TSMC bygger fabrik för tillverkning på 5 nanometer – planerar för 3 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC bygger fabrik för tillverkning på 5 nanometer – planerar för 3 nanometer

Inför årets övergång till 7 nanometer inleder TSMC byggnationen av en fabrik för tillverkning på 5 nanometer, som år 2020 följs upp av ännu en anläggning för 3 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Fast börjar de inte komma ner i storlekar där både pris och strömförbrukning börjar stiga, så att det snart inte är ekonomisk att minska mer med nuvarande teknik.

Permalänk
Medlem

Galet, 2011 sa man 14 nm var gränsen, 3 nm är det typ 10 kisel atomer?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Vad är kriteriet för att få kalla sin process 5 nm? Antalet transistorer per kvadratmillimeter hade väl nästan varit bättre måttstock för att se att storleken krymps? Enligt wiki så är Transistor Gate Pitch hela 44 nm på TSMC's 5 nm process..

Permalänk
Medlem

Så de kan börja nu med en fabrik och om ett år börja producera. Men NAND verkar ingen bry sig om att bygga fabriker för trotts att efterfrågan och priserna skjuter i höjden?

Permalänk
Medlem

Stora planer för små ting

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Uh, okej då vet vi fjärde generationens 16nm är på G.

Permalänk
Skrivet av muscle:

Galet, 2011 sa man 14 nm var gränsen, 3 nm är det typ 10 kisel atomer?

Det beror lite på hur de sitter och var man drar gränsen för hur långt en atom sträcker sig; elektronmolnet är ju lite diffust utspritt runt kärnan. Men ca 0.2 nm per Si atom dvs 15 atomer!

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Inaktiv

Tänk när man kan säga: Ska bara byta mina 2 aaa batterier i gaming datorn, de har suttit i 3 månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så de kan börja nu med en fabrik och om ett år börja producera. Men NAND verkar ingen bry sig om att bygga fabriker för trotts att efterfrågan och priserna skjuter i höjden?

https://www.sweclockers.com/nyhet/23126-sk-hynix-expanderar-m...
Sammanfattad: Ny fabrik görs, planerat klar April 2019.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Uh, okej då vet vi fjärde generationens 16nm är på G.

Hmm...

Itel’s10nm node:
34nm fin pitches
53nm fin heights
36nm minimum metal pitches
272nm cell heights
54nm gate pitches

ITRS Logic Device 8/7nm:
42nm gate Pitch
24nm Interconnect Pitch

Samsung Logic Device 7nm:
54nm gate Pitch
36nm Interconnect Pitch

TSMC Logic Device 7nm:
54nm gate Pitch
40nm Interconnect Pitch

GF Logic Device 7nm:
56nm gate Pitch
40nm Interconnect Pitch

Det är 10nm om man vill ha Intel som metric, men följer mna ITRS (International Technology Roadmap for Semiconductors) så är det snarare 8nm

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

5 nm ger väldigt låga Volt toleranser. Nåja, allt är pixel pr0n än så länge.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lengab:

5 nm ger väldigt låga Volt toleranser. Nåja, allt är pixel pr0n än så länge.

Spännings toleranser...Voltage tolerances på engelska

5 nm är förövrigt ganska små meters toleranser!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tänk när man kan säga: Ska bara byta mina 2 aaa batterier i gaming datorn, de har suttit i 3 månader nu.

De kommer aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

De kommer aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är dömd att för evigt leva med ditt oaktsamma uttryck! 640 KB är tillräckligt för alla!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm...

Itel’s10nm node:
34nm fin pitches
53nm fin heights
36nm minimum metal pitches
272nm cell heights
54nm gate pitches

ITRS Logic Device 8/7nm:
42nm gate Pitch
24nm Interconnect Pitch

Samsung Logic Device 7nm:
54nm gate Pitch
36nm Interconnect Pitch

TSMC Logic Device 7nm:
54nm gate Pitch
40nm Interconnect Pitch

GF Logic Device 7nm:
56nm gate Pitch
40nm Interconnect Pitch

Det är 10nm om man vill ha Intel som metric, men följer mna ITRS (International Technology Roadmap for Semiconductors) så är det snarare 8nm

Så 40 nm?!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Spännings toleranser...Voltage tolerances på engelska

5 nm är förövrigt ganska små meters toleranser!

Spänningstoleranser på svenska.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du är dömd att för evigt leva med ditt oaktsamma uttryck! 640 KB är tillräckligt för alla!

