Android filöverföring startar loginskärmen på linux.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Android filöverföring startar loginskärmen på linux.

Har fått ett klurigt problem. Varje gång jag försöker sätta telefonen i filöverföringsläge så låser linux sig, alltså släcker ner allt och skickar mig till inloggningssidan.
Det funkar att ladda via datorns usb och sätta telefonen i "bara laddning" men så fort jag skiftar över till filöverföring så låser datorn sig. Försöker jag logga in så Låses datorn upp en sekund och sen kommer jag tillbaka till inloggningssidan.
Vad kan detta bero på?

Telefon: HTC U11+
Dator: Arch, gnome

Edit: Det verkar vara något med google för datorn kastar ut mig till inloggningssidan om jag klickar på min google-drive i gnome också.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

"Löste" problemet genom att installera plasma och sddm.

Provade att köra gnome via xorg i tron att det kanske hade att göra med wayland men det blev samma resultat.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Kika på kdeconnect, det är riktigt nice. Om det ringer pausar plasma video/musik, får upp notifieringar, kan trycka på "plinga lur" så om jag inte hittar den så klickar jag på en knapp på datorn så börjar luren blinka@låta. Dessutom kan du browsa filer på luren native i dolphin-filhanterare, riktigt smutt integrerat.. Kdeconnect borde finnas där vanliga widgets finns (högerklicka desktop sen add widget typ sen sök kdeconnect i menyn som kommer till vänster). Du ser även batteri status osv.

Sen kan du kika --> https://www.opendesktop.org/p/1202579/ för att även kunna svara på sms via datorn, får du ett sms finns dom i dina notifieringar, du kan klicka 'reply' och får upp en liten chattruta i Plasma där du kan skriva din text och klicka på skicka. Just nu kan man bara svara på sms, men han som skrivit det jobbar på att bland annat implementera din adressbok@möjlighet att initiera skickning av sms och mer funktioner.

Jag kör plasma@arch som dig själv och, grymt nice feature att ha;=) lägger luren på laddning i ett hörn när jag kommer hem. Vill jag svara på sms eller föra över bilder så är det redan integrerat@klart i min desktop. Behöver inte peta på telefonen när jag är hemma, om inte någon jäkel ringer dårå ;=)
(Alltid Xorg, Wayland är tech-preview med mindre funktionalitet)

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Tack för tipset. 😊
Jag är ju egentligen en kde:are. Jag har i stort sett enbart använt det under hela min linuxtid men jag tycker att det kännts halvklart ända sedan det blev plasma. Det är därför jag provat på gnome som enligt mig är mycket snyggare. Kde/plasma är dock lite som arch, jag faller alltid tillbaka förr eller senare.
Kdeconnect har jag bara provat i tidigt stadium. Det kan vara värt att testa igen.

///