Forumdelen sponsras av

Ett ytterst besynnerligt problem med mina skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Ett ytterst besynnerligt problem med mina skärmar

Hej,

Tänkte att någon här kanske vet eller har handskats med denna demon som hemsökt mig på senaste och kan ge mig något förslag på hur jag ska åtgärda problemet.

Jag vet inte om detta är en tråd för skärmar och tv-apparater eller grafikkort då överlappar varandra litegrann men då jag tror det har något med hdmi och dvi samt olika refresh rates så satsar vi på denna del av forumet.

Problem: Jag har 3 skärmar inkopplade till min dator och efter att jag beslutat att installera om windows för någon vecka sedan uppstod ett märkligt problem som hemsökt mig tidigare och som jag inte har någon aning om hur jag åtgärdade då (2-3 dagar satt jag uppe och drog sladdar och laddade ner drivrutiner och någon av de hundratals fullösningar fungerade tillslut).

Under vissa omständigheter beter sig två av skärmarna som om de vore kopplade på ingång medan den tredje är oberörd. Vad som händer är att ett svart flicker inträffar som kan vara i allt från någon bråkdel av en sekund till ett par sekunder beroende på vad det är för typ av händelse som utlöser detta flicker/black screen.

Exempel 1: Vissa spel (verkar främst vara sådana baserade på dx9, t ex. CS:GO) gör att båda skärmarna blir svarta i ett par sekunder exakt samtidigt innan spelet hoppat igång medan skrivbordet på den tredje skärmen är helt oberörd, jag kan till exempel ha youtube, chat osv. med animerade bilder så jag vet att skrivbordet renderar bild som den ska på den skärmen), exakt samma sak händer när jag försöker avsluta till exempel spelet, dvs. skärm 1 & 2 går svart.

Exempel 2: Om jag försöker mig på ett alt+tab medan jag kör en application i "exlusive fullscreen" (som renderas av dx9, se exempel ovan) blir två av de tre skärmarna svarta medan den sista som vanligt är helt oberörd och gör det den ska. Samma sak när man tabbar in.

Anledningen till varför jag är rätt säker på att det rör sig om just skärmarna och inte grafikkortet är då jag vet att det har något med kopplingen att göra (analog/digital osv.) och refresh rate som körs. Sätter jag till exempel den ena skärmen som går svart när jag startar ett spel som cs:go till från 1920x1080(native)@60hz till 59hz så försvinner halva problematiken, den skärmen blir inte svart längre och problemet återstår endast på huvud skärmen.

Istället för att skriva en lika lång text som jag redan gjort för beskriva problemet om vad det är för skärmar det rör sig om och hur de är kopplade tänkte jag att jag kan länka ett par bilder istället från nvidias kontrollpanel som visar all information.

Bild 1 (Set up multiple displays): https://imgur.com/a/AMi56
Bild 2 (change resolution, alla 3 skärmars översikt): https://imgur.com/a/NJS4T

De kablar som används är:
Benq XL2411: Medföljande dvi-d till dvi-d kabel.
SyncMaster P2450: dp till dvi (förmodar dvi-d), displayport sidan är inkopplad i grafikkortet och dvi till skärmen.
Benq E2420HD: hdmi till hdmi.

Ett test jag gjorde igår gjorde mig endast mer förvirrad.
Tidigare igår stod skärmarna konfigurerade/deras plats:
Vänster: SyncMaster P2450
Mitten: Benq XL2411 (denna 144hz skärm är givetvis min main display och står i mitten alltid)
Höger: Benq E2420HD

Benq E2420HD till höger var den som var problematisk tillsammans med huvuddisplayen. Jag trodde att det var anslutningen som orsakade problemet. Men med ett rakt byte fungerade samsungen felfritt med samma inställningar/anslutning som benqen använt och problemet fortsatte med benqen på hdmi-hdmi kablen som fungerat utan problem med samsungen. Vilket då innebär att det är skärmen och inte kabeln som är problemet, eller?

Det är här jag blir riktigt mindfreezad då sist i samband med nya datorköpet förra året i oktober/november var samsungen som spökade och att benq skärmen fungerade felfritt oavsett vilken anslutning jag använde. Fick hålla på med något syncmasterprogram, olistade drivrutiner osv. innan jag fick det fixat och tvingad att köra samsungen på 59hz.

Detta problem drar också ner prestandan i spel. En annan sak som är ytterst frustrerande är att fullscreen applications (dx9 iallafall) tvingas till minimering när jag alt+tabbar (PUBG, DotA osv. som använder högre dx går att alt-tabba med), vilket är ett beteende som är normalt. Efter allt trixande sist fick jag exclusive fullscreen applications att inte minimeras övh. om det jag tabbade till låg på en annan skärm, med andra ord det fungerade mer som borderless fullscreen.

Jag vet att detta är rätt rörigt men hoppas att den som orkar läsa igenom allt och är mer insatt kan ge något tips eller en förklaring till beteendet.

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E