Knastrigt & Sprakigt ljud.

Permalänk

Knastrigt & Sprakigt ljud.

Tjena!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta konstiga problemet.. Är generellt dålig på datorer så lämna tips och råd som ni hade gjort till er mormor Gunilla 99 vårar. Sååå...

Jag öppnar ett spel, låt oss säga WoW - BF1. Efter ca 2 - 3 minuters speltid börjar ljudet att knastra och spraka lite granna, efter ca 5 - 10 minuter knastrar det och sprakar så det är helt omöjligt att ens finna ro i själen och ens fortsätta spela, det blir värre och värre helt enkelt.. När jag spelar WoW tappar jag inte anslutningen utan kan fortsätta spela men spelar jag Tex. BF1 och ljudet börjar knastra och spraka så blir jag kickad efter ca 10minuters speltid och det står " lost connection to the server " ungefär. Sitter jag i TS och snackar med en polare påverkar det hans ljud hur han hör mig " alltså sprakar " både för honom & till mig.. Någon som har några tips och råd hur jag kan få bukt med mina husdemoner? Det konstiga är att vissa dagar funkar allt felfritt och vissar dagar kommer det hela tiden, problemet kommer och går..

Tack på förhand - Lemon

Permalänk

@SuicideLemon: Hej. Några tråkiga följdfrågor och ingen snabb-fix tyvärr, men det är nog nödvändigt för ett försök till diagnosticering;

*Vilken dator har du? (Lenovo eller Asus med sedvanliga jordfel?).

*Har du koll på temperaturen?

Kör du ut ljudet via datorns interna högtalare, inkopplade högtalare eller hörlurar? Om det ena eller det andra - uppstår samma problem om du kopplar ur det? Och om högtalare eller hörlurar - hur är de inkopplade? Tänker på om du tar ljudet från dedikerat ljud- eller grafikkort.

*Vad har du för uppkoppling - WiFI eller via nätverkskabel? Kör du någon VPN?

*Om laptop - händer samma sak oavsett om du har strömkabel ansluten eller ej? Tänker på strömsparinställningar som du kan kolla då.

Nu till några saker du kan kolla själv för att se om det påverkar;

Försök att kolla varifrån ljudet hanteras (dedikerat grafikkort eller ex. intels integrerade). Det brukar synas när du har spelet igång om du högerklickar på eller öppnar ljudkontrollen via högtalarsymbolen nere i högra hörnet. Uppdatera drivrutiner till ljudkort eller grafikkort. Ändra varifrån ljudet hanteras när du spelar - tex om det skulle visa sig att ljudet skickas från tex intels integrerade ljudkort/grafikkort så styr om hanteringen till det dedikerade grafikkortet (förutsatt hur ditt system ser ut).

Om du kör med extern ljudkälla inkopplad, testa att koppla in den någon annanstans om alternativ finns eller att koppla ur den och använda annan ljudkälla för att se om det gör någong skillnad, utifall det skulle göra skillnad kan du gå vidare att felsöka den vägen.

För nätverksuppkopplingen - om du kör via WiFi - testa vad som händer om du kör med nätverkskabel ikopplad. Om skillnad så kan du gå vidare där med uppkopplingsproblemet.

Lycka till!

Permalänk

@Gördetsjälv: Alright, ska testa det som jag förstår mig på. Datorn är byggd själv så det är ingen fabriksbyggd dator. Ljudkälla så kör jag via den optiska ingången. Körde via " aux " ingången med mina gamla lurar men det är samma problem med mina nya som idag är trådlösa. Det undliga är att om jag startar om datorn och testar igen så kvarstår inte problemet utan då fungerar allt som det ska.. sen kanske nästa gång jag startar datorn igen så kommer problemet tillbaks..

Är ansluten till internet med kabel. Har visserligen haft lite små problem med internet här hemma tex att när jag kollar på Netflix via tvn så tappar tvn anslutningen och det går inte att fortsätta titta, då får man vänta ca 10 min så fungerar det igen eller så får jag reboota om tvn.. men jag har aldrig haft några problem med wifi via telefon eller andra källor.

Och som sagt är riktigt dålig när det kommer till att felsöka problem på datorer.. men ska försöka i den mån jag kan!

Tack för tipsen!