Ska ha en SSD till min RPi3. vad kommer fungera?

Permalänk
Medlem

Ska ha en SSD till min RPi3. vad kommer fungera?

Förlorade all data på mitt SD kort, vet inte vad som hände.

Vill koppla in en SSD till RPI3 men vet ej om den klarar av att ha igång en SSD via USB. Finns det 2.5 kabinetter med extern strömkälla?

Tittar på denna, vad är det svarta lilla hålet bredvid micro USB'n?
https://www.inet.se/produkt/4903168/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...

Permalänk
Medlem

det är extern strömmatning du har i det runda lilla hålet. Men ska du verkligen köpa en SSD för att ansluta till en RPi? är det inte bättre att bara köpa ett nytt SD-kort?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

MicroSD-kort är som du upptäckt inte så pålitliga. Min lösning är att köra en backup till NAS:et varje natt, men har man inte den möjligheten och inte vill plocka ut SD-kortet hela tiden för att ta backup via datorn kan en extern HDD/SSD vara ett alternativ.

Det borde fungera, men strömförbrukningen kan variera ganska mycket mellan olika SSD's. Bara som exempel:
https://www.nordichardware.se/test/storage/svenska-ssd-guiden...

Så vill du undvika att behöva använda en USB-hub med separat strömkälla bör du välja en SSD med låg strömförbrukning.

Det ser ju onekligen ut som att det där lilla hålet skulle kunna vara för någon slags DC coaxial strömanslutning, men svårt att säga. Inet kan säkert ta reda på det om du mailar och frågar dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vill gärna ge en rekommendation om Samsung pro+ micro sd kort, de enda jag inte lyckats skriva ihjäl i kamera som spelar över kortet om och om igen

Permalänk
Medlem

Eller ta ett sånt här chassi med mSATAinterface mm:
https://www.electrokit.com/pi-desktop.55134

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

det är extern strömmatning du har i det runda lilla hålet. Men ska du verkligen köpa en SSD för att ansluta till en RPi? är det inte bättre att bara köpa ett nytt SD-kort?

Har ett 8gb liggandes och innan hade jag 64gb emulationstation. Vill ha spelen på en sdd, jag har en gammal 120gb Intel sdd liggandes .

Tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@downup: SSD är overkill. Du kommer inte kunna få ut i närheten av maxfart på en RPI 3. USB2 klarar teoretiskt upp till 480 megabit per sekund (60 MB/s). Så även om din SSD klarar 500MB+ read & write så är det waste. Snabbare IOPS iofs än en mekanisk.
Du kan knappt "maxa" en vanlig mekansik HDD.
Så jag skulle rekommendera att köra på en mekansik HDD. Det har du säkert liggandes någonstans också.

Billiga och bra cases finnes på Aliexpress & ebay. Kan länka om så önskas

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

MicroSD-kort är som du upptäckt inte så pålitliga. Min lösning är att köra en backup till NAS:et varje natt, men har man inte den möjligheten och inte vill plocka ut SD-kortet hela tiden för att ta backup via datorn kan en extern HDD/SSD vara ett alternativ.

Det borde fungera, men strömförbrukningen kan variera ganska mycket mellan olika SSD's. Bara som exempel:
https://www.nordichardware.se/test/storage/svenska-ssd-guiden...

Så vill du undvika att behöva använda en USB-hub med separat strömkälla bör du välja en SSD med låg strömförbrukning.

Det ser ju onekligen ut som att det där lilla hålet skulle kunna vara för någon slags DC coaxial strömanslutning, men svårt att säga. Inet kan säkert ta reda på det om du mailar och frågar dem.

