Star Wars: Battlefront II underpresterar efter kontrovers kring mikrotransaktioner

Permalänk
Melding Plague

Star Wars: Battlefront II underpresterar efter kontrovers kring mikrotransaktioner

Electronic Arts speltitel Star Wars: Battlefront II missade försäljningsmålet på 10 miljoner, något som utgivaren själva säger beror på kritiken mot spelets mikrotransaktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

''Vi bjuder''

Detta skulle få de att nå deras satta gräns

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Jag har hört många som mig köpte Star Wars: Battlefront för det var hur snyggt och grymt som helst, det enda vi störde oss på var en liten detalj och det var att det var tråkigt. Jag vet inte varför, men allt var roliga som att istället gå ut och skotta snö.

Och det blev då så att vi ej köpte 2an, vilken precis som ettan ser hur grym ut som helst.

Permalänk
Inaktiv

Deras aktier ökade riktigt mycket, så mycket att Activison och Take-Two ökade också

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag har hört många som mig köpte Star Wars: Battlefront för det var hur snyggt och grymt som helst, det enda vi störde oss på var en liten detalj och det var att det var tråkigt. Jag vet inte varför, men allt var roliga som att istället gå ut och skotta snö.

Och det blev då så att vi ej köpte 2an, vilken precis som ettan ser hur grym ut som helst.

Vi kände precis lika dant + att dem flesta i min krets inte ville stötta lootboxes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har hört många som mig köpte Star Wars: Battlefront för det var hur snyggt och grymt som helst, det enda vi störde oss på var en liten detalj och det var att det var tråkigt. Jag vet inte varför, men allt var roliga som att istället gå ut och skotta snö.

Och det blev då så att vi ej köpte 2an, vilken precis som ettan ser hur grym ut som helst.

Minns fortfarande hur blown away jag var när jag spelade Battlefront I Demot men när spelet släpptes bestämde jag mig att vänta. Vilket var bra, då det visades bli extremt tråkigt ganska fort och var inte lika bra som man hoppades på.

Battlefront II är fint och en rejäl uppgradering från 1:an, men finns några saker som fortfarande bör slipas (bl.a. att Heroes kan vara totalt värdelösa om man möter en spelare med rätt skills/vapen).

Battlefront tre:dje gången gillt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är spelet bra? Om räknar nu bort all mikrotransaktionsskit. Svårt att sålla i recensionerna.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Vad varken EA eller Dice har förstått att vad alla egentligen vill ha är det riktiga SW BF II portat till Frostbite-motorn.

Permalänk
Medlem

Jag om precis på EA "evil master plan":
1. Alla spel läggs in i deras prenumerationstjänst
2. Med mikrotransaktioner kan du snabbt och enkelt köpa upp dig till önskad nivå

Dags för Wilson att lämna, han skadar företaget.
Låt oss hoppas att MS köper upp dem och plockar bort ledningen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag om precis på EA "evil master plan":
1. Alla spel läggs in i deras prenumerationstjänst
2. Med mikrotransaktioner kan du snabbt och enkelt köpa upp dig till önskad nivå

Dags för Wilson att lämna, han skadar företaget.
Låt oss hoppas att MS köper upp dem och plockar bort ledningen

Tror inte han skadar precis. Kännar dom inte som mest pengar just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har hört många som mig köpte Star Wars: Battlefront för det var hur snyggt och grymt som helst, det enda vi störde oss på var en liten detalj och det var att det var tråkigt. Jag vet inte varför, men allt var roliga som att istället gå ut och skotta snö.

Skrivet av Icte:

Minns fortfarande hur blown away jag var när jag spelade Battlefront I Demot men när spelet släpptes bestämde jag mig att vänta. Vilket var bra, då det visades bli extremt tråkigt ganska fort och var inte lika bra som man hoppades på.

Just att spel blir tråkiga är mycket vanligt idag när man är hyp-tokig på grafik. Man nästan gör spelet för att sälja screenshots, istället för något underhållande.

Nu är detta ett helt annat typ av spel, men tex "They are billions" eller "Rimworld". Två spel som har rent ut sagt... dålig grafik. Men du sitter där likväl till 2 på morgonen och spelar. För du ska bara... och sen bara... och har riktigt kul.

Dessa spel är från grunden gjorda för att vara kul att spela. För att verkligen underhålla dig i många... mååånga timmar. Och det är dessa spel som verkligen är värda sina pengar imho.

