Permalänk
Medlem

Acer Predator XB252Q fast vid 144hz

Hej, jag har en Acer XB252Q 240hz skärm som är ansluten till min Asus G750JX laptop med en nvidia 770m grafikkort via en DisplayPort - Mini DisplayPort kabel, men får endast fram 144hz på skärmen.

Jag har testat olika drivrutin, de senaste och de lite äldre med samma resultat. Provat lägga till 1920x1080@240hz via custom resolution i nvidias control panel - vilket gav en no signal meddelande. Lyckades en gång få fram 200hz med 1280x1024 upplösning men inte vid upprepade försök. Provad lägga till upplösningen via custom resolution utility utan några större framgång.

Vad kan vara orsaken? Jag har för tillfället inte möjlighet att testa med nyare hårdvara/grafikkort.

Tack

Permalänk
Bildexpert 📺

@send2nik: Just bärbara och äldre GPU:er som 770M kan ha bandbreddbegränsningar så att man endast når vanlig HBR-hastighet, alltså en bandbredd runt 360 MHz. Vilket räcker precis så långt som just 1920x1080 och 144 Hz.

För att nå 240 Hz (600 MHz) behöver du HBR2-hastighet och där kan alltså någon komponent i den bärbara som sätter stopp. Men det kan också vara att kabeln inte är tillräckligt bra. Nvidias drivrutiner meddelar inte när de har problem med att få igång HBR2.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, grafikkortet är för gammal och saknar stöd för högre frekvenser. Det får bli en uppgradering till GTX 1xxx serien.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att finns någon existerande laptop som kan ge över 144Hz idag, Inte ens få ut 144hz är vanligt idag, kräver i praktiken att datorn har en DP port och det har inte alla laptop precis...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300