Text-färgtema i hela linux, inte bara Vim!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011

Text-färgtema i hela linux, inte bara Vim!

Hej!

Tog tag i mitt liv under julledigtheten och installerade Antergos med i3-gaps istället för Ubuntu på min laptop. En helt ny värld med nytt workflow, configs och allmänt pillande har öppnat sig. Men jag funderar lite över det här med färgteman på text. Jag har efter lite googlande hittat ett tema jag tycker är riktigt snyggt, nämligen GRUVBOX.

Grejen är dock att det verkar vara menat till Vim först och främst, man rekommenderas att installera det mha en vim plugin-manager. Men jag är inte intresserad av att ha ett färgtema i enbart vim, och ha alla mina terminalfönster i de gamla tråkiga färgerna. Som terminal emulator använder jag urxvt. Och som tur var hittade jag en .xResources-fil (som urxvt använder för sina settings) med Gruvbox-plaletten, HÄR. Men, det blir inte riktigt bra ändå.

När jag kollar i ett python-script på min egen dator och jämför med screenshots på gruvbox är färgerna väldigt "omkastade". Alltså, själva färgerna i sig verkar stämma, men det är fel färg på fel syntax-highlight, if that makes sense. Detta kanske inte är ett jättestort problem egentligen, förutom att i terminalen blir det jättedumma färger. När jag vill lista alla filer/mappar så visas dom alla med en hemskt ful gul färg, och mapparna har dessutom en snarlik nyans av gul som bakgrundsfärg, vilket gör texten svår att läsa.

Någon som har något tips? Eller ska man bara testa sig fram med att kasta om de 16 färgerna? Hur har ni löst era färger? Det kanske finns ett bättre sätt än att copy-paste:a färgkoderna till sin .xResources-fil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Finns fler alternativ som att använda en terminal med fler inställnings möjligheter eller att använda ett annat skal. Jag personligen använder fish som har ett trevligt web interface för inställningar där man enkelt kan ändra färg och så. Väldigt trevlig navigering, förslag och funktioner, får panik med bash när man blir van med fish. Nackdelen är att vissa script man ibland vill använda inte alltid fungerar med fish, men då byter man några sekunder.

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av sleepyoh:

Finns fler alternativ som att använda en terminal med fler inställnings möjligheter eller att använda ett annat skal. Jag personligen använder fish som har ett trevligt web interface för inställningar där man enkelt kan ändra färg och så. Väldigt trevlig navigering, förslag och funktioner, får panik med bash när man blir van med fish. Nackdelen är att vissa script man ibland vill använda inte alltid fungerar med fish, men då byter man några sekunder.

Intressant. Kollade upp lite, men det känns inte jättepeppande att byta. Med urxvt får jag möjlighet till klickbara länkar, transparens i i3, 256-bitars färger etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av jH0Ni:

Intressant. Kollade upp lite, men det känns inte jättepeppande att byta. Med urxvt får jag möjlighet till klickbara länkar, transparens i i3, 256-bitars färger etc.

Urxvt är din terminal emulator, Fish/Bash är ditt skal(shell). Du har troligtvis Bash nu?

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av sleepyoh:

Urxvt är din terminal emulator, Fish/Bash är ditt skal(shell). Du har troligtvis Bash nu?

Ja det stämmer, använder Bash. Jag blev lite förvirrad av att du kunde ställa in färger i ditt shell snarare än i terminal emulator? Men det kanske går att göra också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

dircolors för att byta färg på filerna i shell.