AMD stuvar om Radeon Technologies Group – två nya chefer ersätter Raja Koduri

Permalänk
Melding Plague

AMD stuvar om Radeon Technologies Group – två nya chefer ersätter Raja Koduri

Efter ett par månader i limbo rekryterar AMD två inom hårdvaruindustrin tunga namn, som ersätter den tidigare grafikchefen Raja Koduri. Samtidigt omorganiseras Radeon Technologies Group.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns som att det här är rätt sätt att möta framtidens grafikkortsmarknad. Man får nu hoppas att de lyckas fint med Navi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*fniss* "Wang brings deep expertise"

Tror dock detta kan bli bra. 7000-serien var ju riktigt lyckad, vill jag minnas.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thomaseron:

*fniss* "Wang brings deep expertise"

Tror dock detta kan bli bra. 7000-serien var ju riktigt lyckad, vill jag minnas.

Synd dom hade problem med frametimes i typ 2 år
Grym krets dock

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Detta ser lovande ut. En omorganisation som ser vettig ut och ledare med bra track-record.

Permalänk
Inaktiv

RTG har stora problem, har svårt att förstå att de inte lyckas ordentligt på grafikkortsmarknaden med sin solida IP portfolio.

En solid produktplan med kontinuerliga förbättringar typ i stil med nVidia är ett måste.

De har ju gjort det med sina CPU:er, krympningar och ny arkitektur planerad med jämna mellan rum, så varför inte göra samma på sina GPU:er också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Synd dom hade problem med frametimes i typ 2 år
Grym krets dock

Just det, så var det ju... Det hade jag troligtvis förträngt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Mycket lovande val får jag nog säga, gillar speciellt vad David Wang arbetat inom tidigare. Mike Rayfield ser bra ut också, erfarenheten av Tegra kan nog komma väl till pass vid utveckling av kommande produkter.

Synd att AMD förlorade Raja Kudori men han kommer nog göra nytta hos Intel. Och AMD är nog tacksam över att konkurrenten kommer med mössan i näven och vill köpa grafikkretsar.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att komma ihåg att det de tar fram nu kommer först synas om några år. om navi inte blir som visaa hoppas på så är det inte deras fel då navi har redan varit igång länge när dem tog över.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

AMD måste bli bättre på pr med den nya organsationen. Nvidia är bättre på just pr..

Permalänk

*Boss Fushion!*
Meet, Mike Wang!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

*fniss* "Wang brings deep expertise"

Tror dock detta kan bli bra. 7000-serien var ju riktigt lyckad, vill jag minnas.

Nja, 7000-serien var bra produkter, men lyckades inte sälja särskilt bra med tanke på att de höll en ganska fet prestanda-krona för bra peng.

edit: prestanda-krona är alltså ett status uttryck, inte ett prestanda/Kr matematiskt uttryck. "Performance crown"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, 7000-serien var bra produkter, men lyckades inte sälja särskilt bra med tanke på att de höll en ganska fet prestanda krona för bra peng.

7900-serien gjorde nog feta pengar de första månaderna när de var ensamma innan nVidia släppt GTX 680 (och när den var släppt och inte gick att få tag på).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, 7000-serien var bra produkter, men lyckades inte sälja särskilt bra med tanke på att de höll en ganska fet prestanda krona för bra peng.

Du menar som.....

1080Ti och Titan...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

RTG har stora problem, har svårt att förstå att de inte lyckas ordentligt på grafikkortsmarknaden med sin solida IP portfolio.

En solid produktplan med kontinuerliga förbättringar typ i stil med nVidia är ett måste.

De har ju gjort det med sina CPU:er, krympningar och ny arkitektur planerad med jämna mellan rum, så varför inte göra samma på sina GPU:er också.

Jag tycker nog ändå Vega ligger bättre till bland GPU:er än vad Bulldozer gjorde bland CPU:er. Om man bortser från det höga priset, som delvis beror på yttre faktorer som miners, så är Vega 64 och speciellt 56 rätt hyfsade. De matchar ändå Nvidia's mid-range lösningar, även om de inte kan tävla med t.ex. 1080 Ti.

