Är i behov av ny router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2010

Är i behov av ny router

Hej,

Som rubriken lyder så är jag i behov av en ny router. Den gamla jag har tappar wifi hela tiden och kräver omstart för att fungera igen.
Nu hör till saken att grabben sitter och spelar CS på nedervåningen och måste då köra på wifi. Det har funkat bra med den jag har (Linksys EA2700) utan lagg och typ 3 sämre i ping än mig som sitter med fiber rätt in i burken.

Så min fråga är vilken router ska jag köpa. Inte för dyr men ändå fixa så grabben slipper lagg och skit.

Tack på för hand!

/Mackan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Mackanskåne
Jag har en Asus RT-AC66U den har några år på nacken nu, men den är stabil som tusan funkar kalas bra för min del får full fart (100/100) i en 1½ plans vill på 142m² via wifi.

Gamer|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Asus PG278QR|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3| 2x Chromecast 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2010

Precis den jag tittade på! hade fått bra recensioner. Vettig i pris också. För mig är räckvidd och minimalt tapp av snabbheten det viktigaste.
Några fler förslag?

Tack för ditt förslag bärplockaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Mackanskåne:

Precis den jag tittade på! hade fått bra recensioner. Vettig i pris också. För mig är räckvidd och minimalt tapp av snabbheten det viktigaste.
Några fler förslag?

Tack för ditt förslag bärplockaren!

RB750Gr3: https://www.proshop.se/Naetverk-Router/MikroTik-RouterBOARD-R...
+
CPE510: https://www.proshop.se/Accesspunkt/TP-Link-CPE510-traadloes-a...

Mvh r3mpuh

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Köpte exakt en sån som bärplockaren beskriver (RT-AC66U_B1 om vi ska vara petiga) och det är en fullständigt underbar produkt som dessutom har en QoS som inte bara fungerar utan gör i princip alla inställningar åt dig.
Vi skyfflar filer mellan datorerna och NASen i gigabithastighet medan jag spelar CS och hon lirar WoW, pingen rör sig möjligen +5 ms som mest och då varvar vi mellan trådat och trådlöst, dessutom fyra smartphones, två laptops och en SmartTV.
Köp köp köp!

Onödigt krångligt, två enheter som ska utföra uppgifter som i TS fall en enda kan göra bättre.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Kolla mitt omdöme på prisjakt. Det säger en hel del.

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ronneby
Registrerad
Dec 2010

Hej!

Jag har två stycken asus 66. Är sådär nöjd med Wifi delen i den. Använder den ena som router och den andra som AP. Programvaran är enkel och det är inte något som känns som jag saknar, förutom när jag försöker labba med grejer som jag inte förstår men då skall jag inte ha en konsument grej.

Mitt problem som min kompis också upplever är att enheter blir utkastade från wifi lite hur som helst utan någon riktig anledning. Det finns ip-adresser så det räcker och kan inte hitta något som varken han eller jag har låst. När tid och ork finns så blir det ett byte av ap till något annat. Det här problemet blir extra jobbigt när jag spelar något spel eller stremar till chromecast. Problemet verkar inte drabba någon specifik enhet utan händer lite random. Drabbade enheter är t.ex. Xbox one S, android plattor och telefoner, iPad, iPhone och laptop. Men den trådade delen funkar fin fint.

Lycka till med köpet

Laptop: Asus K53S
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.
Mediaspelare: Chromecast
Min hemmaserver tråd: Min väg till en smidig hemmaserver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

jag har en amplifi HD och är supernöjd! bra prestanda, stabil samt ser inte ut som ett rymdskepp.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -Palit 1060 6gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Vill man ha billigt men ändå stabilt och snabbt, tycker jag TP-Link Archer C7 + LEDE/OpenWRT är en sällsynt lyckad combo. Kör den här hemma, och den kan väl sammanfattas med att det bara tuggar på. Aldrig något strul, aldrig några omstarter, etc.

F. n. är det LEDE man bör kika på, men de håller på att merga med OpenWRT, och det lär väl bli klart med nya major release under OpenWRT-varumärket inom några månader.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Hade en AC66u tidigare, har ubiquiti nu, det är helt klart värt pengarna.
Köp en AC-AP och stäng av wifi på din gamla router, strular det fortfarande byt den till en USG.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

hade en asus rt-n56u, har nu Ubiquiti för hela slanten och har blivit frälst över hur mycket man får för pengarna och hur lätt allt är att confa

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Hoppa inte på att köpa ny, fundera på om det är något åtgärdbart fel iaf. Routern verkar ju fungera bra i övrigt?

Är det bara Wifi som strular? Har ni möjligtvis chrome-cast/google-cast enheter på nätverket?
T.ex:
https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/7qb3bo/having_wi...

Men kommer man ingenstans med felsökning, låter de råd du fått ovan väldigt bra.