Forumdelen sponsras av

Köpråd: Skärm till gaming + programutveckling

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Köpråd: Skärm till gaming + programutveckling

Tjena!

Sitter idag med en 1080p-skärm (24" samt 60Hz) och börjar bli sugen på att uppgradera till något vassare. Min budget ligger runt 5 000 kr, kan dock tänka mig att spara ett tag till om man kan få något riktigt bra för en större peng (som "fattig" student så föredrar jag dock att försöka hålla budgeten så gott det går ) speciellt om man får tillbaka lite på skatten om ett par månader.

Skärmen ska främst användas till gaming men också programutveckling, och det är här jag är kluven till hur man ska prioritera. Håller bl.a. på en del med grafiska användargränssnitt så tycker därmed det är bra med korrekt färgåtergivning, men de flesta rena gamingskärmar verkar ha TN-paneler i den angivna prisklassen. Därmed kanske man inte får de bästa färgerna? Har dock inte jättebra koll på hur bra olika skärmtyper är. Just nu känns det ändå som gamingprestanda prioriteras före bästa färgåtergivningen. Har följande "krav":

Upplösning: 1440p
Uppdateringsfrekvens: Gärna 144Hz (se signatur för datorns spec, osäker om det går att driva i spel som BF1 + Witcher 3)
Storlek: 24"-27"

Har själv kollat på Dell UltraSharp U2717D samt Dell S2716DG, där den förstnämnda ligger på bra pris med IPS-panel (dock bara 60Hz) medan den andra är dyrare men kör med 144Hz (dock TN-panel). Har ni några förslag på andra bra skärmar? Är det mer värt att prioritera en TN-panel med 144Hz istället för en panel som kanske ger bättre färger men bara kör 60Hz?

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Daggemanz: Utveckling av gränssnitt på en TN-panel kan vara vanskligt eftersom betraktningsvinkeln påverkar intrycket av färger, tonkurva och kontrast. Det kommer inte vara likadant över hel skärmen och risken finns att det du ser på skärmen orsakas av just skärmen och inte av själva designen. Riskerar bli ett ständigt dubbelkollande varje gång du funderar över vad du ser på din skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

@Laxpudding: Okej, lite det jag var orolig för, men då har jag fått det bekräftat. Känns som att jag inte kommer satsa på en TN-panel i så fall. Tack!

Har kollat runt på lite fler alternativ inom min budget och Acer XF270HUA samt Asus MG279Q verkar mycket intressanta (båda med IPS, 1440p samt 144Hz). Ska leta upp lite fler recensioner och kolla hur de står sig mot varandra.

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Daggemanz: Ja, det är de två som ligger närmast till hands för 144 Hz, IPS och lägre prisnivåer.