Får ingen bild Mega Drive 1 SCART

Permalänk

Får ingen bild Mega Drive 1 SCART

Hej,

Köpte nyligen en sån här kabel till mitt Sega Mega Drive 1:
https://www.tradera.com/item/300709/276666218/sega-mega-drive...

När jag kopplar den till tvns SCART så får jag varken bild eller ljud. Den gamla kabeln som har en vit och en gul RCA kontakt i ena änden fungerar bra via min receiver.

TVn är en Philips 49PUSxxxx köpt för 2 år sedan och manualen säger att den ska klara både RGB och CVBS SCART. TVn har bara en SCART ingång.

När jag kopplar mitt Gamecube till samma SCART ingång med gul, röd, vit komposit till SCART adapter så får jag bild och ljud.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Jag ska få en ny likadan kabel att testa med för att utesluta kabelfel.

Permalänk
Medlem

Vi får väl anta att det är en RGB-kabel givet insäljningen om optimal kabel i annonsen.

Steg ett är väl att öppna åtminstone scartkontakten, och DIN8:an om det går, och se så det är rätt kopplat + att lödningarna är schyssta. Inget ovanligt att lödningarna är riktigt undermåliga i kinacrapkablar.

Ingången på TV:n ska klara av RGB. Ditt test med GC:n testade dock bara kompositvideo, så kanske vore bra att testa med en RGB-signal också för säkerhets skull.

Edit: elektriskt bör det se ut något sånthär:

Du behöver inte lägga någon vikt vid motståndens/kondingarnas storlek, eller om de ens finns.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Pin nummer 16 på scarten är mycket viktig. Den talar om för TV:n att den ska ställa sig i RGB-läget.
Så motståndet är mycket viktigt för just pinne 16 för är den för stor så kommer den inte gå över till RGB-läget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scart

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Pin nummer 16 på scarten är mycket viktig. Den talar om för TV:n att den ska ställa sig i RGB-läget.
Så motståndet är mycket viktigt för just pinne 16 för är den för stor så kommer den inte gå över till RGB-läget.

I praktiken är det inte så noga, bara signalen hamnar på rätt sida hög/låg. Ingången är garanterat 5V-tolerant, och det är fullt möjligt att man skippat ett motstånd för att spara in några ören på en kinakabel

(Givetvis är det dock ingen nackdel att peta dit en resistor själv när man ändå öppnar scartkontakten för att kolla, om den inte redan finns. Den sortens förbättringar är väl dock lite överkurs under felsökning när det handlar om att bara få bild)

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vi får väl anta att det är en RGB-kabel givet insäljningen om optimal kabel i annonsen.

Steg ett är väl att öppna åtminstone scartkontakten, och DIN8:an om det går, och se så det är rätt kopplat + att lödningarna är schyssta. Inget ovanligt att lödningarna är riktigt undermåliga i kinacrapkablar.

Skrivet av Knashatt:

Pin nummer 16 på scarten är mycket viktig. Den talar om för TV:n att den ska ställa sig i RGB-läget.

http://pinouts.ru/visual/gen/Scart.jpg

Öppnade upp scart-kontakten och den ser ut såhär:

https://imgur.com/a/JPFlu

https://imgur.com/a/FbUDE

Det ser ju ut som att PIN16 är kopplad. Bak på TVn står det att SCART ingången är RGB/CVBS men den kanske inte får signalen att byta som du nämner.

Jag har inte lyckats få upp andra änden än, det ser ut som att jag måste skära upp den och vill helst undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Öppnade upp scart-kontakten och den ser ut såhär:

https://imgur.com/a/JPFlu

https://imgur.com/a/FbUDE

Det ser ju ut som att PIN16 är kopplad. Bak på TVn står det att SCART ingången är RGB/CVBS men den kanske inte får signalen att byta som du nämner.

Jag har inte lyckats få upp andra änden än, det ser ut som att jag måste skära upp den och vill helst undvika det.

Du kan läsa av motståndets storlek på färgkodningen. Inte för att vi har en aning om vilka strömmar signalen arbetar med, men du kan ju kolla så inte motståndet är några tiopotenser större än förväntat eller nåt, typ. Du har fyra olikfärgade band på dem. De två första ger dig ett tal, den tredje ger dig en tiotalsfaktor att multiplicera föregående med, och det sista som sitter lite off från de andra ger dig toleransen, och är ointressant nu. Vilka färger har banden? Blanda inte ihop svart och brun, det är ofta lätt hänt.

Det är nästan omöjligt att säga något utgående från ett par bilder, du får helt enkelt smyga upp kabeln och se så den stämmer överens med kopplingsschemat (glöm inte kondingarnas polaritet), men på rak arm; är resistorn som den blåa tåten går till på första bilden ens inkopplad i ändan som vetter mot kameran?