Vi kan ju räkna lite på det. De bästa aaa batterierna idag verkar ligga på runt 1,5 Wh så totalt 3 Wh. Energidensitet ökar med runt 5%/år och räknar vi med att Lessismore lever 70 år till har vi 3*1,05^70= ca 90 Wh.

Om vi fortsätter antagandet med att vi spelar 1h/dag så blir det ca 90 timmar. En modern gamingdator idag kan vi anta ligga runt 300W vid spelande. Vi har då alltså 300*90=27kWh.

Vi behöver då få teknik som 27000/90=300 ggr effektivare. Eller en ökning i energieffektivitet med 300=x^70 vilket ger ca 8,5% ökning per år givet att vi nöjer oss med dagens prestanda. Så jag tror nog Lessismore kan leva lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du är dömd att för evigt leva med ditt oaktsamma uttryck! 640 KB är tillräckligt för alla!

Du blandar ihop mig med nån annan.
Min första speldator (Commodore 64) förbrukade 9Wh. Min nuvarande speldator förbrukar 300Wh.
På 30 år har alltså strömförbrukningen ökat med 30ggr. Men prestandan har ökat med 100.000ggr (ungefärlig gissning).

Om vi antar att prestandan kommer att öka i framtidens speldator (dock inte 100.000ggr, men kanske 100ggr) så ser jag inte ens en tendens att strömförbrukningen helt plötsligt skulle minska.

Om vi antar att man spelar 4 timmar om dagen, 5 dar i veckan så är den totala strömförbrukningen per månad 720W (C64) resp 24.000W (modern speldator).

2st AAA-batteri har en effekt på ca 3Wh, det innebär att framtidens speldator får dra endast 37mWh, dvs 1/10.000-del av en idag modern speldator.

Landvinningarnas sötebrödsdagar är förbi sedan 5+ är sedan. Det ska till alien-teknologi och vi ska vinna 1/10-del av vad vi gjort de senaste 30åren.

Vad får er att tro man i framtiden kan driva en speldator i en månad på endast 2st AAA-batterier?

Permalänk
Medlem

@Chibariku:
Haha, jag satt just å skrev något liknande under tiden du postade ditt inlägg. Lustigt också att vi kommit med ungefär samma siffror

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Great minds think alike

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast börjar de inte komma ner i storlekar där både pris och strömförbrukning börjar stiga, så att det snart inte är ekonomisk att minska mer med nuvarande teknik.

Har folk dock sagt sedan tidigt 2000-tal av olika storlekar. Tillverkarna har dock motbevisat dessa gång på gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Du blandar ihop mig med nån annan.
Min första speldator (Commodore 64) förbrukade 9Wh. Min nuvarande speldator förbrukar 300Wh.
På 30 år har alltså strömförbrukningen ökat med 30ggr. Men prestandan har ökat med 100.000ggr (ungefärlig gissning).

Om vi antar att prestandan kommer att öka i framtidens speldator (dock inte 100.000ggr, men kanske 100ggr) så ser jag inte ens en tendens att strömförbrukningen helt plötsligt skulle minska.

Om vi antar att man spelar 4 timmar om dagen, 5 dar i veckan så är den totala strömförbrukningen per månad 720W (C64) resp 24.000W (modern speldator).

2st AAA-batteri har en effekt på ca 3Wh, det innebär att framtidens speldator får dra endast 37mWh, dvs 1/10.000-del av en idag modern speldator.

Landvinningarnas sötebrödsdagar är förbi sedan 5+ är sedan. Det ska till alien-teknologi och vi ska vinna 1/10-del av vad vi gjort de senaste 30åren.

Vad får er att tro man i framtiden kan driva en speldator i en månad på endast 2st AAA-batterier?

Grafèn ger runt 10ggr högre frekvens samt lägre läkström, staplade kretsar ger fler transistorer vilket gör att frekvensen kan sänkas för att sänka förbrukningen ytterligare, sen kan man fortfarande göra kretsarna runt 50 ggr mer transistortäta. Så säg 1000 lager grafen, borde ge runt 500 000 ggr mer prestanda, vid 37mW blir det runt 50ggr mer prestanda Räcker för 8k 240 Hz på ultra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Spänningstoleranser på svenska.

Måste erkänna att jag är en mästare på särskrivning :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Vi kan ju räkna lite på det. De bästa aaa batterierna idag verkar ligga på runt 1,5 Wh så totalt 3 Wh. Energidensitet ökar med runt 5%/år och räknar vi med att Lessismore lever 70 år till har vi 3*1,05^70= ca 90 Wh.

Om vi fortsätter antagandet med att vi spelar 1h/dag så blir det ca 90 timmar. En modern gamingdator idag kan vi anta ligga runt 300W vid spelande. Vi har då alltså 300*90=27kWh.

