Permalänk
Medlem

Köpråd Xbox one

Hej allihop

Sitter idag med en ok pc men kan inte låta bli att undra om inte ett Xbox one skulle förgylla vardagen lite? Är mer och mer sugen på att då och då kunna sjunka ned i tv-soffan för lite mer avslappnat spelande. Spelar mest RPG/action/äventyr men kör gärna lite bil mot något av barnen. Funderar ffa på Xbox pga att jag även har några Xbox 360 spel jag vill köra.

Hur är det för er som har båda och, blir någon av burkarna bara stående? Är det värt att satsa på one x eller duger one s ?

Kom gärna med input....

Permalänk
Medlem

Jag har ett Xbox one (Day 1 edition) nästan uteslutande för att spela Halo. För mig är det värt varje krona, men troligtvis inte rimligt för gemene man. Därför bör man se över spelutbudet innan köp. Att lira med vänner på besök fungerar utmärkt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Fu har inte möjligjet att koppla datorn till tvn samt använda en xbox one kontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den första och antagligen viktigaste frågan är huruvida du har en 4K TV (alternativt planer på att införskaffa en) eller ej? Utan en 4K TV ser jag inte riktigt vad en One X skulle tillföra. Med en 4K TV hade jag däremot gått för en One X om jag skulle köpa nytt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fu har inte möjligjet att koppla datorn till tvn samt använda en xbox one kontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken har slagit mig, men då tappar jag dels möjligheten att köra xbox360 spel samt att jag måste kika på någon lösning som Steam link (avståndet är inte rimligt för sladd ). Sedan så känner jag mig lite för gammal för krångliga lösningar, men där kanske jag har fel gällande få upp datorn på tvn (dvs de funkar out of the box)?

Permalänk
Medlem

@Blomman90: nej tyvärr ingen 4K tv, eller om man ska va petig så är det projektor vi har i ”tv-rummet” , och 4K projektorer har fortfarande lite väl häftig prislapp. Gällande one x så verkar man i många spel hamna på avsevärt högre fps, funderar bara över hur mycket man märker av det.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Jag har gett upp PC-spelandet helt och spelar endast på XBoneX, PS4pro och Switch.

Det är så behagligt med några kontroller och sitta tillsammans framför stor TV.

Problemet är att när man har en enhet man spelar på hela tiden blir de andra stående. Så man får planera om man skall utnyttja som i ditt fall PC och Xbox.

EDIT: Jag har ingen 4K TV i nuläget. Men jag märker supersampling alternativt bättre FPS.

Just nu spelar jag Witcher 3 på Xbox One X och för mig är skillnaden synlig när man ändrar från 4K-läge (supersampling i mitt fall) till släppa loss framerate limitern och man får mellan 40-60 fps istället. Detta spel är ju på PS4/pro och Xbox One S låst till 30 FPS.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Sådär lagom off-topic, verkar en PS4'a vara en bättre sidogrunka just nu, helt enkelt på grund av Microsofts games on windows initativ som gör att de flesta xbone-exclusives hittar till pc. Du får helt enkelt ett bredare urval spel, om det inte finns specifika gamla xbone-exclusives du känner för.

Som ägare av multipla grunkor kan jag ärlig talat säga att det största problemet snarare faktiskt är hur många spel man ens har tid att spela som vuxen överlag ^^

Permalänk
Medlem

@iller: tack för infon gällande one x, blir lite att fundera på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

Som ägare av multipla grunkor kan jag ärlig talat säga att det största problemet snarare faktiskt är hur många spel man ens har tid att spela som vuxen överlag ^^

Absolut, hög igenkänning! Ska även kika på vilka spel Ps4 har exklusivt, Horizon är det jag drar mig till minnes varit poppis iår, men är fler antar jag?

Permalänk
Medlem

@danwi: Har ju last of us remastered, uncharted 4, Bloodborne och lite annat. Kanske i synnerhet också Gravity Rush 1&2 och Until Dawn som upplevelser som är rätt svåra att efterapa på andra format! Överlag har Sony fokuserat extremt mycket på tredjepartsstöd och indiestöd senaste generationen vilket gett dem en hel del exclusives till höger och vänster. OBS! Defintivt en Microsoft-fanboy också som äger både en Arc Mouse och ett foldable keyboard, så det smärtar lite att erkänna det^^.

Permalänk
Medlem

Xbox one X

Man blir lite sugen på att spela igenom Halo serien, har inte spelat sen Halo 2. Xbox one X känns dessutom väldigt prisvärd nu med mot vad det skulle kosta att uppgradera datorn. 8 GB ram börjar bli för lite men man blir ju inte så sugen att uppgradera med dagens ram priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Man blir lite sugen på att spela igenom Halo serien, har inte spelat sen Halo 2. Xbox one X känns dessutom väldigt prisvärd nu med mot vad det skulle kosta att uppgradera datorn. 8 GB ram börjar bli för lite men man blir ju inte så sugen att uppgradera med dagens ram priser.

Halo Master Chief Collection och Halo 5 är en fröjd att spela

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Man blir lite sugen på att spela igenom Halo serien, har inte spelat sen Halo 2. Xbox one X känns dessutom väldigt prisvärd nu med mot vad det skulle kosta att uppgradera datorn. 8 GB ram börjar bli för lite men man blir ju inte så sugen att uppgradera med dagens ram priser.

Skrivet av iller:

Halo Master Chief Collection och Halo 5 är en fröjd att spela

Nu när jag läser alla svar så blir man ju lite sugen på att prova Halo med, blir lite att suga på om det ändå inte är en konsol som ska införskaffas. Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Ville bara återmata att det blev ett one s, vilket nästan blev lite för bra (3 av 4 familjemedlemmar tjivas nu om att få spela 😵 ). Tack för alls tips!

Permalänk
Medlem

@danwi: Kunde inte hålla mig längre och slog till på denna
http://cdon.se/spel/xbox_one_s_500gb_%2b_middle_earth_shadow_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Ville bara återmata att det blev ett one s, vilket nästan blev lite för bra (3 av 4 familjemedlemmar tjivas nu om att få spela 😵 ). Tack för alls tips!

Hej! Är du nöjd med ditt köp? Velar själv mellan S och X (har ej 4k tv och ej plan på att skaffa)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

@perperub:

Oj du fann den här lite avsomnade tråden. Jovars är jag nöjd med one s. Har som tidigare beskrivet ingen 4k skärm. Har fastnad för game pass. Nästan alltid man hittar något att spela, antingen själv eller med barnen.