När det gäller CPU:er har ju AMD legat hopplöst efter ända sedan Intel släppte Core 2 år 2006, och det tog till Zen 2017 innan de började ta igen förlorad mark. Phenom II kunde möjligen erbjuda viss konkurrens i bottenskiktet under en kort period, men Bulldozer var som sagt ren katastrof, och de inkrementella förbättringarna de gjorde under åren hjälpte inte så mycket. Vega är inte katastrof i min mening, bara "ganska dålig"...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

RTG har stora problem, har svårt att förstå att de inte lyckas ordentligt på grafikkortsmarknaden med sin solida IP portfolio.

En solid produktplan med kontinuerliga förbättringar typ i stil med nVidia är ett måste.

De har ju gjort det med sina CPU:er, krympningar och ny arkitektur planerad med jämna mellan rum, så varför inte göra samma på sina GPU:er också.

AMD satsade väl lite på fel häst eller snarare minnestyp HBM. Detta gjorde att det blev dyrt, tog tid och svårt att få fram kretsar i volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tycker nog ändå Vega ligger bättre till bland GPU:er än vad Bulldozer gjorde bland CPU:er. Om man bortser från det höga priset, som delvis beror på yttre faktorer som miners, så är Vega 64 och speciellt 56 rätt hyfsade. De matchar ändå Nvidia's mid-range lösningar, även om de inte kan tävla med t.ex. 1080 Ti.

När det gäller CPU:er har ju AMD legat hopplöst efter ända sedan Intel släppte Core 2 år 2006, och det tog till Zen 2017 innan de började ta igen förlorad mark. Phenom II kunde möjligen erbjuda viss konkurrens i bottenskiktet under en kort period, men Bulldozer var som sagt ren katastrof, och de inkrementella förbättringarna de gjorde under åren hjälpte inte så mycket. Vega är inte katastrof i min mening, bara "ganska dålig"...

Hade 56/64 legat runt Kompletts releasepris + några hundra för eftermarknadsmodeller hade det åtminstone varit ett vettigt alternativ till 1070/1080. Nu är det så jävla svårt att göra prisjämförelser men jag pratar om priset 56/64/1070/1080 låg på då. Angående just Vega 56 så delade ju uppenbarligen Nvidia den uppfattningen eftersom att dom släppte 1070Ti.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av happy_per:

AMD satsade väl lite på fel häst eller snarare minnestyp HBM. Detta gjorde att det blev dyrt, tog tid och svårt att få fram kretsar i volym.

Satsningen var ju egentligen bra men dumt att använda lösningen till så många produkter. Utvecklingen går mot mindre system och där har HBM en stor fördel då utrymme kan sparas.

Hade nog varit bättre att ha kört GDDR på konsumentkorten. Samtidigt hade inte Nano funnits utan HBM i den form den lanserades.

Väldigt intressant att se hur RTG kommer arbeta framåt. AMDs CPU-avdelning har tillslut kommit tillrätta vilket är bra förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att dessa personer kan styra åt rätt håll...

Läste just detta och det var väl inte så positivt...

https://techreport.com/news/33153/radeon-rx-vega-primitive-sh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

RTG har stora problem, har svårt att förstå att de inte lyckas ordentligt på grafikkortsmarknaden med sin solida IP portfolio.

En solid produktplan med kontinuerliga förbättringar typ i stil med nVidia är ett måste.

De har ju gjort det med sina CPU:er, krympningar och ny arkitektur planerad med jämna mellan rum, så varför inte göra samma på sina GPU:er också.

RTG har helt klart gått på sparlåga i några år. Från att ha gjort 4 designer i nästan varje generation fram till 7000-generationen gick de ner till 2, 3, 2, 3 i generationerna efter. När nVidia samtidigt gör 6 stycken i Pascal så är det svårt att hänga med. AMD måste göra designer till de 3 viktigaste punkterna varje generation, så kan de uppdatera de minsta chippen lite mer sällan (det gör nVidia också). För de största chippen måste det kanske inte komma varje generation, men det måste vara klart vad som kommer och när, så att folk med investeringsplaner kan ta beslut.