Det där har jag sett flera skriva, när man sedan har frågat hur man på ett enkelt sett ska ta backup på en RPi/linux installation så kommer det långa förklaringar om olika skript med rsync till en NAS osv osv. Jag vill ta backup på hela installationen (typ image) fast utan att monter ut minneskortet, så när man kör en restore så är det bara att plugga in strömmen och allt som tidigare.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

_DET_ är jobbigt att få till - inte omöjligt men jobbigt.

i princip skall man bygga ett system som kan startas i Read-only läget från SD-bricka och aldrig låsa upp filsystemet till RW - men då måste man bygga ett virtuellt filsystem i RAM och få in alla funktioner för nätverkskoppling etc.

Som sagt, det är inte omöjligt men det blir att plocka bitar från tex. SystemRescueCd och få allt att lira - sedan har man läget att hur man skall få systemet att starta i normalt läge eller i backupläget på kontrollerat sätt - i backuppläget med RO-filsystem så kan man inte lämna kvar någon data på filsystemet som tex indikerar att backuppen är nu gjord och i nästan start kan starta normalt - etc. etc.

Som sagt det går nog att få till men man får vara lite klurig där...

Permalänk
Snusfri

Enklast och imho bästa lösningen att slippa hålla på byta sd-kort för att dom lägger av är att boota från ett USB-minne istället.

Guide: https://thepi.io/how-to-boot-your-raspberry-pi-from-a-usb-mas...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det där har jag sett flera skriva, när man sedan har frågat hur man på ett enkelt sett ska ta backup på en RPi/linux installation så kommer det långa förklaringar om olika skript med rsync till en NAS osv osv. Jag vill ta backup på hela installationen (typ image) fast utan att monter ut minneskortet, så när man kör en restore så är det bara att plugga in strömmen och allt som tidigare.

Jag kör DietPi, som har programmet dietpi-backup inbyggd. Hur smidigt som helst och fungerar klockrent för mig. Man kan köra mot valfri mapp som t.ex. en extern disk, nätverksshare o.s.v. Jag kör som sagt mot en NFS-share på min NAS. Sedan sköter NAS:en versionshanteringen via sin egen snapshot-funktion om man skulle behöva gå tillbaks till en tidigare backup än den senaste.

Har provat att restora och det fungerar också bra. Om installationen är helt "död" (bootar inte ens) får man först göra en ren installation av DietPi (tar 10-15 minuter), och sedan köra en restore när man fått upp nätverket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har ett 8gb liggandes och innan hade jag 64gb emulationstation. Vill ha spelen på en sdd, jag har en gammal 120gb Intel sdd liggandes .

Tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar enkelt.

SSD boot Raspberry

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tänk på att modifieringen är envägs mha. OTP (One Time Programming) i SoC-kretsen - med andra ord har du gjort det en gång så får du fortsätta att boota från SSD och kan aldrig mer använda SD-kort som boot-enhet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tänk på att modifieringen är envägs mha. OTP (One Time Programming) i SoC-kretsen - med andra ord har du gjort det en gång så får du fortsätta att boota från SSD och kan aldrig mer använda SD-kort som boot-enhet mer.

Det är fel, man kan fortfarande boota med SD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag kör DietPi, som har programmet dietpi-backup inbyggd. Hur smidigt som helst och fungerar klockrent för mig. Man kan köra mot valfri mapp som t.ex. en extern disk, nätverksshare o.s.v. Jag kör som sagt mot en NFS-share på min NAS. Sedan sköter NAS:en versionshanteringen via sin egen snapshot-funktion om man skulle behöva gå tillbaks till en tidigare backup än den senaste.

Har provat att restora och det fungerar också bra. Om installationen är helt "död" (bootar inte ens) får man först göra en ren installation av DietPi (tar 10-15 minuter), och sedan köra en restore när man fått upp nätverket.

ah, jag har några SoCar som jag kör DietPi på. Fungerar mycket bra dock har jag aldrig provat backupfunktionen Dock så skulle jag villa ha en bulletproof lösnings (precis som den du beskriver) som fungerar även på Raspian Debian Ubuntu osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

PiDrive verkar intressant men vart kan man köpa den?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------