Permalänk
Medlem

MSI Optix MAG27CQ

"Kurvad" 1440p 144Hz VA-panel för 4390kr ( https://m.prisjakt.nu/product/4552143 ). Inte i lager ännu dock.

Såg att den nu krupit ner i pris under det långtstående erbjudandet på Acer XF270HUA för 4444kr.

Den enda egentliga recensionen jag hittar på MSIn är denna: https://www.eteknix.com/msi-optix-mag27cq-gaming-monitor-revi...

Någon som har mer info? Har den någon typ av motion blur reduction/nedsläckning? Hade viljat se ett UFO-test. Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot en IPS-panel? Hur fungerar det med att den är kurvad på 27"? Är det "värt" på en såpass liten skärm?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Är bara invänta på fler köpt den, själv tänker jag köpa 24tums versionen när skatteåterbäringen kommer verkar som en bra skärm på alla sätt och vis.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Någon som köpte och vill säga flipp eller flopp?

Permalänk
Medlem

@bore69: Flipp!

Är långt ifrån en bildexpert så detta är mina högst subjektiva åsikter och jämför med min förra Acer Predator XF240H.

++
2k.
Betraktningsvinkel.

+
27"
Färgåtergivning med fabriksinställningar.
Menynavigering.
Smala och korta fötter på stand som inte är i vägen.

-
Pivot är något begränsad i höjdled.
Externt nätaggregat.
Surrande ljud i standby från nämnda nätaggregat i takt med blinkande led på framsida.
Fler pixelfel än väntat på en skärm i den prisklassen.
Gimmick med led-belysning på baksidan. Betala extra för onödig funktion.

--
Inga

För övrigt anser jag att den välvda skärmen är snygg från sidan men ökar inte inlevelsen i spel sittandes framför den. 16/9 format och 27" är nog inte tillräckligt för det. Trots dess brister är det en i mitt tycke fantastisk skärm. Om inget oväntat inträffar lär den stå många år på mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem

@Wcx: Kul! Börjar bli sugen själv. Har lite svårt att bestämma mig för IPS vs VA dock.

Permalänk
Medlem

@bore69: Ok. Har själv bara haft TN-paneler tidigare så VA blev ett stort steg framåt

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen eller sett den irl, hur är reflexfiltret på den? Blir ytan grynig mot ljusa färger?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Upplever inte grynighet. Däremot en allmänt lite dämpad bild. Kanske är så på de flesta matta skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

@220volt: Upplever inte grynighet. Däremot en allmänt lite dämpad bild. Kanske är så på de flesta matta skärmar?

Hm ja ett matt filter dämpar ju mer än ett blankt, men bra att det inte är så grovt att det blir grynigt och fult! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |