Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jo, då det krävs uppsåt för att kunna styrka brott. Ingen vet att man måste maila tullverket och sitter kanske och väntar på en räkning. De vill betala moms och har inget uppsåt att smuggla dvs inget brott kan styrkas.

Det räcker att man underlåtit att göra det eftersom det är så lagen formulerar det. Att inte kunna lagen betyder inte att man inte gör fel. Man kan inte skylla ifrån sig när man undanhåller skatt eller tull på det sättet, det krävs enligt lagen inget uppsåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det räcker att man underlåtit att göra det eftersom det är så lagen formulerar det. Att inte kunna lagen betyder inte att man inte gör fel. Man kan inte skylla ifrån sig när man undanhåller skatt eller tull på det sättet, det krävs enligt lagen inget uppsåt.

Fel! Dessa personer kan lagen och underlåter ingenting, de vill betala moms men vet inte hur man gör, två skilda saker. Om du struntar i lagen och inte alls planerar att betala moms är det däremot ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Detta är väldigt luddigt. Preskiberingstiden skall gälla från det datumet brottet begicks, dvs om jag har för avsikt att inte betala moms alls från första början gäller datumet då jag hämta ut varan. Tullverket kan inte kolla detta först efter 3 år och då är brottet preskiberat. Hur man än vänder på det så blir det omöjligt att åtala.

Är väl ganska glasklart skulle jag säga. Tullverket säger ju själva att du har tre år på dig att skicka in uppgifter om det du importerat. Så när du får hem ditt icke deklarerade paket bryter du inte mot lagens förens efter tre år om du undlåter att informera tullverket. Brottet har där med inte begåtts när du fick hem paketet utan när du efter tre år ännu inte meddelat tullverket om detta.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Fel! Dessa personer kan lagen och underlåter ingenting, de vill betala moms men vet inte hur man gör, två skilda saker. Om du struntar i lagen och inte alls planerar att betala moms är det däremot ett brott.

Det krävs inget uppsåt enligt smugglingslagen. Jag har hänvisat till en lag, vad har du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Är väl ganska glasklart skulle jag säga. Tullverket säger ju själva att du har tre år på dig att skicka in uppgifter om det du importerat. Så när du får hem ditt icke deklarerade paket bryter du inte mot lagens förens efter tre år om du undlåter att informera tullverket. Brottet har där med inte begåtts när du fick hem paketet utan när du efter tre år ännu inte meddelat tullverket om detta.

Skulle det vara så skulle ingen dömas för skattebrott, eftersom du kan självrätta dig där också. Inga företagare skulle heller dömas för tullbrott om det bara vore så att Tullverket kunde skicka ut en rättad faktura istället. Riktigt så fungerar det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det krävs inget uppsåt enligt smugglingslagen. Jag har hänvisat till en lag, vad har du gjort?

3 § Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år.

Tycker mig skymta någonting om uppsåt där men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle det vara så skulle ingen dömas för skattebrott, eftersom du kan självrätta dig där också. Inga företagare skulle heller dömas för tullbrott om det bara vore så att Tullverket kunde skicka ut en rättad faktura istället. Riktigt så fungerar det ju inte.

Skattebrott fungerar lite likande, om skattemyndigheten inte godkänner ett avdrag så är det inget brott, om du avsiktligt försöker fuska eller lämnar felaktiga uppgifter är det ett brott. Allt handlar om vilka avsikter man har haft från början vilket i många fall är solklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Inte svårt att läsa själv på tullverkets sida vad det är som gäller...

Betala tull och moms
Här får du veta hur du går till väga för att betala tull, moms och eventuellt andra avgifter för varor som du handlar på nätet.

Om du har köpt en vara på nätet från ett land utanför EU via exempelvis Wish eller Alibaba ska du alltid betala moms för den varan. Om värdet på din försändelse är över 1 500 kronor ska du även betala tull för varan.

Om du upptäcker på ditt kvitto eller din faktura att du inte har fått möjlighet att betala tull eller moms ska du meddela Tullverket. Då hjälper vi dig att räkna ut vad du ska betala och skickar ut en räkning så att du får en chans att göra rätt för dig.

Samma sak gäller oavsett om det är Postnord eller ett kurirföretag som har transporterat din vara.

Meddela Tullverket genom att skicka ett mejl eller brev till oss och berätta vad som är fel och vilket företag som har transporterat din vara. Skicka även med underlag som vi kan utgå ifrån, till exempel kvitton och fakturor, digitalt eller i pappersform.

Mejla tullverket@tullverket.se eller skicka ditt brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Meddela inom tre år
Du kan meddela Tullverket om att tullavgiften eller momsen inte är betald inom tre år från den dag då din vara kom in i Sverige.

Ett brott att inte anmäla
Att inte anmäla eller deklarera varor som du importerar till Sverige är olagligt och kan vara ett brott enligt smugglingslagen.

Uppdaterad: 2018-02-16

Källa: http://tullverket.se/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb0074...

Jag tycker de borde förenkla processen, att begära in underlag etc av en person som är ärlig och hör av sig och vill betala in, blir ju som att jävlas med den som försöker vara ärlig där den stora majoriteten inte är det. De borde bara acceptera summan personen anger. Jag menar om han ärlig nog att höra av sig på helt egen bevåg (då postnord har missat att ta ut momsen) för sin 10krs vara, så är han nog också ärlig om själva summan.

Jag förstår inte ens varför ska man kontakta tullverket öht, och ha personlig kontakt med dem? Man borde bara direkt kunna deklarera och betala in det på deras sida på ett smidigt sätt på 2 minuter med hjälp av paypal eller liknade. Varför ska en massa underlag skickas och mailkontakt och granskning ske hit och dit, för sedan en faktura skickas ut för 2.5kr i moms? Sådan dum byråkrati. Snacka om ineffektivt och fientlig system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

3 § Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år.

Tycker mig skymta någonting om uppsåt där men men

Fel paragraf, den gäller varor som är förbjudna eller kräver tillstånd för att importera.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Preskriptionstiden för grövre fall bör vara fem år, vilket stämmer överens med hur länge företag måste behålla dokumentation/handlingar.

Jag tror det finns tre preskriptionstider:

  • Ringa tullbrott: två år

  • Tullbrott: fem år

  • Grovt tullbrott: tio år

Om brottet är att man inte betalat 2:50 i moms, tar jag för givet att det är ringa.

Skrivet av Petterk:

Skulle det vara så skulle ingen dömas för skattebrott, eftersom du kan självrätta dig där också.

Med skattefusk gäller att man slipper undan om man självrättar innan Skatteverket får vetskap om att man feldeklarerat. Så kan det väl inte riktigt funka med tullbrott? Efter att man tagit emot försändelsen och konstaterat att det inte betalats någon moms, måste man ju ges rimligt med tid att rätta detta. Annars skulle polisen kunna stå och vänta vid utlämningsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Skattebrott fungerar lite likande, om skattemyndigheten inte godkänner ett avdrag så är det inget brott, om du avsiktligt försöker fuska eller lämnar felaktiga uppgifter är det ett brott. Allt handlar om vilka avsikter man har haft från början vilket i många fall är solklara.

Att låta bli att lämna uppgifter kan också vara brott, alltså enligt skattebrottslagen.

Alltså utan uppsåt att låta bli.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fel paragraf, den gäller varor som är förbjudna eller kräver tillstånd för att importera.

Vilken paragraf kollar du på, alla jag läser har uppsåt i sig även paragraf 8. Uppsåt är för övrigt något som gäller alla lagar, annars hade man kunnat bli otalad för mord vid en trafikolycka istället för vållande till annans död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag tycker de borde förenkla processen, att begära in underlag etc av en person som är ärlig och hör av sig och vill betala in, blir ju som att jävlas med den som försöker vara ärlig där den stora majoriteten inte är det. De borde bara acceptera summan personen anger. Jag menar om han ärlig nog att höra av sig på helt egen bevåg (då postnord har missat att ta ut momsen) för sin 10krs vara, så är han nog också ärlig om själva summan.

Jag förstår inte ens varför ska man kontakta tullverket öht, och ha personlig kontakt med dem? Man borde bara direkt kunna deklarera och betala in det på deras sida på ett smidigt sätt på 2 minuter med hjälp av paypal eller liknade. Varför ska en massa underlag skickas och mailkontakt och granskning ske hit och dit, för sedan en faktura skickas ut för 2.5kr i moms? Sådan dum byråkrati. Snacka om ineffektivt och fientlig system.

