden. Sen får man ta i beaktande att man inte har någon som helst aning över kvaliteten på det man beställer. Det kan verkligen variera enormt mycket har jag märkt.
Jag kommer nog fortsätta handla. Många gånger har jag ju råd med svenska ÅF överpriser, dock väljer jag bort det i ren protest mot att de just tar ut överpriser.

Permalänk
Medlem

Förresten, köp inte billiga grejer som kopplas in på elnätet, t.ex. mobilladdare, de kan vara kasst konstruerade och direkt farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Aliexpress har ju börjat anpassa sig med eu-varuhus redan, iatället för att skickas från kina, skickas det från ett land inom. Eu

Har märkt att flera säljare på Ebay har börjat med detta också. Har beställt flera grejer från Kina som skickas från EU-länder. Framför allt Nederländerna verkar vara vanligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om detta får folk att sluta köpa sina grejer på kina-sidor utan moms så borde det väl också betyda att samma folk antagligen köper dessa grejerna på svenska sidor med svensk moms vilket också skulle generera skatteintäckter till vår välfärd.

På vilket sätt är detta dåliga nyheter?

Många saker jag köpt finns inte på svenska sidor, eller kostar tio gånger mer. Så den här nyheten innebär att jag kommer sluta köpa dessa varor, vilket gör att jag kommer gå miste om en mängd praktiska prylar och Sverige får inga skatteintäkter. (Däremot så kommer ju PostNord inte att gå back på mina paket, vilket ju känns vettigt att de inte ska göra, men det känns samtidigt orimligt att en enkel men användbar vara plötsligt ska öka i pris från 20 kr till 150 kr.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Förresten, köp inte billiga grejer som kopplas in på elnätet, t.ex. mobilladdare, de kan vara kasst konstruerade och direkt farliga.

Köpt flera Huawei original laddare på Aliexpress, mega bra kopior eller original, finns många som säljer Huawei saker där då det är ett kinesiskt märke.
Aldrig haft problem med dessa, presterar precis lika bra som den jag fick med mobilen, samma gäller huaweis USB C kablar.

Permalänk
Medlem

Ptjah... moms från första kronan har jag inget problem med, men administrativa avgiften är bara löjlig och borde slopas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det de flesta köper är ju saker i stil med HDMI-kablar för säg 10 kr, som kostar 299 kr (!) i butik i Sverige. Tillverkningskostnad troligen runt 1 kr.

Jag tror inte det blir någon rusning till Elgiganten i morgon...

/hulle.

Elgiganten och MediaMarkt tillhör nog de dyraste på kablar i Sverige.

Permalänk

@BengaBang: Därför att folk troligtvis inte förstår hur systemet är uppbyggt. Administrationsavgiften för feldeklarerade paket har inte avskräckt folk från att köpa prylar hittills då chansen att "åka på den" är enormt liten. Man skulle kunna säga att avgiften i praktiken inte finns där även om den officiellt finns där. Nu vet jag inte när den nya avgiften träder i kraft men man kan ju kanske tänka sig att många vill passa på att storhandla innan för att slippa betala den nya avgiften.

Permalänk
Medlem

Men hur blir det med gåvor från utlandet? Om jag har en kompis utomlands som skickar en present till mig, skall jag då behöva betala avgiften?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är inte alls förvånad att de överväger detta, och jag tycker det är helt rätt.

Det har gått från att vara lite exotiskt att privatimportera någon enstaka gång att göra det på daglig basis för vem som helst utan att man tänker på vare sig;

  • Man indirekt stödjer barnarbete / dåliga arbetsförhållanden

  • Frakten är "GRATIS!" ... ja eller så får vi skatta för den genom att Sverige har något avtal där vi bekostar detta (kan inte detaljerna, men vet att det är så)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De ökar priserna, blir latare, samtidigt blir de mer ineffektiva, latare och mindre ansvarsfulla..

Ja, PostMord åker längre och längre ner i slasken..hoppas på nästa regering tar itu med vårat postbolag.

Som när Alliansregerigen fick för sig att slå samman Posten AB med Post Danmark A/S? En lysande affär...

Skrivet av Implor:

Blir inte lika billigt som idag. Dom betalar moms och tull när det importeras till EU. Så slut priset till dig typ samma. Enda vinsten är om man tar ett EU land med låg moms. Men då pratar vi om en vinst på 15% kanske.

Du kommer att få betala svensk moms ändå, detta då företaget i fråga med all säkerhet kommer att sälja för mer än 360.000/år till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det de flesta köper är ju saker i stil med HDMI-kablar för säg 10 kr, som kostar 299 kr (!) i butik i Sverige. Tillverkningskostnad troligen runt 1 kr.

Det går att få tag på prisvärd kabel i Sverige också. Man måste inte köpa i lokal butik.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lite detta jag förutspådde. Kina-paket belastar säkert posten väldigt mycket men de får knappt något för det. Det är en orimlig situation att kunna beställa småpaket från Kina med krimskrams utan fraktavgift. Alternativt skulle vara att höja alla andra postavgifter avsevärt men det skulle vara väldigt orättvist.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

@BengaBang: Därför att folk troligtvis inte förstår hur systemet är uppbyggt. Administrationsavgiften för feldeklarerade paket har inte avskräckt folk från att köpa prylar hittills då chansen att "åka på den" är enormt liten. Man skulle kunna säga att avgiften i praktiken inte finns där även om den officiellt finns där. Nu vet jag inte när den nya avgiften träder i kraft men man kan ju kanske tänka sig att många vill passa på att storhandla innan för att slippa betala den nya avgiften.

Med tanke på hur länge det dröjer att få dessa paket hit, så blir det nog att snabba sig.