Sen förstår jag att många av er inte vill ha den speltypen, eller vill ha mer action, och kanske mer grafik. Men tänk på att ofta är faktiskt spelets underhållningsnivå i motsats till dens grafik. För någonstans måste de lägga pengarna... ena ... eller andra. Det finns undantag, helt klart. Men detta stämmer faktiskt på fler spel än man vill tro.

AAA spel idag är i flesta fall, bortkastade pengar, för de görs inte för att göra spel... de görs för att få in $$$, vilket artikeln tydligt visar också. Så det blir mer "något att göra med vänner, mer än att titta på film". Så sätt förväntningarna i den nivån är mitt råd då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Är spelet bra? Om räknar nu bort all mikrotransaktionsskit. Svårt att sålla i recensionerna.

Har aldrig fastnat för battlefront eller nyare battlefield-spel, men har ca 120 timmar spelat i SW:BF2.

Tycker Blast (och till viss del Galactic Assault) är hur kul som helst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just att spel blir tråkiga är mycket vanligt idag när man är hyp-tokig på grafik. Man nästan gör spelet för att sälja screenshots, istället för något underhållande.

Nu är detta ett helt annat typ av spel, men tex "They are billions" eller "Rimworld". Två spel som har rent ut sagt... dålig grafik. Men du sitter där likväl till 2 på morgonen och spelar. För du ska bara... och sen bara... och har riktigt kul.

Dessa spel är från grunden gjorda för att vara kul att spela. För att verkligen underhålla dig i många... mååånga timmar. Och det är dessa spel som verkligen är värda sina pengar imho.

Sen förstår jag att många av er inte vill ha den speltypen, eller vill ha mer action, och kanske mer grafik. Men tänk på att ofta är faktiskt spelets underhållningsnivå i motsats till dens grafik. För någonstans måste de lägga pengarna... ena ... eller andra. Det finns undantag, helt klart. Men detta stämmer faktiskt på fler spel än man vill tro.

AAA spel idag är i flesta fall, bortkastade pengar, för de görs inte för att göra spel... de görs för att få in $$$, vilket artikeln tydligt visar också. Så det blir mer "något att göra med vänner, mer än att titta på film". Så sätt förväntningarna i den nivån är mitt råd då också.

Gång efter gång imponerar du på mig med riktigt bra inlägg.
En kvalitéts-stämpel är vad du borde få. 😄👍

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kom precis på EA "evil master plan":
1. Alla spel läggs in i deras prenumerationstjänst
2. Med mikrotransaktioner kan du snabbt och enkelt köpa upp dig till önskad nivå

Låter det så dåligt?
Varför betala 600:- på en chansning om spelet blir en succe och alla kompisar hoppar på,
istället får alla (prenumeranter) chansen att hoppa in från början och det är större chans att spelet lyfter.

Microsoft satsar ju på detta med gamepass och spelar de sina kort rätt och inte flyttar fokus till loot-boxes
så kommer folk antagligen att testa deras spel först "för dom ingår ju redan" och vänta med konkurrenternas.

EA vill nog vara i samma sits och deras tjänst är väl något billigare.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Dice, då de har gett mig en av mina absoluta favorit-spelserier: Battlefield. Men hur man än ser på det så har de gjort en deal med djävulen, och jag hoppas verkligen att EA inser att de måste byta strategi, eller ännu bättre, att Dice inser att de måste frigöra sig från detta pengagalna företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Just att spel blir tråkiga är mycket vanligt idag när man är hyp-tokig på grafik. Man nästan gör spelet för att sälja screenshots, istället för något underhållande.

Nu är detta ett helt annat typ av spel, men tex "They are billions" eller "Rimworld". Två spel som har rent ut sagt... dålig grafik. Men du sitter där likväl till 2 på morgonen och spelar. För du ska bara... och sen bara... och har riktigt kul.

Dessa spel är från grunden gjorda för att vara kul att spela. För att verkligen underhålla dig i många... mååånga timmar. Och det är dessa spel som verkligen är värda sina pengar imho.

Sen förstår jag att många av er inte vill ha den speltypen, eller vill ha mer action, och kanske mer grafik. Men tänk på att ofta är faktiskt spelets underhållningsnivå i motsats till dens grafik. För någonstans måste de lägga pengarna... ena ... eller andra. Det finns undantag, helt klart. Men detta stämmer faktiskt på fler spel än man vill tro.

AAA spel idag är i flesta fall, bortkastade pengar, för de görs inte för att göra spel... de görs för att få in $$$, vilket artikeln tydligt visar också. Så det blir mer "något att göra med vänner, mer än att titta på film". Så sätt förväntningarna i den nivån är mitt råd då också.