Jag tror också att de simulerar för lite vad framtida spel behöver, så designerna blir obalanserade. Först hade AMD för få geometri-enheter, nu verkar de ha för få ROPpar. nVidia kan missa där också (GK106 speciellt), men det känns som om AMD gör det alldeles för ofta.

Sen har de ju haft en del otur med saker som HBM2, och nVidia spelar alltid småfult med grejer som Gameworks, men det är inget de kan styra över. AMD måste göra det bästa de kan med sina grejer, och just nu gör de inte det. Den sista solklara segraren de hade var väl 290 mot 780, och det var några år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, 7000-serien var bra produkter, men lyckades inte sälja särskilt bra med tanke på att de höll en ganska fet prestanda krona för bra peng.

*Before Nvidia made it Cool*

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Du menar som.....

1080Ti och Titan...?

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Nej, GTX 1080 Ti är inte prisvärd bara för att Titan är dyr... Du kunde hitta 7950's för under 3300kr och låsa upp till 7970. Och de var kort som spöade GTX 680 i många tester. Det här var innan Nvidia släppte Titanerna och entusiastbyggen oftast hade 2 eller fler grafikkort. Att jämföra 7950/7970 som vars MSRP låg runt $399 med GTX 1080 Ti är ganska absurt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Saknas kontinuitet i AMD's ledning bara ett gäng själlösa slipsar som byter bolag titt som tätt.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Va? Nej, GTX 1080 Ti är inte prisvärd bara för att Titan är dyr... Du kunde hitta 7950's för under 3300kr och låsa upp till 7970. Och de var kort som spöade GTX 680 i många tester. Det här var innan Nvidia släppte Titanerna och entusiastbyggen oftast hade 2 eller fler grafikkort. Att jämföra 7950/7970 som vars MSRP låg runt $399 med GTX 1080 Ti är ganska absurt.

Om jag inte tolkade hans inlägg fel, så menade han att det var mycket prestanda till för hög prislapp..
Vilket jag menar att 1080ti/titan också har..
Mitt första "ordentliga" (bortsätt från 560TI) grafikkort var ett 7870 om jag inte minns fel, sedan bytte jag upp mig på RMA för 5kr vilket blev R9 280/7950ghz (utan x) så jag har lite koll faktiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Om jag inte tolkade hans inlägg fel, så menade han att det var mycket prestanda till för hög prislapp..
Vilket jag menar att 1080ti/titan också har..
Mitt första "ordentliga" (bortsätt från 560TI) grafikkort var ett 7870 om jag inte minns fel, sedan bytte jag upp mig på RMA för 5kr vilket blev R9 280/7950ghz (utan x) så jag har lite koll faktiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det var inte alls det jag menade, men förstår att man kan tolka det så, hade en relativt billig prislapp. Men däremot en ganska mycket prestanda för pengen ändå.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, det var inte alls det jag menade, men förstår att man kan tolka det så, hade en relativt billig prislapp. Men däremot en ganska mycket prestanda för pengen ändå.

Haha till att börja med missade jag även att du var den jag svarade först till.. Hehehe

Well, dåså, då missförstod jag dig!

Älskade mitt 7870 och ännu mer mitt 280 innan felen kom med minnet vilket det sistnämnda vart ett 7950GHZed, har inte haft bättre pref/kr än det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

AMD måste bli bättre på pr med den nya organsationen. Nvidia är bättre på just pr..

Pr har inte med saken att göra, problemet är att dem har legat ett steg efter på grafikkorts marknaden ett tag nu vilket har gett nvidia ledarposition som dem har utnyttjat till max med produkt effektiviseringar och större marknadsförings budget.

Marknadsföring är viktigt för att få huvuddelen av konsumenterna, men det spelar ingen roll för enthusiaster som sitter och jämför och gör kalkylerade konsumentval. Om dem sedan väljer nvidia före amd, då vet man iaf att det inte är pr som är amds största problem.

Jag hoppas själv att amd lyckas ta sig ikapp på grafikkorts marknaden. Nvidia är inte speciellt konsument vänliga med den där "gsync only" skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS