Microsoft släpper säkerhetsuppdatering för äldre AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper säkerhetsuppdatering för äldre AMD-processorer

Microsoft släpper nu en ny uppdatering för Windows, vilken åtgärdar de problem som uppmärksammats med äldre Athlon-processorer från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra, jag vet flera Amd Phenom användare som bytte dator vid denna tidpunkt, Athlon känns lite sådär, men de flesta behöver ej ha mer datakraft i deras router, htpc, surfdator etc.

Så det finns garanterat många Athlon som snurrar och på den tiden var ju Amd det bästa valet för många så den såldes bra.

Permalänk
Avstängd

Vad var det för versionsnummer på den som skulle hämtas/installeras manuellt? Den har väl inte ni berättat om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Åtgärderna implementeras nu i den senaste uppdateringen med versionsnumret KB4058258 för Windows 10, där samtliga användare kan installera den automatiskt via Windows Update."

Kan ni vara snälla att sluta ta för givet att alla kör med 1709.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av X_Load:

Vad var det för versionsnummer på den som skulle hämtas/installeras manuellt? Den har väl inte ni berättat om?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, vi skrev inte om den. Den har nummer KB4057144 och går att ladda ned här http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB40571... (vilket inte är nödvändigt längre).

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Epic någon anledning till den lätta klick-betes rubriken? Får det låta som om det är moderna cpuer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

"Åtgärderna implementeras nu i den senaste uppdateringen med versionsnumret KB4058258 för Windows 10, där samtliga användare kan installera den automatiskt via Windows Update."

Kan ni vara snälla att sluta ta för givet att alla kör med 1709.

Så länge datorer inte uppdateras till senaste OS-version, samt inte har har ett uppdaterat Internetsäkerhetssystem (brandvägg/antivirusprogram med realtidsbevakning) så lär vi få leva med alla hoten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Så länge datorer inte uppdateras till senaste OS-version, samt inte har har ett uppdaterat Internetsäkerhetssystem (brandvägg/antivirusprogram med realtidsbevakning) då lär vi få leva med alla hoten.

Det vet jag, men jag menade att KB nummer skiljer mellan de olika versionerna av Win 10, och att ange ett specifikt KB nummer, utan att ange att det är för en specifik version är fel enligt min åsikt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@André någon anledning till den lätta klick-betes rubriken? Får det låta som om det är moderna cpuer...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men tack för att du påpekade det Förtydligade att det handlar om äldre processorer.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Så länge datorer inte uppdateras till senaste OS-version, samt inte har har ett uppdaterat Internetsäkerhetssystem (brandvägg/antivirusprogram med realtidsbevakning) så lär vi få leva med alla hoten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo... hoten från alla forum inlägg som verkligen sätter skräck i alla som kör äldre är ett allvarligt hot. Enligt er så ska vi alla dö, bli hackade varje dag och förlora all vår data imorgon. (Har väntat i 10 år på "imorgon/"denna dag"... får väl vänta lite till.)

Ang AMD CPUerna så är det bra att de äntligen fick rätta på detta. Har en gammal AMD X2 på en plats som kör än, och denna var påverkad. Så jag får väl ta och uppdatera denna vid tillfälle nu.

Permalänk

Har en granne vars laptop (med en gammal Turion X2) lade av med samma symptom för ett år sedan och sedan har den blivit liggande tills för en vecka sedan då han frågade om jag trodde jag skulle få igång den. Det gick ju bra (fanns ju en recovery och allt) och sedan började jag installera alla uppdateringar tills den kom till den här problematiska och så var vi (nästan) tillbaka på ruta 1 med att den fastnade på Windows-loggan vid uppstart.

Så till min fråga: Jag spärrade den här taskiga uppdateringen med wushowhide och lämnade tillbaka datorn. Tar den här senaste uppdateringen hand om problemet eller borde jag ta datorn igen och städa upp min blockering eller nått?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hur skulle jag göra om jag fick för mig att Sätta ihop en burk med sig pheonom 965 " längre fram , säg om 1-6 år"
Hur gör jag då om de är drabbade ?.
Updaterar eller skippar internet ?
Är mest nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Paddanx: Hur skulle jag göra om jag fick för mig att Sätta ihop en burk med sig pheonom 965 " längre fram , säg om 1-6 år"
Hur gör jag då om de är drabbade ?.
Updaterar eller skippar internet ?
Är mest nyfiken

Kort sagt, uppdatera precis så mycket du vill, men av alla problem under 20 år jag haft med "säkerhetspatchar"... så är det störta problemet alla buggar och fel dessa fixar har orsakat.

Jag vet att internet är satans farligt idag. Jag vet också att man bör uppdatera när anledning finns, men vad hände nu när MS släppte dessa uppdateringar?

Jo, äldre AMD processorer kraschade...
Och massor med Intel CPUer fick sina problem...
Så båda ha fått återkallas.

Hur många risker tror du att du undkommit under tiden mellan när den släpptes och idag när denna fix till fixen släpptes? Skulle säga att du har 100x fler maskiner och personer/verksamheter som har haft problem med "patcharna" vs problemet i sig. Så om du kunde vänta.... har du sparat en jävla massa huvudvärk av att bara ta det lugnt.

Att uppdatera för tex Spectre 1 (webbläsaren osv) håller jag med om att du borde göra. Att uppdatera för Meltdown borde man också göra, speciellt om man kör VMs. Men Spectre 2 är enormt svår att ens utföra attack på. Och det är denna som orsakat alla problem både för dessa AMD cpuer och för Intel.

Så min poäng ovan är... snälla sluta hypa så satans för att alla måste patcha och köra senaste. För det behövs inte om du bara vet vf du gör i övrigt. Om du ärligt bara litar på MS ska rädda dig med patchar... tänker du jävligt fel.
För en okunnig person som inte kan ett skit, kan ställa till väldigt mycket mer problem på fullständigt patchat system, än en som trots allt vet vf de sysslar med kan på ett äldre, icke patchat system.

Är du okunnig... så ja.. patcha.
Men sälla hacka inte ner på de som vet vf de sysslar med och vet när det är lämpligt att göra det och när det inte är. Och om 1-6 år lär de ha både fått ut bra, pålitliga fixar för detta, samt hunnit optimera för det igen, och då är det rätt enkelt och vettigt att patcha.

Permalänk
Medlem

För Windows 8.1 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Epic:

Nej, vi skrev inte om den. Den har nummer KB4057144 och går att ladda ned här http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB40571... (vilket inte är nödvändigt längre).

Jag ville veta eftersom KB4058258 inte visade sig i WU i en av våra datorer som har en Athlon X4-845 CPU. Men jag skippade KB4057144, testade istället med att avinstallera KB4056892 som ramlat i automatiskt, men efter omstart ville WU ladda in den (KB4056892) igen vilket resulterade i - Failed! KB4058258 ville inte dyka upp i WU förrän jag bortmarkerat KB4056892 med "WU Show&Hide". Nu är den (KB4058258) installerad, och kanske kan någon vara hjälpt av min beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com