RM1000x nätaggregat brände nästan sönder moderkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@kronwalled: Om statistiken håller i sig

Corsair säljer 1000st och 10st RMA

EVGA säljer 1000 och 12st RMA

Fractal Design säljer 1000st och 20st RMA

men det kan lika väl sluta tex

Corsair säljer 1000st och 10st RMA

EVGA säljer 1000 och 7st RMA

Fractal Design säljer 1000st och 3st RMA

Poängen är att säljer du väldigt många fler än andra aktörer så även om du har lågt % fel så blir antalet fler och större chans att folk börjar klaga

Nej det är inte poängen. Procenten som spelar roll.

Är statistiken påhittad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:
Skrivet av Cudage:

Såhär ser det ut efteråt.
https://i.imgur.com/Lbd4xgT.jpg
https://i.imgur.com/42w5D2q.jpg

Har jag kopplat mina kablar fel tro?

Kontaktade CDON för att reklamera nätagget och fick detta som svar:

Skrivet av CDON:

Vi har nu fått återkoppling från vår leverantör som meddelar att de tyvärr inte kommer att godkänna denna reklamationen då Corsairs garanti inte täcker denna skada. Vi kommer därför inte att kunna hjälpa dig vidare. Beklagar detta

Kan detta svaret verkligen stämma?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cudage:

Kontaktade CDON för att reklamera nätagget och fick detta som svar:

Kan detta svaret verkligen stämma?

Hur gammalt är ditt nätaggregat? CDON är inget roliga att ha att göra med när det gäller RMA så de undviker jag förutom filmer och dylikt. Baserat på bilderna så ser det onekligen ut som om det har blivit någon form av kortslutning. Jag har tidigare ägt ett HX500 eller HX550 och då gick inte kablarna att stoppa in fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hur gammalt är ditt nätaggregat? CDON är inget roliga att ha att göra med när det gäller RMA så de undviker jag förutom filmer och dylikt. Baserat på bilderna så ser det onekligen ut som om det har blivit någon form av kortslutning. Jag har tidigare ägt ett HX500 eller HX550 och då gick inte kablarna att stoppa in fel.

Köptes Juli 2017 så det hann inte bli särskilt gammalt Såg vid närmare efterforskning att det var en Fyndvara Klass 1 jag köpt från CDON. Så ansvaret kanske inte borde falla hos Corsair då utan hos CDON?
Ja det känns inte som att man kan stoppa kablarna fel och jag är rätt säker att dom var korrekt ikopplade.

Ber om ursäkt för tidigare missvisande inlägg då jag påstod att nätagget var helt nytt vilket jag trodde.
Fyndvara klass 1 från CDON

Skrivet av CDON:

Corsair har utifrån din felbeskrivning meddelat oss att felet inte är något som täcks av garantin. Vi kan givetvis skicka in den för kontroll, men då finns det risk att du får tillbaka den utan åtgärd mot en hanteringskostnad på 500 SEK.

Låter ju väldigt tråkigt om denna skada ej täcks av Garanti från varken CDON eller Corsair. Har nu kontaktat CDON angående att det var en fyndvara för att ta reda på om det är deras ansvarsområde eller inte.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Cudage:

Köptes Juli 2017 så det hann inte bli särskilt gammalt Såg vid närmare efterforskning att det var en Fyndvara Klass 1 jag köpt från CDON. Så ansvaret kanske inte borde falla hos Corsair då utan hos CDON?
Ja det känns inte som att man kan stoppa kablarna fel och jag är rätt säker att dom var korrekt ikopplade.

Ber om ursäkt för tidigare missvisande inlägg då jag påstod att nätagget var helt nytt vilket jag trodde.
Fyndvara klass 1 från CDON

Låter ju väldigt tråkigt om denna skada ej täcks av Garanti från varken CDON eller Corsair. Har nu kontaktat CDON angående att det var en fyndvara för att ta reda på om det är deras ansvarsområde eller inte.

Har du kvitto från CDon på nätaggregatet så har du ju garanti på det.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corsair Johan:

Det har ingenting att göra med att vi inte står bakom våra produkter eller vill göra så lite som möjligt, men vi får in väldigt många som försöker utnyttja våran RMA så om man skapar ett RMA-ärende och bifogar ett kvitto som inte har ens eget namn på så kan vi inte godta det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag trodde serienumret på era produkter var som mest viktiga, namn på kvitto spelar väl minst roll då man aldrig får sitt namn på kvitto via fysiska butiker.

Nåt liknande hände mitt CM agg, jag hade köpt via NoN fick ett nytt efter några veckor på undersökning.