Rimworld + EU IV + HOI IV + Dungeon Master CSB = miljoner med timmar av kul (CSB har jag spelat sen release, 1989 tror jag?:P).

Många spel idag ser bra ut, låter bra, men innehåller känns tunt i många stora titlar.

Permalänk
Medlem

Självklart är det användarnas fel som inte insett hur viktigt det är att deras investerare är nöjda !
Det har såklart ingenting att göra med pay-to-win och att micro transaktioner är hatat av alla spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rimworld + EU IV + HOI IV + Dungeon Master CSB = miljoner med timmar av kul (CSB har jag spelat sen release, 1989 tror jag?:P).

Många spel idag ser bra ut, låter bra, men innehåller känns tunt i många stora titlar.

DM och CSB, wow.
Så många jumpatimmar spenderades på dessa
Efter att ha nått 6'e gradens master på alla skills med alla gubbar i partyt och efter det dödat slutbossen utan att stänga av hans skydd (kommer inte ihåg exakt hur det fungerade men massor av fire protection spells krävdes) så kändes det som att man var klar med spelet ^^

Permalänk
Medlem

@anon159643: samma här. Köpte 1an för sjuuuukt mycket pengar per spelad timma.
Samt att efter några veckor så var det omöjligt att hitta matcher.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Vad säger man, "Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me".

@HenrikM: Spelar du någon burlesk version av BF2? Tar väl sällan mer än 30 sec att hitta fulla matcher (PC).

Har lagt lite över 400 timmar hittills. Finns en hel del saker som man kan störa sig på. Spwankills och att officer pistol är nästan lika enkel att one-shot-kill (head) med som det kraftigaste sniperrifle, för att nämna ett par.

Va med sedan betan, men minns inte riktigt. Men vad kunde man köpa för riktiga pengar som man inte får tag på in-game?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Mig får de inte att köpa det, jag gjorde mitt sämsta köp någonsin gällande spel när jag betala för Battlefront1. Har nog en speltid på 4-5timmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Mig får de inte att köpa det, jag gjorde mitt sämsta köp någonsin gällande spel när jag betala för Battlefront1. Har nog en speltid på 4-5timmar.

Du borde ha spelat betan kanske innan du köpte spelet. Och 4-5 timmar låter extremt lågt, det räcker inte ens för att köra hälften av alla banor en gång i dem olika Mode som finns.
Du borde ha försökt att få pengarna tillbaka med Origin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

@Cheewie:
På det stora hela är det ett roligt spel men det har såklart sina brister :-/

Permalänk
Medlem

Sjukt att de inte kan gå med vinst på runt 8miljoner sålda spel, något känns väldigt fel på deras kostnader.

Permalänk
Medlem

Jag imponeras av deras perspektiv när dem säger att det var ”kritiken” mot mikrotransaktioner som sänkte försäljningen istället gör själva mikrotransaktionerna. Verkar som att lärdomen uteblev den här gången med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Bra. Fortsätt bojkotten, det är dtn ENDA sättet som vi som konsumenter kan nå en förändring på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Bra. Fortsätt bojkotten, det är dtn ENDA sättet som vi som konsumenter kan nå en förändring på.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har sålt 10 miljoner exemplar så dom skrattar åt din bojkott, dom har redan tjänat extremt mycket pengar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Dom har sålt 10 miljoner exemplar så dom skrattar åt din bojkott, dom har redan tjänat extremt mycket pengar.

Du tror inte giriga vill ha mer?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag imponeras av deras perspektiv när dem säger att det var ”kritiken” mot mikrotransaktioner som sänkte försäljningen istället gör själva mikrotransaktionerna. Verkar som att lärdomen uteblev den här gången med.

Skickades från m.sweclockers.com

De kommer aldrig ge upp microtransaktioner. Kolla här hur mycket av deras vinst kommer från mtx :
https://marketrealist.imgix.net/uploads/2018/01/5-35.png?w=66...
Snarare ser dom nog stor potential att öka den. Tråkig utveckling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sjukt att de inte kan gå med vinst på runt 8miljoner sålda spel, något känns väldigt fel på deras kostnader.

Jag kanske har missat det, men var står det att de inte har gått i vinst? Att inte nå ett mål är inte samma sak som att gå minus om du syftar på att de bara sålt 7 av 10 miljoner. Sedan kan det stämma att de inte har gått plus om de t.ex. har haft en marknadsföringsbudget som har skjutit i taket för att de trodde att de skulle nå målet.

Visa signatur

Still on 98%