Absolut, systemet som det ser ut idag är ju förkastligt dåligt. Borde inte vara så svårt att sätta upp en sida där du fyller i uppgifterna om försändelsen och den slutliga avgiften för moms och ev. tull räknas ut. Bifoga ett kvitto kan man väl göra också om dom nu prompt måste ha det. Sen välja om man vill betala med kort, faktura, etc. Sen kan ju tullverket sitta och göra stickprover bäst dom vill, lite som skatteverket gör. Där gör du dina avdrag som du anser dig ha rätt till och om inte skatteverket väljer att granska uppgifterna går dom igenom.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Då går våra åsikter isär, paketet passerar PostNord som ska ha på uppdrag av tullverket att sköta importdeklarationer och förtulla paket. Så det går genom myndigheter indirekt och detta fungerar utmärkt med DHL tex. Att PostNord tillsammans med tullverket failar är inte mitt ansvar, att själv hålla reda på moms på allt skit man köper är en heltidstjänst och inget jag sysslar med, isf tänker jag fakturera tillbaks all den tiden det tar.
Betalar du in fortkörningsböter till polisen själv varje gång du kör för fort?

Här handlar det om juridik och inte vad du anser att du har rätten till. Ansvaret ligger hos dig om tullverket missat. Så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här handlar det om juridik och inte vad du anser att du har rätten till. Ansvaret ligger hos dig om tullverket missat. Så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hängt med i tråden så är juridiken luddig och svårtolkad som alltid, därför det krävs 5 år av utbildning för att jobba med det. I praktiken är det dock slöseri att diskutera då det i princip är omöjligt att fällas för detta när det gäller enstaka försändelser. Att ansvaret skall ligga på individen är inget jag köper, då kan man tvingas till slavliknande villkor för att inte bryta mot lagar vilket går emot demokratiska principer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror det finns tre preskriptionstider:

  • Ringa tullbrott: två år

  • Tullbrott: fem år

  • Grovt tullbrott: tio år

Om brottet är att man inte betalat 2:50 i moms, tar jag för givet att det är ringa.Med skattefusk gäller att man slipper undan om man självrättar innan Skatteverket får vetskap om att man feldeklarerat. Så kan det väl inte riktigt funka med tullbrott? Efter att man tagit emot försändelsen och konstaterat att det inte betalats någon moms, måste man ju ges rimligt med tid att rätta detta. Annars skulle polisen kunna stå och vänta vid utlämningsstället.

Skulle företag kunna självrätta sig när som helst på det sättet skulle de ju knappt aldrig kunna bli dömda för tullbrott, och det är ju samma lag som gäller oavsett om du är en fysisk person eller en juridisk, är ju ofta individerna som åker dit när företag gör fel i sådana här ärenden hur som helst. Visst väntar de inte tre år med att åtala företag/are heller.

Tre år i det här fallet är tiden du har på dig att göra en omprövning, och det är normalt inom dessa tre år du får tulltillägg dessutom. Kommer från EU-direktiv. Givetvis måste de kunna åtala folk innan det preskriberas också. Är visst först vid straffrättsliga förfaranden de kan förlänga denna tid, då upp till tio år som du säger.

Kan inte röra sig om mer än att de inte åtalar när de tycker du gjort rätt för dig. Således behöver de inte formulera någon viss tidsfrist, hade väl rätten behöva göra om de missbrukade detta däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det är väl inget brott om man betalar i efterhand, och då tillkommer väl inga avgifter, så då kan de skicka sin faktura på 2.5kr (där bara portot kostar mer än vad de får in), skulle ju nästan vara lite komiskt.

Det handlar ju om att slippa postnords helt onödiga avgift, inte slippa momsen.

Så det är bättre att låta kinapaketen sänka Postnord? Bara för att du ska få slippa avgiften?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skulle företag kunna självrätta sig när som helst på det sättet skulle de ju knappt aldrig kunna bli dömda för tullbrott, och det är ju samma lag som gäller oavsett om du är en fysisk person eller en juridisk, är ju ofta individerna som åker dit när företag gör fel i sådana här ärenden hur som helst. Visst väntar de inte tre år med att åtala företag/are heller.

