Permalänk
Medlem

Fungerar passiva HDMI-splittar?

Skulle vilja splitta signalen från recievern så att jag inte behöver byta sladd till tvn och projektorn. Kommer alltså inte ha igång projektorn och tvn samtidigt utan bara ute efter att slippa byta sladd. Fungerar då en passiv splitt? HDMI-sladden till prjektorn är typ 10m, om det nu spelar någon roll? Kör 1080p full rgb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Kommunikationen bygger på tvåvägsbekräftelser. I synnerhet när vi talar om HDCP-krypteringen. Därför måste till en elektronisk lösning för att det ska fungera.

Passiv växlar som låter dig skicka en signal åt gången till en display åt gången (snarare än flera displayer samtidigt) har jag däremot träffat på. Där verkar problemet främst handla om tillräcklig komponentkvalitet för att signalen ska överleva hela vägen.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Testade några HAMA-switchar från Elgiganten, efter 2 utbyten så gav jag upp och bytte till en aktiv.

Varken PC:n eller PS4 gillade switchen, testade med en hel hög med kablar, men de fungerar säkert i något scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Kommunikationen bygger på tvåvägsbekräftelser. I synnerhet när vi talar om HDCP-krypteringen. Därför måste till en elektronisk lösning för att det ska fungera.

Passiv växlar som låter dig skicka en signal åt gången till en display åt gången (snarare än flera displayer samtidigt) har jag däremot träffat på. Där verkar problemet främst handla om tillräcklig komponentkvalitet för att signalen ska överleva hela vägen.

Hah ja, då får vi se hur långt man kommer med en 13 kronors unbranded y-splitter från kina
Använder sällan tvn, men ibland känns det onödigt att slösa på projektorns lampa när jag lyssnar på podcasts i vardagsrummet. Går det att slippa en manuell switch så kör jag hellre på en som sköter sig själv när antingen tvn eller projektorn är påslagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...