Vi behöver då få teknik som 27000/90=300 ggr effektivare. Eller en ökning i energieffektivitet med 300=x^70 vilket ger ca 8,5% ökning per år givet att vi nöjer oss med dagens prestanda. Så jag tror nog Lessismore kan leva lugnt.

Du antar dock att ingen revulutionerande teknik utvecklas öht. T.ex har inga CPU eller GPU tillverkare utnyttjat staplade kretsar än! Sen finns det grafèn och nodkrympning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du antar dock att ingen revulutionerande teknik utvecklas öht. T.ex har inga CPU eller GPU tillverkare utnyttjat staplade kretsar än! Sen finns det grafèn och nodkrympning

Givetvis kommer det bli skutt i teknikutvecklingen men det kommer ju även bli några år med mindre utveckling. Tror inte mina uppskattningar är underdrifter om man ser till snittökningar/år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Givetvis kommer det bli skutt i teknikutvecklingen men det kommer ju även bli några år med mindre utveckling. Tror inte mina uppskattningar är underdrifter om man ser till snittökningar/år.

Räcker med några tekniker som ger 10 ggr mer prestanda så är de kullkastade

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Perfekt! Om allt det införlivas så är vi nog där någonstans

De senaste åren har utvecklingen och prestandavinsten planat ut, något som vi snart kommer se med energieffektiviteten. Staplade lager och krympning i all ära, men det går inte att göra mycket mer, dessutom visar inte prestandan/energiförbrukningen lika stor förbättring som siffrorna antyder, tex är skillnaden mellan 7nm vs 14nm försumbar jämfört med 28nm vs 65nm. Men vi har ju nu fått lära oss att nm hit och nm dit bara är bluff!

En annan anledning till att utvecklingen "bromsas" är att fler och fler har råd att köpa lyxprylar som datorer och mobiltelefoner. Det är inte bara gemene västerlänning som handlar nu, utan hela världen och då finns det ingen anledning att lägga energi på att utveckla i onödan, det viktigaste är att leverera.

Jag tror att vi i framtiden kommer att se en repris av slutet på 80-talet, då utvecklingen stod still i några år, 8bits-maskinerna sjöng på sista versen, 16bits-maskinerna var väletablerade och inget var direkt på gång. När det väl kom ny hårdvara fanns inte nog med köpkraft eller ens någon mening att köpa dito. Det var då kreativiteten drog igång på allvar och det förekom någon form av VM i programoptimering. Man blev förbluffad över hur mycket mer det fanns att vinna ur den gamla hårdvaran. Öststatare fortsatte i ett decennium till och klämde ut vartenda droppe kräm de gamla maskinerna hade.

När "alla" handlat färdigt och gränsen snart är nådd för vad man kan tillverka så är det back-to-basic, dags att optimera programvaran. Det finns ingen anledning att ett spel ska behöva ligga på 100GB, inte heller nån anledning att rendera i full upplösning/detaljer över hela skärmen, spelpatchar direkt i grafikkortets drivrutin...huhh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så 40 nm?!

Hur kom du fram till det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vad är kriteriet för att få kalla sin process 5 nm? Antalet transistorer per kvadratmillimeter hade väl nästan varit bättre måttstock för att se att storleken krymps? Enligt wiki så är Transistor Gate Pitch hela 44 nm på TSMC's 5 nm process..

Kriteriet är från början baserade på "half pitch och gate length", men den säger inte mycket idag oavsett tillverkare.

Vet att intel har fört fram en form av metric som skulle vara viktad på ett antal grindar och cache minne (i princip), men även det skulle bli ett felaktigt mått. Orsaken är att processerna skiljer och med det även hur varje byggsten är olika i storlek mellan processerna, som med FinFET där höjden på en gate blir en tredje faktor att mäta.
Det kanske skulle vara ett volymmått, men troligen så skulle även det bli missvisande.

Nanometer var ett rätt fungerande mått en gång i tiden då dom flesta kretsar byggde någotsånär likvärdigt på höjden.

Viktigare mått idag för både slutanvändare och tillverkare (kunder) är effektförbrukning, frekvens (hastighet) och tillverkningspris, det senare avgörs av utfall (antal fungerande kretsar) samt hur många som man totalt kan få ut från en kisel-disk ihop med kostnaden för processen. Processen i sig avgör effektförbrukning och frekvens.

En artickel från Mars 2014 i Semiconductor Engineering som tar upp problemet med nm och ger en förklaring till varför måttet fortfarande används. Marketing...

Måttet började bli fel redan vid millenium något som visas nedan:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!