Men samtidigt måste man ju ges rimlig tid att fixa importdeklarationen. Försändelsen returneras om den inte hämtas ut inom två veckor och det man köpt kanske behövs omgående. Sedan kanske man inte heller vet vilken försändelse man fått innan man hämtat ut den. På avin har Postnord ibland bara angivit avsändarland som avsändare och ibland t.o.m. fel avsändarland. Det har någon gång stått Kina trots att försändelsen kom från Japan. På avin ståd det alltså att avsändaren var "Kina" medan det av försändelsen framgick att den skickats från ett postkontor i Tōkyō.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så det är bättre att låta kinapaketen sänka Postnord? Bara för att du ska få slippa avgiften?

Det där är en annan sak: Postnord har skrivit ett dåligt avtal med Zhongguo youzheng. Det är Postnords problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det där är en annan sak: Postnord har skrivit ett dåligt avtal med Zhongguo youzheng. Det är Postnords problem.

Inte direkt, det är vårt problem efter som Postnord ägs av? I praktiken så lurar ni er själva.

Sedan verkar det inte direkt som att andra privata aktörer eller andra länders postservice har speciellt mycket bättre avtal, så att specifikt peka på att Postnord har ett dåligt avtal blir märkligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men samtidigt måste man ju ges rimlig tid att fixa importdeklarationen. Försändelsen returneras om den inte hämtas ut inom två veckor och det man köpt kanske behövs omgående. Sedan kanske man inte heller vet vilken försändelse man fått innan man hämtat ut den. På avin har Postnord ibland bara angivit avsändarland som avsändare och ibland t.o.m. fel avsändarland. Det har någon gång stått Kina trots att försändelsen kom från Japan. På avin ståd det alltså att avsändaren var "Kina" medan det av försändelsen framgick att den skickats från ett postkontor i Tōkyō.

Ska det omprövas innan du hämtar ut är det ju en fråga för PostNord, men det är ju när de gör fel och anger t.ex. fel värde, är det oförtullat lär de inte bry sig. Vet inte ens om de har några rutiner för att skicka tillbaka oförtullade varor till tullagret. Gör de någon form av omprövning får du såklart mer tid på dig, då det är speditörerna som avgör när det åker tillbaka.

Permalänk
Medlem

....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så det är bättre att låta kinapaketen sänka Postnord? Bara för att du ska få slippa avgiften?

Vad menar du? Hur sänker man postnord? Hursomhelst så kan jag inte se det olagliga i att välja betala in det i efterhand istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Vad menar du? Hur sänker man postnord? Hursomhelst så kan jag inte se det olagliga i att välja betala in det i efterhand istället.

Uppenbarligen genom att deras kunder beställer hundratusentals paket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Uppenbarligen genom att deras kunder beställer hundratusentals paket

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jovsist går de nog minus på kinapaketen och de skulle nog vilja slippa det helt och hållet, men det är inte så säkert att den nya hanteringen kommer vara en bättre lösningen för dem, då det ökar deras kostnader. Men vad har det med saken att göra? Det är väl fortfarande inte olagligt att betala momsen i efterhand? Snacka om att skifta fokus i diskussionen.

Btw: Postnord visar själv ingen respekt emot folk, och ingen i postnords ledning lider direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Uppenbarligen genom att deras kunder beställer hundratusentals paket

Vilket de kommer fortsätta med. Hur som helst PostNord skulle kunna ta ut momsen utan avgift om de höjde priset på andra tjänster ännu mer, men då importdeklarationen inte ingår i frakten så finns det egentligen ingen anledning att inte ta ut avgiften oavsett vilket land paketen kommer ifrån. Att de nästan helt struntade i att göra några importdeklarationer och således inte lade på någon avgift förlorade de på, och gjorde såklart att de inte hade någon budget till ombuden. Hade varit unikt att inte ta ut någon avgift för detta, de höll på att gräva sitt egna hål genom att inte leda arbetet, men att avgiften faktiskt sänktes signalerar att de vill behålla sina kunder och alltså att volymen kommer vara stor i fortsättningen också. Är inte så att avgiften finns för att kompensera för låga ersättningar från Kina, två olika problem det är tal om, men de råkar också delvis lösa det problemet genom att köra iväg paket från Arlanda-terminalen till ett tullager samt genom ändrade rutiner, och så småningom nya sorteringsmaskiner. Däremot får de fortfarande ingen förhandsinformation att försändelserna från Kina är på väg, utan de lastas bara ut från flyg rätt som det är.

