Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Råd angående andraskärm

Hej!

Sitter i dagsläget och gamear/kodar på en BenQ XL2411Z, men känner nu att det inte räcker med en skärm. Tänkte göra det lätt för mig och köpa en likadan men modellen verkar ha utgått på många ställen, och eftersom den är inköpt för några år sedan gissar jag på att det finns skärmar som är bättre för pengarna.

Tänkte kolla med er vad jag ska tänka på. Kommer ju inte gamea på den nya utan mest ha streams, dokumentation när jag skriver kod och så. Egentligen skulle jag nästan vilja ha en lite större skärm med bättre bildkvalitet men har hört att om jag inte kör samma hz (144hz) kan det uppstå lagg och buggar. Är det så att jag måste hålla mig till samma hz eller kan jag ta en lite "bättre" men med samma hz? Finns det några skärmar som är erkänt bäst för mitt ändamål?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Har en 1440p 144 Hz som huvudskärm och 1080p 60 Hz som sekundärskärm, och funkar hur bra som helst trots olika upplösning och uppdateringsfrekvens.

Du kan köpa en billig 1080p (eller dyr 1440p) 60 Hz-skärm som sekundärskärm om du vill komma billigt undan utan att oroa dig.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Asus RTX 2080 Dual OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Varför inte en stor 4k skärm som "nyttoskärm", det är trevligt både med mycket pixlar och skapligt stor yta för nyttiga saker så nått typ 4x 22"are är ju inte fel och de är ju överkomliga i pris numera.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Tack för svaren!

Jo, det lutar faktiskt åt att ha någon 60hz-are fast med högra upplösning typ 4K som andraskärm. Börjat kika på lite skärmar, men har lite av en följdfråga: hur är det att ha en skärm som är mkt större? Sett att många skärmer går upp i 28"-32"-segmentet, vilket ju är en bit från min 24".

Finns det något annat att tänka på?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av erik0:

Tack för svaren!

Jo, det lutar faktiskt åt att ha någon 60hz-are fast med högra upplösning typ 4K som andraskärm. Börjat kika på lite skärmar, men har lite av en följdfråga: hur är det att ha en skärm som är mkt större? Sett att många skärmer går upp i 28"-32"-segmentet, vilket ju är en bit från min 24".

Finns det något annat att tänka på?

Jag använder själv 22, 27 och 30" skärmar hemma men funderar på att hoppa till en 43"
På jobbet har jag en laptop som har 2 externa skärmar anslutna och det går också bra även om det är lite irriterande om fönster flyttas pga att man kopplat in och ur skärmar vilket ju sker om man dockar i och ur datorn.
Tycker ändå inte det är nått större problem med olika storlekar då jag inte har samma fönster på mer än en skärm i taget men med en 4k 43" are så får man mer pixlar totalt sett och bilden blir fysiskt högre men smalare och man kan ju om man vill dra ut ett fönster över hela ytan utan att passera nån kant/skarv vilket kan vara bra vid bildhantering eller om man ser på en film.
Kanske kan man ha kvar 22"aren på högkant också. Jag har hursomhelst inget problem med att använda skärmar med olika storlek och upplösning utan tycket i så fall att olika färg och ljusstyrka är mer störande så jag har tidigare skaffat en kallibrator så jag lättare kan matcha bilden och även få den mer "neutral" i färgerna.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

@erik0: Vad blev det? jag letar efter en sidoskärm för liknande ändamål (office och dyl)