Permalänk
Medlem

nätadapter i skåp

Blir det värme problem för en nätadapter om man har den i ett skåp?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Generellt nej men eftersom vi inte vet någonting om vad du ska använda så ja kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Klart det blir, då de inte är 100% effektiva att omvandla spänningarna.
Om det sen är farligt eller inte beror ju på hur mycket effekt du pratar om, hur skåpet är ventilerat eller vilket material det är byggt i. T.ex. om det är av metall kan det fungera som en kylfläns och leda bort värmen.

Permalänk
Medlem

Skåpet är 30x37x33 cm
Om man plockar bort baksidan på skåpet? (skåpet står 15mm från väggen)

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

@storPutte:
Är dörren helt tättslutande eller finns det tillräckligt med springa där så kan det ju räcka.
Testa och ha den instängd därinne en stund och se sen om det blir väldigt varm, om inte så kan det ju vara OK annars behövs bättre ventilering.

Frågan är väl mest vad du har den till, det är ju stor skillnad i värmepotential mellan en mobil laddare och en nätadapter till en gaming-laptop.

Permalänk
Rekordmedlem

En fråga som är omöjlig att svara på utan att ha mycket mer info, tex hur mycket värmeeffekt avger nätadaptern och hur bra leder skåpet värme och hur mycket värme ska det hantera totalt.
Det är skillnad på om det är ett tomt skåp hemma eller om det är nått i en industri där skåpet är fullt med delar och det är 50 C i lufttemp på utsidan från början.
Endera får du ta reda på alla fakta och räkna på det eller så får du prova, kan du hålla handen på nätadaptern är det troligen ingen som helst risk för överhettning eftersom du lär dra bort handen om den är 65 C eller mer och den tempen klarar nätadaptern utan problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skåpet är större än 30x37x33 cm men det är så mycket tomrum som finns bakom pärmarna.
Det är till en dator som drivs med 19v.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av storPutte:

https://i.imgur.com/Vi0iq8h.jpg
Skåpet är större än 30x37x33 cm men det är så mycket tomrum som finns bakom pärmarna.
Det är till en dator som drivs med 19v.

Borde inte vara några problem. Prova att köra systemet med den liggandes på bordet och se hur varm den blir. Oavsett så bör den ligga luftigt i skåpet och inte ha kablar lindade runt den etc.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag placerade en termometer ovanpå nätdelen och den visade 25°c, 20°c i rummet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Snackar vi 12v adapters så är det nog inget problem att ha i skåp eller låda

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Snackar vi 12v adapters så är det nog inget problem att ha i skåp eller låda

Det beror på fler saker än spänningen.

Permalänk
Medlem

Om nätadaptern havererar kan det bli mycket värme. Så se till att det inte finns något lättantändligt i närheten. Exv. har jag en homeplug. Vid bästa vägguttaget är det en gardin så där får den inte sitta. Min grannes hus brann ner i höstas. Efter det så blir jag försiktig. Tidigare hade jag min router på vinden och antennförstärkare för TV. Nu är routern i källaren och det fungerar utan antennförstärkare. Bra om elektroniken kan brinna utan att tända andra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det beror på fler saker än spänningen.

Självklart.. det är ju skillnad på att driva en raspberry pi och en laptop osv.
Missade att det var en 19V adapter. Ligger man precis på gränsen av vad adaptern klarar så blir den ju varm.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skäggig legend

Jag kör med tre hål och en 120mm fläkt på 5v usb. Kanon faktiskt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kör med tre hål och en 120mm fläkt på 5v usb. Kanon faktiskt https://i.imgur.com/B3FP403.jpg

Åt vilket håll snurrar din fläkt? Blåser den mot utrustningen, eller suger den uppåt mot någon kanal vi inte ser? Fint gjort i övrigt, stilpoäng!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara tre luftintag i botten och utrymme ovanför skåpet, så gissar att fläkten i skåpets tak trycker ut luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sågade 7 st 83mm hål i baksidan för ventilation. Nu har jag testat i 5 timmar med nätdelen till datorn, routern och högtalare samtidigt i skåpet. Tempen i skåpet är den samma som i rummet 20°C.

Får se vad tempen visar efter 24h, är den okej så kör jag en vecka till och kollar tempen igen.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av sleepyoh:

Åt vilket håll snurrar din fläkt? Blåser den mot utrustningen, eller suger den uppåt mot någon kanal vi inte ser? Fint gjort i övrigt, stilpoäng!

Den suger, om du ser så är det luft mellan skåpet och taket, Den suger alltså från de tre hålen i botten - upp och ut ur taget, som en skorsten, värmen stiger

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 