Backteman verkar tro att när avgiften tillkommer (istället för att struntas i) kommer folk sluta beställa, men han tror ju också att Sverige är enda landet som tar ut moms från första kronan i EU och att reglerna tillkom 2016. Det går inte att ta något som han säger seriöst.

Permalänk
Medlem

@erkew

Nyanställer de tullombud så får ju tullombuden betalt av kunden, det är inga nya anläggningar det handlar om. De har talat om hundratals nyanställda, det täcker speditionsavgiften snabbt även om de bara skulle lyckas ta ut avgiften på mindre än hälften av paketen.

Permalänk
Inaktiv

Beställde nya varor idag från Aliexpress, direkt från deras EU lager, svårare än så är det inte. Paketet blev ca 13% dyrare.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Jag tänker förutsätta att staten (försök inte ens!) inte tar ut en avgift som inte speglar den kostnad det tar att utföra arbetet. Denna är ju naturligtvis baserad på en medelkostnad men man kan inte ha två olika medelkostnader för samma arbete. Det är antingen-eller. Det kostar antingen i genomsnitt 75 kronor att göra en momsdeklaration eller så kostar det 125, det kan omöjligt vara båda två samtidigt.

1) Källa på det, tack. 2) Det förklarar fortfarande inte varför man har två olika avgifter för samma tjänst. Om det är dyrare än 75 men billigare än 125 så får man väl ta 100 då. Varför har man två avgifter för samma arbete?

Nu pratar vi om Postnord.

Hej Vresiberba du undrade över varför det finns två avgifter 75kr och 125kr. Svaret hittar du i postnord pressmeddelande som kom den 16 februari, den lägre avgiften inkluderar momsdeklaration och där den högre avgiften inkluderar både momsdeklaration och tulldeklaration.

Frågan finns ju egentligen kvar, varför fanns det inte två avgifter förut?

Utdrag ur postnords pressmeddelande:
Samtidigt införs en ny avgiftsmodell som innebär en lägre avgift än dagens 125 kronor, inklusive moms.

För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor kommer en avgift om 75 kronor att tas ut.

För försändelser med ett deklarerat värde på 1 500 kronor eller högre kommer den nuvarande avgiften på 125 kronor kvarstå vilket, utöver kostnaden för momsdeklaration, även ska täcka kostnaden för att utföra en tulldeklaration.

Källa:
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stonehedge69:

Hej Vresiberba du undrade över varför det finns två avgifter 75kr och 125kr. Svaret hittar du i postnord pressmeddelande som kom den 16 februari, den lägre avgiften inkluderar momsdeklaration och där den högre avgiften inkluderar både momsdeklaration och tulldeklaration.

Frågan finns ju egentligen kvar, varför fanns det inte två avgifter förut?

Utdrag ur postnords pressmeddelande:
Samtidigt införs en ny avgiftsmodell som innebär en lägre avgift än dagens 125 kronor, inklusive moms.

För försändelser med ett deklarerat värde under 1 500 kronor kommer en avgift om 75 kronor att tas ut.

För försändelser med ett deklarerat värde på 1 500 kronor eller högre kommer den nuvarande avgiften på 125 kronor kvarstå vilket, utöver kostnaden för momsdeklaration, även ska täcka kostnaden för att utföra en tulldeklaration.

Källa:
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där svarar ju egentligen inte på frågan alls, det bara beskriver vad som gäller. Kostnaden på 75 kronor sägs alltså vara lägre för att den inte innehåller tull, men man hade ju inte tull från första kronan innan denna ändring heller och ändå togs det 125 kronor i avgift varpå man får undra varför detta bevisligen har ändrats. Borde dessutom inte tullavgiftsavgiften rimligtvis vara inkluderat i tullavgiften.