Skapa ny fil i valfri mapp i Finder?

Permalänk

Skapa ny fil i valfri mapp i Finder?

Jag har börjat använda min sambos MBP nu, haft den i några månader och tycker den är helt ok, men det är några saker jag stör mig på och inte hittar lösning på, detta är en.

I Windows så startar jag aldrig ett program när jag ska skapa en ny fil, Excel, Word, plain text osv, utan jag går till den mappen jag vill ha filen, högerklickar och skapar vilken fil jag nu vill ha men har inte hittat NÅTT sätt att göra detta på i Finder. Framförallt gör jag ofta plain text filer och saknar att kunna göra det i OSXen. HELP!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Enklast i terminalen:

touch <filnamn>

Exempel:

cd ~/Dokument touch text.txt

...vilket navigerar till mappen Dokument och skapar filen 'text.txt'

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Enklast i terminalen:

touch <filnamn>

Exempel:

cd ~/Dokument touch text.txt

...vilket navigerar till mappen Dokument och skapar filen 'text.txt'

hmm, ok, går inte att modifiera menyn på nått sätt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Skulle tippa att detta har att göra med dess filosofi gällande att användarna inte ska sitta behöva pyssla med filhanteraren, utan allt ska skötas via de dedikerade programmen. Säger varken bu eller bä, bara så jag uppfattar det.

Det är möjligt att någon annan filhanterare än Finder har stöd för det, men känner inte till något sätt Finder går att modifiera för att få det att funka. Googla runt efter tredjepart.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Använd annan filhanterare

I grund och botten fungerar Explorer och Finder väldigt olika. Det finns sätt att lösa det på via t.ex. Automator som finns inbyggt i MacOS. Jag skulle dock rekommendera att börja använda en tredjeparts filhanterare istället. Jag använder mig om Pathfinder idag. Det har mycket fler inbyggda funktioner än Standard Finder har och jag trivs väldigt bra med det. Det finns en uppsjö andra applikationer också. Bara slå en Googling på Finder Replacement.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Gjorde en googling och hittade 2 alternativ:

  • New File Menu - kostar 1.99$, ett plugin som ger just det du vill ha. Går också att skapa egna custom templates.

  • XtraFinder - gratis. Bygger ut Finder med en massa funktionalitet, "New file.." bland annat.

Permalänk
Skrivet av Onnu:

I grund och botten fungerar Explorer och Finder väldigt olika. Det finns sätt att lösa det på via t.ex. Automator som finns inbyggt i MacOS. Jag skulle dock rekommendera att börja använda en tredjeparts filhanterare istället. Jag använder mig om Pathfinder idag. Det har mycket fler inbyggda funktioner än Standard Finder har och jag trivs väldigt bra med det. Det finns en uppsjö andra applikationer också. Bara slå en Googling på Finder Replacement.

Lycka till!

Ska kolla på PathFinder, tackar!

Skrivet av Villor:

Gjorde en googling och hittade 2 alternativ:

  • New File Menu - kostar 1.99$, ett plugin som ger just det du vill ha. Går också att skapa egna custom templates.

  • XtraFinder - gratis. Bygger ut Finder med en massa funktionalitet, "New file.." bland annat.

Tack, ja, jag hittade XtraFinder tidigare, men sen var man tvungen att göra nån workaround och då blev jag lite lat och hoppades det fanns nått bättre Men ska ge mig på det igen då.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS