VPN med endast vissa applikationer (WINDOWS)

Permalänk

VPN med endast vissa applikationer (WINDOWS)

Hej,

Letar efter en lösning till att köra endast vissa applikationer (i detta fall Deluge/annat torrent-program) via en VPN och all annan trafik via mitt vanliga NIC.
Antar att man behöver ändra routing-tabellerna för att ådstakomma detta, har googlat runt lite och ramlat över ett fåtal guider, med extremt många steg.
Rullar på Windows just nu som det är, på grund av vissa andra applikationer jag behöver köra och känner inte direkt för att köra någon Virtuell Maskin med detta igång, har tillgång till OpenVPN-anslutning om det är att föredra, annars Windows inbyggda PPTP?

Någon som gjort liknande lösning som har något att dela med sig av?

Edit:
Har dubbla NIC, så kanske någon pfSense lösning finns runt hörnet?

---
Mvh
Andreas

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Det är krångligt, men ett enkelt sätt är väl att köra så att torrent-programmet kör över proxy?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det du vill göra heter Split Tunneling, om du vill kunna söka lite effektivare. Ibland stödjer VPN tjänsternas egna klienter split tunneling som underlättar konfiguration. Går även att göra direkt i OpenVPN om än lite knöligare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Deluge under linux kan du låsa till ett visste interface, går det i Windows är det ju bara att välja VPN-interfacet i det fallet.

Permalänk
Medlem

@Dustforce: Jag körde Freedome under Windows förut och jag har för mig att den drivern "Freedome Tap Driver" när den kommer upp under "nätverksadaptrar" har Public som typ, istället för exempelvis Home. Om den har det så kan du gå in i Windows-brandväggen och sätta en regel för den mjukvaran du skall använda att bara vara tillåten att användas över "Public". Sätt då både en inbound och outbound regel.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av frekish:

@Dustforce: Jag körde Freedome under Windows förut och jag har för mig att den drivern "Freedome Tap Driver" när den kommer upp under "nätverksadaptrar" har Public som typ, istället för exempelvis Home. Om den har det så kan du gå in i Windows-brandväggen och sätta en regel för den mjukvaran du skall använda att bara vara tillåten att användas över "Public". Sätt då både en inbound och outbound regel.

Fast då hamnar all annan trafik under VPN:en också?

Förutsättningar:
Lokala Anslutningen = Home Network
VPN Anslutningen = Public Network

Har provat:

  • Skapat ingående/utgående regler att Deluge endast har access via Public Network

  • Provat blockera all annan trafik från Public Network > allt annat slutade fungera, dvs. den går inte över på Home Network (antar jag?)

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

@Xcorp: Går absolut att låsa, problemet är bara det att all annan trafik tunnlas också, och det vill jag inte.

"Interface" finns i Deluge, antar att man drar IP-adressen dit man har från VPN-leverantören?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

@Dustforce: Jag kör inte Deluge i Windows så kan inte svara på hur det funkar där. I Linux skriver du namnet på interfacet. Har du kollat i dokumentationen hur det funkar?

Permalänk
Medlem

Fulfix med minst trixande är kanske att dra upp en virtuellmaskin och köra torrentprogrammet + vpn

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini