Är det värt att byta skärm, blir upplevelsen bättre?

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta skärm, blir upplevelsen bättre?

Funderar på att satsa på en ny skärm,
Behöver lite råd,

Min dator spec:

i 7 6700K  OC 4.3 Ghz
Corsait H105 , 240mm kylning
Asus Strix 1070 8GB
G-Skills Memory CL 14...."2900"
2x 500GB SSD

Monitor:
Lg 34"
3440x1440
5 ms/ HDMI/60Hz

Funderar på om jag bytar till en ”riktig gamingskärm”

Helst samma storlek eller lite större,

144 Hz och uppåt / Freezynk / Gzynk 4K m.m

Känns som Asus kortet klarar mycket mer än
Den skärmen jag kör på idag,

Är ute efter att få en bättre och snyggare upp-
levelse av Prepar3D,

Har googlat på inställningar 1070 + Prepar3D +
Settings, och tycker att dessa inställngar fungerar
Hyffsat bra med min spec.
Har dock inte ändrat i CFG filen,

Jag kommer att byta skärm i vilket fall som helst
Längre fram, när jag bygger en ny dator men tänkte
börja med skärmen och undrar om jag kommer att
se någon skillnad med min dator spec idag?

Lite funderingar från soffläget

Ha det fint

Nils

Permalänk
Medlem

Är det enbart Prepar3D du tänker köra eller?

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Kör bilspel och shooters också,

Permalänk
Medlem

@nisseR++: Jag frågade för jag har ett 980 Ti och 3440x1440 och tycker att det kortet ofta går på knäna i spel så vet inte om du av den anledningen borde byta till något med över 60 Hz. G-sync gör nog skillnad oavsett men i övrigt.

Permalänk
Medlem

Ett 1070 klarar inte ens av att driva skärmen du har i 60 fps och 4K i många spel.

Permalänk
Medlem

@King Grub:

Tycker du att jag skall lägga på pengarna
På ett nytt graffikort istället för att lägga dom
På en ny skärm?

Vilket kort ska man köpa?

Kan tänka mig lägga ca 7000:-

Nils

Permalänk

@nisseR++:
köp inget nytt grafikkort förrns nästa generation är här :/ ska du få en uppgradering som känns är det bara ett enda alternativ och det är 1080ti.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Om 4K är kravet och du vill ligga runt 60 fps behöver du minst ett 1080 / 1070 Ti, och även då får du ofta stänga av eller dra ner på en del grafikfinesser.

Om 4K är kravet och du vill ligga konstant över 60 fps och med maxad grafik behöver du både ny skärm och nytt grafikkort (1080 Ti).

Om 4K inte är något krav med du vill ha högre fps än 60 är det ny skärm med 2560x1440-upplösning och G-sync som gäller. Där räcker ett 1070 långt. Det kanske känns lite bakåt att gå från 4K till en lägre upplösning, dock.

4K-gaming i 60+ fps är inte billigt utan kräver både en dyr skärm och ett dyrt grafikkort.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nisseR++: Ett 1070 är i underkant för att hålla 3440x1440 över 60 fps. Detta kommer ett märkbart snabbare kort, dvs 1080Ti råda bot på för de flesta, men kanske inte alla speltitlar. I alla fall om du siktar på Ultra-nivåer.

G-Sync hade till stor del löst problemet med de nackdelar som blir av att grafiken inte är stabil över 60 fps. Men för att då ersätta den skärm du har behöver du kliva upp rejält i prisnivå till några av de här tre modellerna

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s350727894&o=produkt_p...

Alternativ två är då att kliva ned till en 16:9-skärm med G-Sync, alltså någon av de här:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s350728062&o=produkt_p...

Då blir det dels lättare att driva skärmen med nuvarande grafikkort, pga av den mindre pixelmatrisen, dels kommer G-Sync hjälpa då även ett 1070 kan har problem med 2560x1440 och 60 fps utan att dra ned på någon grafikinställning.

Det allra bästa är förstås ett 1080Ti och en 3440x1440-skärm med G-Synk. Men det ligger ju en bit över budget. Så de tre alternativen som finns måste alltså vändas mot vad du idag tycker fungerar bra och vad du inte tycker fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra SLI 1070 man kan ju få dem för en hyfsad billig peng begandad, i väntan på nästa generation, om det är så man känner för uppgradera något under tiden.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera Sli. Du får antingen mer input lag eller mer stutter. Anledningen till att du får mer input lag är för att de vill undvika stutter och se till de synkas korrekt vilket är de mindre allvarliga av de två felen.

Skulle inte vilja gå 16:9 speciellt inte för racing. Jag ser mer apexes med 21:9 än 16:9. Naturligtvis ska du ju helst gå VR för flyg och racing så är det verkligen en ny monitor och inte vr headset du ska ha? de senare är ju dessutom billigare än en 21:9 panel med högre hz som presterar bättre.

Har inte testat så värst mycket med mitt 1070 men de finns flera titlar iaf som skulle drivas bra med ett x1070. Av racingliren är de främst assetto corsa jag undrar om de orkar riktigt.

Flygsimulatorerna tenderar va lite mer krävande men åh andra sidan du kan med fördel dra ner rendering distance då du ändå inte ser skarpt på håll.

Shooters där får du väl leva med 60hz skärmen och va lite handikappad

Jag kör 2560x1080 på min 35" och tycker de är en lämplig storlek. Det är inte så att om jag försöker maxa att det är många lir man sitter med över 140 fps på med X 1080ti. Drar jag ner inställningar blir de lättare naturligtvis men inte säker på att jag får bättre bildkvalitet med 3440x1440 av den anledningen om jag ska försöka matcha fpsn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sitter kvar med min spec och ett tag till
Med skärmen,

Tack för tips å svar

Nils