Forumdelen sponsras av

Råd ang. 4K skärm ”på nära håll”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Råd ang. 4K skärm ”på nära håll”

Hej,
Min MSI laptop har dött så nu ska det bli stationärt (förmodligen en Taurus med GTX1080Ti, då jag ägt en tidigare med stort nöje)
Kommer att använda den mycket för att modda Skyrim SE och FO4 med ENB. Vill därför testa hur det blir med en 4k skärm...
Problemet är mitt begränsade utrymme (därav tidigare gaming laptop).
Kommer att sitta ca 45cm från skärmen.
Funderar på en 24’?
Mina frågor är som följer:
Vilken storlek på skärm skulle ni välja i min situation?
Vad tror ni om Acers Predator? Andra alternativ?

Nvidia GTX 1080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb | Asus Z-370A | Acer 24' OC 165Hz 2560x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Skulle vilja hävda att det finns noll poäng med 4k på en 24"
Har 32" 4k själv och har inga problem att sitta 45cm från den utan att se individuella pixlar.
Så köp så stort du kan IMO.
Inte heller tar större skärmar nödvändigtvis mer plats på djupet.
Även om vissa skärmar har makalöst opraktiska stativ med "gaming" design.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Jag sitter på samma avstånd. Har den första ROG Swiften (27"). Det är lite stort om man vill ha info hela vägen ut till kanten av skärmen. När jag spelade MMOs så flyttade jag in alla status bars en bit mot mitten. I övrigt tycker jag 27" 2K är ganska lagom på det avståndet.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Intel Core2 Quad Q8400, MB - GIGABYTE GA-P35-DS3L, 4GB Kingston 667MHz, GeForce GTX 580

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Jag sitter 50cm från min 27" men det är väl mest en smaksak hur nära man vill sitta. Jag kände att 27 kändes alldeles lagom. Spelar lite MMOs och Total War på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Svensktiger:

1080p24" är som att köra 640X480 på en mobil XD (halverat avstånd inräknat).
Så dubblera gärna dvs.. MINST 4k vid 24" lixom. (diskuterar inte os skalning osv).

Numren:
1080p 24" 91ppi
480p 4.5" 177ppi... delat med 2 för telefonavstånd (22.5cm) =89ppi

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Svensktiger:

Håller inte alls med om detta.

Många sitter tydligen fast i djupa hjulspår i form av tankemönster knutna till GUI-skalning i OS, samt verkar helt missa att GUI:n för datorskärmar alltjämt måste designas med stor hänsyn till den låga pixeldensiteten.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Alling:

Håller inte alls med om detta.

Många sitter tydligen fast i djupa hjulspår i form av tankemönster knutna till GUI-skalning i OS, samt verkar helt missa att GUI:n för datorskärmar alltjämt måste designas med stor hänsyn till den låga pixeldensiteten.

Exakt min poäng.
Tills vi sitter på 100% vektorbaserade GUI's får man helt enkelt stå ut med vad vi har.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Svensktiger:

Exakt min poäng.
Tills vi sitter på 100% vektorbaserade GUI's får man helt enkelt stå ut med vad vi har.

Riktigt så enkelt tycker jag inte att det är. Vektorbaserade GUI:n kommer ju till sin rätt först när skärmarna är så högupplösta att ingen hänsyn längre behöver tas till pixelmatrisen. Det behöver till exempel gå att rendera en "väldigt tunn" linje (läs: tunnare än 1 pixel på en normal datorskärm). Dagens mobilskärmar är i mångt och mycket ett bra exempel på detta.

Vissa GUI:n är ju vektorbaserade redan idag. Webbsajter fungerar till exempel oftast bra på högupplösta skärmar; likaså 3D-grafik som ju @Främling skulle syssla med, om jag förstod honom rätt. Har dock aldrig moddat de spel han nämnde; det kanske fungerar asdåligt i 4K av någon för mig okänd anledning.

Vad bra att vi har samma grundtanke.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Bra input.
Jag funderar på en Acer Predator 27’. Den har inbyggda högtalare (om än små) vilket är bra de få gånger jag inte har lurar på knoppen.
4k är rekommenderat av många som moddar då många mods har/finns i den upplösningen idag. GPUn är nu bestämd till ett GTX 1080Ti 11Gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia GTX 1080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb | Asus Z-370A | Acer 24' OC 165Hz 2560x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Du kan givetvis köpa en skärm arm och ha skärmen så nära nyllet du vill för att dra nytta av hög PPI.
Skaffade själv nyligen en arm och jag visste inte vad frihet var innan.