Tips kring setup med Nvidia Big format display?

Permalänk
Medlem

Tips kring setup med Nvidia Big format display?

Min TV och datorskärm är i behov av uppgradering det kommande året.
TV:n är en nån en gammal 52" Full-HD tv som är på tok för tjock för att kunna hängas upp på väggen. Datorskärmen är en TN-panel, visserligen 144Hz, men rätt sunking och har backlight bleed.

Bildkvalitén på Blurays på TVn trots detta är mycket bra och jag är funderam kring hurvida UHD med HDR10/Dolby Vision är värt det. Min första fråga blir således hur pass stor övergången skulle vara? Någon här som gått över från en duglig Full-HD TV, är känslan som övergången från DVD till Bluray?

Sen finns det ju ett annat problem. Om jag byter ut TV:n till någon duglig 65" OLED blir budgeten alltför tajt för att köpa mig en spelskärm. Jag gillar att spela lika mycket som att se på film. För spel vill man ju gärna ha Gsync, 144hz, IPS och allt det där vilket bara det landar upp mot 10.000 (eller mer om man ska ha HDR), plus ett grafikkort på det för ca. samma pris. Men att inte uppgradera känns lite taskigt med tanke på högtalarna jag köpt till TV:n.

Jag måste medge att Nvidias nya big format displays som de visade lockade med tanke på att en sådan skärm skulle kunna lösa två problem. En kompromiss mellan att kunna ha en trevlig spelupplevelse och en bra filmupplevelse. Nackdelen blir just att det känns som en slags kompromiss. Jag får inte den bästa panelen för film, och jag kommer tvingas ge upp att spela CS p.g.a. input lag och tanken av att sitta så långt ifrån skärmen och spela.

Tanken är att dra displayport-sladd genom väggen (eller strömma från shielden), med typ en couchmaster till. Och till datorn skaffar jag någon 4K 60Hz skärm för produktivitet och surfande. En dator, två skärmar helt enkelt.

Nu vet jag att det inte finns så mycket info om BFGD, och att jag är jävligt tidigt ute för att spekulera kring något som inte finns ute på marknaden ännu. Men från det man hört är skärmen responsiv, stor och allmänt najs med gsync och hdr. Och hurvida priset kommer ligga under 30.000. är ju också relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag måste medge att Nvidias nya big format displays som de visade lockade med tanke på att en sådan skärm skulle kunna lösa två problem. En kompromiss mellan att kunna ha en trevlig spelupplevelse och en bra filmupplevelse. Nackdelen blir just att det känns som en slags kompromiss. Jag får inte den bästa panelen för film, och jag kommer tvingas ge upp att spela CS p.g.a. input lag och tanken av att sitta så långt ifrån skärmen och spela.

Var är kompromissen? Det är väl en väldigt bra filmupplevelse med HDR, Kvantprickar, array med backlight och variabel uppdateringsfrekvens som matchar alla format där ute från 24 bps, 48 bps och amerikanarnas 23.976 bps? Spel, skulle inte dom där skärmarna vara som alla andra spelskärmar angående inputlag. Jag tror dom kommer vara svinbra men kosta... 30k är nog fasen inte i närheten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Priset på runt 30k är nog rent önsketänkande tror jag, lär vara närmare 50k på en såpass nischad produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Min TV och datorskärm är i behov av uppgradering det kommande året.
TV:n är en nån en gammal 52" Full-HD tv som är på tok för tjock för att kunna hängas upp på väggen. Datorskärmen är en TN-panel, visserligen 144Hz, men rätt sunking och har backlight bleed.

Bildkvalitén på Blurays på TVn trots detta är mycket bra och jag är funderam kring hurvida UHD med HDR10/Dolby Vision är värt det. Min första fråga blir således hur pass stor övergången skulle vara? Någon här som gått över från en duglig Full-HD TV, är känslan som övergången från DVD till Bluray?

Sen finns det ju ett annat problem. Om jag byter ut TV:n till någon duglig 65" OLED blir budgeten alltför tajt för att köpa mig en spelskärm. Jag gillar att spela lika mycket som att se på film. För spel vill man ju gärna ha Gsync, 144hz, IPS och allt det där vilket bara det landar upp mot 10.000 (eller mer om man ska ha HDR), plus ett grafikkort på det för ca. samma pris. Men att inte uppgradera känns lite taskigt med tanke på högtalarna jag köpt till TV:n.

Jag måste medge att Nvidias nya big format displays som de visade lockade med tanke på att en sådan skärm skulle kunna lösa två problem. En kompromiss mellan att kunna ha en trevlig spelupplevelse och en bra filmupplevelse. Nackdelen blir just att det känns som en slags kompromiss. Jag får inte den bästa panelen för film, och jag kommer tvingas ge upp att spela CS p.g.a. input lag och tanken av att sitta så långt ifrån skärmen och spela.

Tanken är att dra displayport-sladd genom väggen (eller strömma från shielden), med typ en couchmaster till. Och till datorn skaffar jag någon 4K 60Hz skärm för produktivitet och surfande. En dator, två skärmar helt enkelt.

Nu vet jag att det inte finns så mycket info om BFGD, och att jag är jävligt tidigt ute för att spekulera kring något som inte finns ute på marknaden ännu. Men från det man hört är skärmen responsiv, stor och allmänt najs med gsync och hdr. Och hurvida priset kommer ligga under 30.000. är ju också relevant.

Personligen skulle jag gissa på 50k+, inte omöjligt att de landar runt 70k.

Ha i åtanke att skärmar på 27" med 4K och 144 Hz kostar norr om 25 000:-. 65" är nästan 5 gånger så stort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tror inte att en lösning som nVidias är så bra just av de anledningarna du nämner. Dels pris, och hur skulle en sådan setup se ut som både fungerar för spel som kräver precision med mus och tangentbord, men också har möjlighet att luta sig tillbaka och kolla på film? Troligtvis inte jättebra, och skulle därför fortsätta satsa på två skärmar. En OLED TV för film+spel med handkontroll och en bättre skärm för surf/jobb/spel med mus.

HDR är nice, men hoppet från en medelmåttig LCD till OLED är bra mycket större och värt det alla dagar. Behöver du 65", du kan inte sätta dig lite närmare TV:n? En 55" OLED istället sparar nästan 10000.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: hmm, visserligen, men det är faktum att tv-tekniken är billigare och mer fram än pc monitorer. Du kan t.ex. få en jättestor OLED med hdr till ett relativt lågt pris. Tillverkare av panelerna ger bättre pris för TV apparater säljer mer än datorskärmar och är större på marknaden. Sätts priset till 70, på en redan nischad produkt kommer det floppa tror jag,..

@Gurk: En BRA upplevelse, men inte den bästa. Om Nvidia Shield får stöd för Dolby Vision (som t.o.m apple tv har vid det här laget) och om panelen får stöd för det så kan vi räkna med något. Rätta mig om jag har fel, men filmer som spelas upp i 24fps gör väl det utan problem på även äldre skärmar som stödjer t.ex. 60hz? Känns ju som att man helre kör på en fin OLED för 25.000 och en spelskärm med allt det värsta. Även om upplevelsen är lite bättre blir det ju helt klart inte värt det.

@Pyoko: Ja, tror det blir två egna delar. Om folk tror jag underskattar priset. 55 är förstås billigare och den sitter inte långt från soffan. Finns ju någon formel för det där. Men tänke väl att jag ska ha den i minst 5 år, kanske 10.000 inte är så mycket av ett tillägg..