Server noob behöver starthjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Server noob behöver starthjälp

Hej!

Jag är totalt ny på allt vad servrar heter men har bra koll på datorer i övrigt. Jag har en tanke att smälla upp en server för att ha en discordserver på och några spelservrar för polarna.

Jag har kikat på att bygga en budgetdator fast med lite mer lagring. På den har jag tänkt win10. Jag är dock väldigt osäker på om jag är på rätt väg eller om jag kan ta en annan väg/lösning. Vill inte lägga ut några stora summor pengar i början.

Tacksam för hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Self-hosting är inte möjligt med Discord. Vilka spel? Hur många spelservrar?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@MrV:

Windows 10 kör man inte på en server du får köra något OS som är anpassat för det, te.x Windows Server eller någon Linux dist.

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Jan 2015

Discord är väll baserat ifrån deras egna servrar och är väll gratis? (Längst till vänster, server listan, sedan tryck plusset och create server?)

Skulle personligen inte rekommendera Windows 10 då det är automatiska uppdateringar som tvingar datorn att starta om med mellanrum. Jag använder själv Windows Server 2012 R2 för de flesta av mina spelservrar.

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Nu beror det ju lite på vad du har för maskin eller vilken typ av maskin du funderar på. Men det är helt klart värt att kolla på någon Linux distro som bas. Om du aldrig använt Linux förut så är det mycket nytt men om du har intresset och tycker det är roligt så kommer det bli bra i längden.
Det går självklart att köra Windows som OS också, om man nu skulle vilja det. Jag kör själv en maskin med Win7 för diverse tjänster, plex, hemsida, FTP, allmän lagring mm.

Så klart finns det specifik hårdvara och mjukvara som passar bättre för en server men det beror som sagt på vad man vill göra.
Min burk är bara ett Crosshair formula IV med en phenom 2 x6 1090t. Vilket i dagens läge är eh.... inte speciellt snabb. En Ryzen 1300X är betydligt mycket snabbare än min gamla phenom.

Att bygga sig en lite hemma server av modell enkel med t.ex. en i3'a eller ryzen 1300/1500 eller där runt fungerar ypperligt.
Annars finns det även begagnade maskiner på t.ex. ggsp.se som är ganska trevliga.

Det som fick mig att välja Windows 7 för många år sedan var att jag svor och fräste på Debian i flera veckor över att inget av det jag ville fungerade och väldigt dålig hjälp på nätet över det jag ville göra. Det var några spelservrar som helt enkelt inte fungera som det skulle på Linux, ja eller så gjorde jag fel det kan ju vara så också.

Så då är frågan, vill du köra med något mer seriöst köpa server hårdvara, ny eller begagnad och försöka dig på Windows Server eller någon Linux distro. Eller vill du bara ha något enkelt som du känner igen och bygga med vanlig konsumenthårdvara och köra Windows 10 på den?

Så klart finns det många fördelar med något som är byggd för serveranvändning men samtidigt så är det klart att det fungerar med konsumentsaker också. Jag har kört min phenom 2 x6 burk i närmare 5 år, rock solid och aldrig haft ett enda problem, krasch, blåskärm eller något.
Den blev egentligen server då jag hade hårdvara till övers och vi ville spela Minecraft. Det var egentligen där allt började. Sedan dess har det bara blivit mer saker på den. Nästa uppgradering blir dock någon riktigt server. Då det är tid för mig att investera i riktigt hårdvara då jag ska expandera den på andra sätt. Men nu har jag även kört med denna maskin i flera år och är väl medveten om vad jag vill göra och hur jag vill göra det och varför jag inte har lust att köra Windows på den längre.
Men det duger ju som sagt för en enkel burk i början om man faktiskt skulle vilja.
Dock som andra skrivit, windows 10 är lite segt med deras uppdateringar, vilket är en stor anledning till varför du inte vill köra Windows 10.
Inget som hindrar dig att försöka om du vill och har en license hemma. Någon Linux distro går alltid att byta till när man känner för det.

Har du några bättre exempel på mer exakt vad du vill göra? Du vill köra några spelservrar, vilka spel och hur många? Vilka andra eventuella saker vill du använda den till? Alltid bra att veta så man vet ungefär vilken typ av hårdvara att rekommendera.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Dec 2001

Ubuntu Server och sen https://gameservermanagers.com/
Rätt enkelt också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av MrV:

Hej!

Jag är totalt ny på allt vad servrar heter men har bra koll på datorer i övrigt. Jag har en tanke att smälla upp en server för att ha en discordserver på och några spelservrar för polarna.

Jag har kikat på att bygga en budgetdator fast med lite mer lagring. På den har jag tänkt win10. Jag är dock väldigt osäker på om jag är på rätt väg eller om jag kan ta en annan väg/lösning. Vill inte lägga ut några stora summor pengar i början.

Tacksam för hjälp.

Server väg så är det bara Linux som gäller speciellt om du vill ha prestanda och stabilitet, Windows kör man ju endast på webbserver som behöver ASP, köra Windows på server i annat område folk garvar ju.

Så här ser min AdServer ut i hemmet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av LemonIllusion:

Self-hosting är inte möjligt med Discord. Vilka spel? Hur många spelservrar?

Ah där ser man! Så noob va jag.

Spelmässigt så varierar det ju stort i allt från Minecraft till allt möjligt, vill försöka få till en sån flexibel lösning som går. Men jag förstår också att det krävs mustiga maskiner om det är typ BF1 man vill få till. Är det ens realistiskt och bra att fixa egna servrar?

Windows 10 är inte alls att tänka på alltså. Kan man skaffa ett gammalt windows nånstans?

Som ni märker så är jag velig kring det, kan nån övertyga mig kring fördelar/nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av MrV:

Ah där ser man! Så noob va jag.

Spelmässigt så varierar det ju stort i allt från Minecraft till allt möjligt, vill försöka få till en sån flexibel lösning som går. Men jag förstår också att det krävs mustiga maskiner om det är typ BF1 man vill få till. Är det ens realistiskt och bra att fixa egna servrar?

Windows 10 är inte alls att tänka på alltså. Kan man skaffa ett gammalt windows nånstans?

Som ni märker så är jag velig kring det, kan nån övertyga mig kring fördelar/nackdelar?

Vet medveten om att hemma ISP för privatpersoner de flesta ISP tillåter inte hosting eller uthyrning av server och vissa tomt blockerar portar för inte kunna öppna dem för vissa ändamål, har du koll på reglerna med din ISP?

Så de inte bara avslutar din internet lina och du står utan internet och risk för åtalas för kontraktsbrott om du bryter mot kontraktet, som du godkänner när du skaffar internet.

De är en av stora andledningarna till varför företag inteternet är dyrare än för privatfolk då de tillåter server hosting på företagslinor men sällan på privata linor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Ja för att väga ihop allt så skiter jag i allt vad server heter och skaffar mig en mys NAS med lite bild och film på! Haha tack gubbs!