Alla komponenter sitter garanterat i scartkontakten. Har du eller kan låna en multimeter och kontinuitetstesta ledarna, så behöver du inte skära upp DIN8:an

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du kan läsa av motståndets storlek på färgkodningen. Inte för att vi har en aning om vilka strömmar signalen arbetar med, men du kan ju kolla så inte motståndet är några tiopotenser större än förväntat eller nåt, typ. Du har fyra olikfärgade band på dem. De två första ger dig ett tal, den tredje ger dig en tiotalsfaktor att multiplicera föregående med, och det sista som sitter lite off från de andra ger dig toleransen, och är ointressant nu. Vilka färger har banden? Blanda inte ihop svart och brun, det är ofta lätt hänt.

Det är nästan omöjligt att säga något utgående från ett par bilder, du får helt enkelt smyga upp kabeln och se så den stämmer överens med kopplingsschemat (glöm inte kondingarnas polaritet), men på rak arm; är resistorn som den blåa tåten går till på första bilden ens inkopplad i ändan som vetter mot kameran?

Alla komponenter sitter garanterat i scartkontakten. Har du eller kan låna en multimeter och kontinuitetstesta ledarna, så behöver du inte skära upp DIN8:an

Här är en bättre bild på motstånden, ska googla lite så att jag kan tyda dem.

Bra tips där med multimeter! Ska testa när jag kommer hem igen. Ja den blåa kabeln är till synes kopplad, ska verifiera med multimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Här är en bättre bild på motstånden, ska googla lite så att jag kan tyda dem.
https://i.imgur.com/nYBTduX.jpg

Bra tips där med multimeter! Ska testa när jag kommer hem igen. Ja den blåa kabeln är till synes kopplad, ska verifiera med multimeter.

Pullupmotståndet till pin 16 ser ut att vara kodad brun-grå-brun-guld, dvs en 180-ohmare med 5% tolerans, vilket helt klart är i rätt härad. Det är inte fel motstånd där som orsakar problemet i alla fall.

Lite om färgkodning och dekadserier om du är nyfiken

Ser dock på det nya fotot att lödningarna är väldigt matta, vilket kan betyda att det finns kallisar, som är jäkligt svåra att se. Dassig kinalödning som sagt. Förmodligen är de väl okej, men better safe than sorry. Jag hade i vilket fall som helst ringt upp tåtarna bort till DIN8-kontakten, gjort om alla lödningar i scartkontakten, samtidigt passat på att kolla så det inte är några kortisar nånstans, samt kollat att kondensatorerna är rättvända med avseende på polaritet. Polen som är närmast det längsgående strecket med ovalerna (som ska föreställa minustecken) på kondingen är minussida, och ska vara kopplade på ben 7, 11 resp. 15 i scartkontakten. Givetvis kollar man också så allt annat är kopplat till rätt pinnar i scartkontakten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ser dock på det nya fotot att lödningarna är väldigt matta, vilket kan betyda att det finns kallisar, som är jäkligt svåra att se. Dassig kinalödning som sagt. Förmodligen är de väl okej, men better safe than sorry. Jag hade i vilket fall som helst ringt upp tåtarna bort till DIN8-kontakten, gjort om alla lödningar i scartkontakten, samtidigt passat på att kolla så det inte är några kortisar nånstans, samt kollat att kondensatorerna är rättvända med avseende på polaritet. Polen som är närmast det längsgående strecket med ovalerna (som ska föreställa minustecken) på kondingen är minussida, och ska vara kopplade på ben 7, 11 resp. 15 i scartkontakten. Givetvis kollar man också så allt annat är kopplat till rätt pinnar i scartkontakten

Har tagit min multimeter och kollat kopplingarna och de stämmer överens med schemat. Kunde dock inte verifiera 7, 11, 15 (de med kondensatorer) eftersom det ligger ett motstånd efter som jag antar sabbar mätningen.

Kondensatorerna är 10V 220μF.

Googlade lite mer på min TV-modell och hittade en tråd på Philips forum där en annan har samma problem med en RGB-scart så det kan vara något fel med TVn också. Min kompis har köpt en likadan kabel från säljaren och den fungerar. Så nästa steg är att ta dit min kabel och testa. Då kan jag kanske konstatera om det är min TV eller min kabel det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Pullupmotståndet till pin 16 ser ut att vara kodad brun-grå-brun-guld, dvs en 180-ohmare med 5% tolerans, vilket helt klart är i rätt härad. Det är inte fel motstånd där som orsakar problemet i alla fall.

Lite om färgkodning och dekadserier om du är nyfiken

Ser dock på det nya fotot att lödningarna är väldigt matta, vilket kan betyda att det finns kallisar, som är jäkligt svåra att se. Dassig kinalödning som sagt. Förmodligen är de väl okej, men better safe than sorry. Jag hade i vilket fall som helst ringt upp tåtarna bort till DIN8-kontakten, gjort om alla lödningar i scartkontakten, samtidigt passat på att kolla så det inte är några kortisar nånstans, samt kollat att kondensatorerna är rättvända med avseende på polaritet. Polen som är närmast det längsgående strecket med ovalerna (som ska föreställa minustecken) på kondingen är minussida, och ska vara kopplade på ben 7, 11 resp. 15 i scartkontakten. Givetvis kollar man också så allt annat är kopplat till rätt pinnar i scartkontakten

Att lödningarna ser så ut beror säkert på blyfritt lödtenn..