Går det fixa trasig Fjärrkontrollen till tv:n? (Frågor om batterier)

Permalänk

Går det fixa trasig Fjärrkontrollen till tv:n? (Frågor om batterier)

Går det fixa trasig Fjärrkontrollen till tv:n? Har haft i ett par batterier i fjärrkontrollen ungefär 7 år som fungerat tills en dag då jag märkte att det rann ut vätska från fjärrkontrollen. Tog ut batterierna och köpte nya nästa vecka i affären. Men problemet är nu att fjärrkontrollen verkar vara död? Går det att fixa på något sätt eller får jag leva med att tv:n inte kommer ha e n fungerande fjärrkontroll? Värt att notera är att det är AAA batterier. En sak jag kan konstatera är att en fjärrkontroll inte drar mycket batteri och därför byts de sällan har märkt av det hos flera andra också och hos en annan person byttes batterier efter 5 år.

Ett annat problem är att livslängden på batterier vare sig det är AA eller AAA blir sämre med tiden även fast de inte används? Vilket är synd då man kan ha saker som man inte använder ofta och glömt av att det finns batteri som sitter i och som kan börja läcka vätska och förstöra produkten? Sen hittade jag en stor förpackning oöppnade AA batterier som inte verkade fungera heller hemma vilket var synd.

Går det att laga min tv fjärrkontroll på något sätt själv? För jag antar att lämna in på reparation kommer kosta för mycket.

Någon som kan förklara varför saker går sönder när batteriet läcker vätska och vad är det för vätska batteriet läcker och varför?

Vet inte om jag skulle gjort två separata inlägg istället där ett är för batteri frågor och ett för tv fjärrkontrollen. Sen vet jag inte om jag skrivit i rätt forumdel.

Permalänk
Medlem

Ta isär fjärrkontrollen och tvätta den med elektronikspray/alkohol med hög procent. Förmodligen behöver den bara rengöras. Du kan behöva putsa på kontakterna och fjärdrarna som håller batteriet.

Permalänk
Medlem

eller om du inte är så insatt och har en tv av normal modell/märke så köper du bara en universal fjärr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Bildexpert 📺

Sju år är lite gränsfall, men kontakta kundtjänst hos tillverkaren. Fjärrkontroller går sönder hela tiden och jag har varit med om situationer med allt från hungriga hundar till busiga barn där fjärrkontrollen. Och man löser det med att köpa en ny av tillverkaren. Eller en universalfjärr då.

Ny originalfjärrkontroll förutsätter att det finns en kundtjänst och någon form av logistik runt reservdeldelar och service. Dvs chansen att det löser sig den vägen är större om det är en etablerad tillverkare med kontor i Sverige. Är det en random OEM-TV i budgetklass brukar man få vända sig till universalfjärrarna och kanske också räkna med att man får kämpa lite mer med att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: Oftast går det att köpa ny fjärr för en hundralapp på eBay som är original. Hellre de än en universal imo.

Vad är det för TV? Bild på fjärrkontrollen?