Sparar denna tråd ifall folk säljer Corsairprylar och säger ''jag har garanti och kvitto kvar'', då kan man säga att garantin försvinner efterhandsförsäljning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker det konstant dyker upp trådar här om diverse corsair-agg som på ena eller andra sättet fallerar.
Skulle antalet trådar jämtemot andra tillverkare återspeglas i försäljningsstatistiken borde Corsair äga 95% av marknaden.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl ganska mycket skillnad på corsairs cx-serie och deras cx-m serie? Namnen är snarlika medan det är mer skillnad i byggkvalité.
Återspeglas i tester där cx sågas medan cx-m får bra betyg. Bland annat när sweclockers testat nätagget

https://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cor...
(utmärkt produkt)

Vad jag sett mellan CX och CX-m verkar kretsdesignen snarlik. även samma OEM (samt kör med lika dåliga caps som CX version 2, inte lika dåliga som version 1 som inte hade 80+ märkning). Dock sitter den bra cap:en på primärsidan (så agget kan leva bra många år, dock inte dina datordelar som drivs av caps av sämre kvalité).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Har du kvitto från CDon på nätaggregatet så har du ju garanti på det.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Ja, jag har kvitto från CDON.
Fick detta svar av CDON så har därför inte orkat skicka in det ännu då det inte kändes lockande att riskera att få betala 500SEK.

Skrivet av CDON:

Corsair har utifrån din felbeskrivning meddelat oss att felet inte är något som täcks av garantin. Vi kan givetvis skicka in den för kontroll, men då finns det risk att du får tillbaka den utan åtgärd mot en hanteringskostnad på 500 SEK.

Men detta ska alltså täckas av garantin och därmed inte finnas någon risk att få betala detta belopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Har samma modell av nätagg och det "brann" för mig också inom några månader. En av kontakerna som man ansluter till nätagget smälte och utvecklade rök

Kan tillägga att mitt inte var begagnat utan i helt nytt skick.

Fast det är 10 års garanti, så du fick väl ett nytt?

Edit: såg först alla dina svar och texter i efterhand! Bortse från denna

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cudage:

Såhär ser det ut efteråt.
https://i.imgur.com/Lbd4xgT.jpg
https://i.imgur.com/42w5D2q.jpg

Har jag kopplat mina kablar fel tro?

Så där brukar kontakter bli om de haft för hög kontaktresistans dvs om man tex inte kopplat ihop dem ordentligt eller om de varit smutsiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Cudage:

Ja, jag har kvitto från CDON.
Fick detta svar av CDON så har därför inte orkat skicka in det ännu då det inte kändes lockande att riskera att få betala 500SEK.

Men detta ska alltså täckas av garantin och därmed inte finnas någon risk att få betala detta belopp?

Skapa en ticket på våran support-sida, lägg upp bilderna på nätagget och kvittot, återkom med ditt ticket-nummer till mig så löser jag det.

http://support.corsair.com

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Skapa en ticket på våran support-sida, lägg upp bilderna på nätagget och kvittot, återkom med ditt ticket-nummer till mig så löser jag det.

http://support.corsair.com

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Tack så mycket för att du hjälper mig Skickar iväg ett PM med ticketnummer

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Cudage:

Tack så mycket för att du hjälper mig Skickar iväg ett PM med ticketnummer

Ingen fara, det jag hinns till för.

Permalänk
Medlem

Man ska inte alltid skylla på aggregatet när saker brakar kan lika väl vara nån kompetent som drar med aggregatet eller nån kabel som kommit fel och kortslutits sig mot chassit.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

vi får in väldigt många som försöker utnyttja våran RMA

RMx nätägg kom till marknaden 2015 med 10 års garanti. Det betyder att Corsair garanterar att alla dessa nätägg kommer att funka som dem ska till (minst) 2025. I dag är det 2018 (inte 2026) dvs fortfarande inom den 10 års tidsramen, varför skulle kunna personen ens behöva vissa upp kvittot? Hur kan jag även utnyttja RMA på ett dåligt sätt i denna situation, jag skulle förstå om det var 2026 och jag hade inget kvitto och försökte ljuga om att jag köpte nättägget i 2017 medan jag köpte det i 2015. Men vi är fortfarande inom dem 10 år, alla RMx nätägg är inom garantiperioden. Jag vill ha en officiell förklaring hur faktumet att en person inte har ett litet pappersbit (kvittot) påverkar funktion av en Corsair produkt som inte är ens tillverkad så länge sedan att dess garanti skulle gå ut. Tack på förhand.