Permalänk
Medlem

Fixa glapp i platt-TV

TV: LE40766 (2009)

Problem:
Bilden är 'dubblerad' och ser allmänt lite vajse ut. Innan funkade det om man gav den en liten tryck på höger sida,bredvid panelen, men nu får man vackert vänta tills den är varm (5 minuter) innan bilden är som den ska vara.

Att bilden blir bra efter några minuter får mig att tro att det är någon kontakt eller något som tjorvar och kanske går att fixa till.

Hade egentligen tänkt åka till tippen med den men slänger gärna upp den på väggen i källaren istället...

Permalänk

Skruva upp och se om något ser mysko ut!

Annars låter det ju lite som att TV'n "ungsbakar" sig själv, du kanske kan ge den något behandling med typ värmepistol på rätt avstånd!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Skruva upp och se om något ser mysko ut!

Annars låter det ju lite som att TV'n "ungsbakar" sig själv, du kanske kan ge den något behandling med typ värmepistol på rätt avstånd!

Värmepistol är inte en höjdare när man bakar kretskort eftersom det kan blåsa komponenter eller lod ur läge. Dessutom svårt att få jämn temperatur över hela kortet. Bättre att baka i ugnen på vanlig över-undervärme (utan varmluft eller liknande).

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Värmepistol är inte en höjdare när man bakar kretskort eftersom det kan blåsa komponenter eller lod ur läge. Dessutom svårt att få jämn temperatur över hela kortet. Bättre att baka i ugnen på vanlig över-undervärme (utan varmluft eller liknande).

Haha jo, men att få in en TV i ugnen vill jag ha galleri på!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Haha jo, men att få in en TV i ugnen vill jag ha galleri på!

12" TV?

Skämt åsido, beroende på felaktig komponent så kan man ju ta ut den. Men visst, är det själva panelen som glappar kanske det är svårt.

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

12" TV?

Skämt åsido, beroende på felaktig komponent så kan man ju ta ut den. Men visst, är det själva panelen som glappar kanske det är svårt.

Annars kanske man kan ta med den till lokala pizzerian!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!