Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Streaming dator

Har frågat förut, men hade precis fått nytt jobb då och hade inte mycket att spendera på grund av det. Nu har jag lite mer buffer, och vill ha hjälp.

Det jag vill kunna göra är att kunna streama 1080 utan problem, men inga kraftfulla spel direkt. Och skulle det vara nya spel så är det via ett capture card jag gör det. Jag är inte så mycket för att spela nyare spel på datorn(är en retro speedrunner, nes, snes, genesis, etc). Så under en stream vill jag både kunna spela och ha uppe några filmer samtidigt om det är en "learning [spel]" stream.

Jag är total främling till vad jag behöver, men en polares son har lite äldre saker att sälja om jag skulle vilja ha, men då jag inte vet vad jag behöver så kan jag behöva hjälp.

A88X-PRO
AMD A10-7800
16gb(1600mhz) ram(minns tyvärr inte vilket märke).

Är detta jag skulle kunna köpa och sånt fall vad är ett bra pris?

Har också ett gtx 560 eller 570, men förväntar mig att köpa ett bra grafik, så vidare ni inte säger att det räcker gott och väl(tveksamt ).

Om inget av ovanstående verkar som något att ha, får ni gärna ge mig köp tips. det jag INTE behöver är:

Windows
sido utrustning(tangentbord, skärm, högtalare etc)
standard lagring(behöver SSD, men har en 2tb vanlig hårddisk)

Det jag har tänkt att lägga är runt 10k, men skulle inte göra något om det blev ett par tusenlappar dyrare om det är värt pengarna. Som sagt, kommer inte spela något high-tech spel på datorn, utan mest retro emulatorer/spel som jag streamar, och nyare spel kommer jag köra via HD capture card. Har inget emot köpa begagnat, så kan jag få något billigare som ligger över det jag behöver så är det bara bättre.

TLDR: Streaming dator för retro spel(emu, retro inspirerad spel), nyare spel streamas via HD capture card. Budget 10k men lite extra gör inget. Begagnat ok, helst komplett dator så jag slipper bygga ihop den(men kan fixa det själv, men lägger hellre ett par hundra på det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby/Stockholm
Registrerad
Nov 2011

@JayKay87: Som du säger är det du fick erbjudande om att köpa inget att ha till streaming.
Om du har ett 570 kan du testa hur det fungerar och om du inte är nöjd är det bara att köpa nytt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11274233/

| Fractal Design Define Nano S | Intel i7-4770k @ 4.1GHz | ASUS H81i-Plus | Noctua NH-U9B SE2 | MSI GTX 1060 6GB | 12GB DDR3 @ 1600Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | SanDisk UltraPlus 256GB | Samsung Spinpoint F4 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@solhasse: Så det jag letar efter är snabbt ram och många trådar? Grafik kort inte lika viktigt? Har tittat på lite begagnat också darför jag frågar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby/Stockholm
Registrerad
Nov 2011

@JayKay87: Ja precis, i stort sett så.
Många kärnor/trådar då det är processorn som behandlar infon som grafikkortet skickar ut.
Eftersom du redan hade ett gtx 570 menade jag att du kan testa och se om du är nöjd med hur det presterar.

Vid begagnat kolla enbart efter Intel i7 modeller (gärna lite nyare), eller AMD Ryzen.

| Fractal Design Define Nano S | Intel i7-4770k @ 4.1GHz | ASUS H81i-Plus | Noctua NH-U9B SE2 | MSI GTX 1060 6GB | 12GB DDR3 @ 1600Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | SanDisk UltraPlus 256GB | Samsung Spinpoint F4 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Sen skulle jag hittat ett beg. grafikkort typ GTX 970 för runt tusenlappen!

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Tackar så mycket, ska titta runt lite och se vad jag hittar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Hej igen! Bestämde mig att vänta lite med dator köp på grund av en högre kostnad på vissa komponenter just nu, och folk rekomenderade att man skulle vänta tills de nya grejerna kommer om ett tag, plus att min ekonomi blev lite bättre. Såg att AMD har släppt g2200 och g2400, och tänkte hur det ställer sig i streaming sammanhang? Någon som har testat eller kan säga på rak arm? skulle absolut vara g2400 som jag skulle satsa på i såntfall.

Och är det värt att vänta(och i så fall tills?) innan man slår till på nya dator delar? vet att det alltid är bäst och vänta, men nångång måste det vara mindre "bäst" att vänta.