Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

MSI Optix MAG27CQ

"Kurvad" 1440p 144Hz VA-panel för 4390kr ( https://m.prisjakt.nu/product/4552143 ). Inte i lager ännu dock.

Såg att den nu krupit ner i pris under det långtstående erbjudandet på Acer XF270HUA för 4444kr.

Den enda egentliga recensionen jag hittar på MSIn är denna: https://www.eteknix.com/msi-optix-mag27cq-gaming-monitor-revi...

Någon som har mer info? Har den någon typ av motion blur reduction/nedsläckning? Hade viljat se ett UFO-test. Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot en IPS-panel? Hur fungerar det med att den är kurvad på 27"? Är det "värt" på en såpass liten skärm?

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008

Är bara invänta på fler köpt den, själv tänker jag köpa 24tums versionen när skatteåterbäringen kommer verkar som en bra skärm på alla sätt och vis.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Mar 2008

Någon som köpte och vill säga flipp eller flopp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017

@bore69: Flipp!

Är långt ifrån en bildexpert så detta är mina högst subjektiva åsikter och jämför med min förra Acer Predator XF240H.

++
2k.
Betraktningsvinkel.

+
27"
Färgåtergivning med fabriksinställningar.
Menynavigering.
Smala och korta fötter på stand som inte är i vägen.

-
Pivot är något begränsad i höjdled.
Externt nätaggregat.
Surrande ljud i standby från nämnda nätaggregat i takt med blinkande led på framsida.
Fler pixelfel än väntat på en skärm i den prisklassen.
Gimmick med led-belysning på baksidan. Betala extra för onödig funktion.

--
Inga

För övrigt anser jag att den välvda skärmen är snygg från sidan men ökar inte inlevelsen i spel sittandes framför den. 16/9 format och 27" är nog inte tillräckligt för det. Trots dess brister är det en i mitt tycke fantastisk skärm. Om inget oväntat inträffar lär den stå många år på mitt skrivbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Mar 2008

@Wcx: Kul! Börjar bli sugen själv. Har lite svårt att bestämma mig för IPS vs VA dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017

@bore69: Ok. Har själv bara haft TN-paneler tidigare så VA blev ett stort steg framåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Ni som har skärmen eller sett den irl, hur är reflexfiltret på den? Blir ytan grynig mot ljusa färger?

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Acer XB271Hu | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017

@220volt: Upplever inte grynighet. Däremot en allmänt lite dämpad bild. Kanske är så på de flesta matta skärmar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Wcx:

@220volt: Upplever inte grynighet. Däremot en allmänt lite dämpad bild. Kanske är så på de flesta matta skärmar?

Hm ja ett matt filter dämpar ju mer än ett blankt, men bra att det inte är så grovt att det blir grynigt och fult! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Acer XB271Hu | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |