AMD "Zen 2" på 7 nanometer får inbyggda åtgärder för Spectre

Permalänk
Medlem

De emulerar idag ZISC 78 och i direct translation mode så kommer en intel 4790k upp till ungefär samma prestanda som en 166mhz ZISC. Men det beror helt och hållet på att emulatorerna såklart, eftersom man inte kan skriva ett direkt translation layer då x86 saknar inlärningskapacitet per definition och måste programmeras.

Ett ZISC 78 cluster med 128 33mhz cores står i sverige (luleå facebook center) och används tydligen flitigt av fb. Har ingen aning om varför eller hur den används dock.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

och här ska AMD ha gjort ändringar i mikrokoden för att mildra riskerna med variant 1 och 2 av Spectre.

Eftersom man skriver "mildra riskerna", betyder detta att det trots allt kommer att finnas risk för att Spectre kan utnyttjas på dessa processorer?

På Ryzen och Ryzen+, ja. Spectre 1 är fullt möjligt. Spectre 2 är extremt liten risk (nära 0% enligt AMD), men man väljer ändå att patcha för att minska risken ännu mer. Troligen har Ryzen+ kommit för långt i sin produktion för att de ska kunna ändra det i hårdvaran.

Ryzen 2 ska dock få hårdvarufix.

Permalänk
Medlem

Nånting nytt om det kommer dyka upp några med inbyggd grafik bland dessa större cpu'er som är på gång?

Hyser själv egentligen inte någon direkt oro över detta med Meltdown och Spectre då det ligger i tillverkarnas intresse att fixa de här problemen. Dem kan liksom inte komma undan på samma sätt som med t.ex hur PCI-e och standardiseringarna för usb 3.0 har tagits fram och implementerats. Tänker här särskilt på hur man låter flera PCI enheter dela samma IRQ kanal för interrupt requests till processorn. Något som PCI standardiseringen "påstås kunna bemästra" och sägs vara byggt för, men likväl så har man fortsatt med detta trots att det finns andra alternativ, om än den lite äldre som t.ex MSI (Meddelande baserad kommunikation över RAM) och PCI 3.0 MSI-X, som under vissa förutsättningar verkar fungera lite bättre i system vad gäller minska latenser/fördröjningar, jämfört med IRQ som bl.a förekommer t.o.m i Windows 10. Man kan ju inte hävda att IRQ fortfarande finns kvar endast pga göra systemen bakåtkompatibla när vissa tillverkare envisas med utnyttja detta med IRQ till max i sina drivrutiner.

Man kan bara ta Nvidia som exempel när man tittar i Enhetshanteraren som inte verkar se något hinder med att placera sig på samma IRQ16 som både EHCI (USB 2.0 som inte kan skiftas till MSI) och mycket annat i Windows som används flitigt. Något som för många återspeglas i program som Latencymon och Microsofts eget xperf m.fl. som skjuter iväg.
Hade varit intressant och få sig en förklaring till varför dem valt att göra såhär.
inte minst hur man tänkt sig fortsättningen...

--hänv.
guru3D: Windows: Line-Based vs. Message Signaled-Based Interrupts ...

Upplever själv en del störningar i spel iform av stutter kopplat till kameraförflyttningar men även lite frysningar till och av ibland så flytet försvinner i spel som körs, så dvs därför jag råkade trilla in på ämnet.

Hoppas dem jobbar på förbättra dem här sakerna för det behövs verkligen.
Tog själv upp frågan i Microsofts senaste survey för användare som är med i Windows insider.
Fanns inte ett enda initiativ som hanterade spel och 3D grafik i frågeformuläret.
Däremot många ideér om andra socialt relaterade aktiviteter.

Blockerar själv javascript i webbläsaren mot Spectre samt kör med "Strict site isolation" i chrome.

ensures each renderer process contains pages from at most one site. In this mode, out-of-process iframes will be used whenever an iframe is cross-site. #enable-site-per-process

http://www.thewindowsclub.com/disable-javascript-chrome-ie-fi...
http://www.thewindowsclub.com/enable-strict-site-isolation-ch...