Windows 10 går om Windows 7 som mest använda operativsystemet

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 går om Windows 7 som mest använda operativsystemet

För första gången har nu Windows 10 gått om Windows 7 som det populäraste operativsystemet, med cirka 43 procent av användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Påtiden !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of the Bamse

Verkligen på tiden!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Det är ju väldigt naturligt och bra att Windows 10 går om Windows 7. Windows 8 var ju ett totalt misslyckande med sitt klaustrofobiska gränssnitt men i Windows 10 så är min älskade startmeny som inte tar upp hela skärmen tillbaka med full kraft, så det är fint det

Windows 7 lär inte heller öka igen. Operativsystem som inte går köpa brukar dö ut så småningom. Och jag tror inte Microsoft planerar att börja sälja Windows 7 igen.

Lägg därtill att AMD och Intel ju sagt att de inte tänker stödja äldre OS med nya processorer, så vill man ha en ny processor så blir det Windows 10 som gäller. Men det är klart att det kommer finnas folk som sitter på W7 och sin 2600K ett bra tag till. Det kommer man nog inte ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Populäraste vet jag inte, men då det inte går att få tag på äldre operativsystem, blir det väl så med tiden...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

På tiden, testade win 7 häromdagen och fasiken va segt det va.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande då Kina verkar vara inkluderad i statistiken.

Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Aldrig hänt mig i alla fall, trots att jag har alla uppdateringar påslagna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

På tiden, testade win 7 häromdagen och fasiken va segt det va.

Eller hur? Hade också det tveksamma nöjet att jobba med Windows 7-burkar hos en kund nyligen, och det är bara så himla daterat och verkligen segt och omodernt. Man vänjer sig snabbt vid alla hundratals småförbättringar i Windows 10 märker jag. Inget man tänker på dagligdags, men när man tvingas vara utan det så är det väldigt frustrerande. Bara en sådan sak som att högerklicka på startknappen för alla genvägar där som verkligen är guld värda alltså!

Såhär har det sett ut i Sverige senaste året om någon undrar, så här har Windows 10 varit Svenskarnas operativ sedan länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Nä du förstår inte. Som datorentusiast så måste man vara glad i att Microsoft bestämmer precis vad du ska göra och när. Inbilla dig inte att du har egen vilja. Du blir ännu gladare när de börjar låsa in dig till UWP.

Permalänk
Medlem

Det mest använda är det nog nu. Men absolut inte det mest populära på långa vägar. Ett annat rekord för 10:an är att det är det mest nerlusade med bloatware någonsin. Själv har jag ingen tvekan att gå över till 10:an vid nästa maskin med det blir en fight mot all bullshit som Microsoft envisas med att ha i det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det mest använda är det nog nu. Men absolut inte det mest populära på långa vägar. Ett annat rekord för 10:an är att det är det mest nerlusade med bloatware någonsin. Själv har jag ingen tvekan att gå över till 10:an vid nästa maskin med det blir en fight mot all bullshit som Microsoft envisas med att ha i det.

Fördelen med att Zen 2 ska gå på AM4-brädor är att man kan klara sig rätt många år på ett moderkort som funkar med Windows 7. Köper du senaste processorn 2019 eller 2020 så klarar du dig lätt till 2025. Mjukvara är väl ett problem stundtals, men det går förhoppningsvis att lösa om det är något man verkligen måste ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det mest använda är det nog nu. Men absolut inte det mest populära på långa vägar. Ett annat rekord för 10:an är att det är det mest nerlusade med bloatware någonsin. Själv har jag ingen tvekan att gå över till 10:an vid nästa maskin med det blir en fight mot all bullshit som Microsoft envisas med att ha i det.

Det är ju inte krångligt att ta bort Windows förinstallerade mjukvaror om man så önskar. https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i... Det är väldigt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fördelen med att Zen 2 ska gå på AM4-brädor är att man kan klara sig rätt många år på ett moderkort som funkar med Windows 7. Köper du senaste processorn 2019 eller 2020 så klarar du dig lätt till 2025. Mjukvara är väl ett problem stundtals, men det går förhoppningsvis att lösa om det är något man verkligen måste ha.

Garanterat till en del användares förvåning, eftersom jag är sån kritiker till många av Microsofts minst sagt efterblivna försök och idéer, så anser jag att tiden för Win 7 är förbi. Det kommer inte hända någonting med detta som plattform och vi är så nära tidpunkten nu för när nya tjänster och mjukvara inte kommer göras för det. Övergång är rekommenderat vid ett datorskifte nu.

Med det sagt, det blir en fight att hålla all forceware och bloatware ur det. Vi vet ju redan hur glada företaget är i att köra över användarnas inställningar och program för att marknadsföra in sina egna. Kontolöst, store-löst och debloatat är enda sättet att köra Windows 10.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä du förstår inte. Som datorentusiast så måste man vara glad i att Microsoft bestämmer precis vad du ska göra och när. Inbilla dig inte att du har egen vilja. Du blir ännu gladare när de börjar låsa in dig till UWP.

Låt gärna bli att installera uppdateringar, men håll i så fall datorn borta från det allmänna Internet eftersom den utgör en fara för allmänheten där. Vi behöver inte fler botnät av opatchade datorer som ställer till problem för alla.

Precis som att det är olagligt att köra en bil på allmän väg om den har kända säkerhetsbrister som upptäckts vid besiktningen borde det vara förbjudet att ansluta datorer och system med kända säkerhetsbrister till allmänna nätverk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Enligt Statcounter har Windows 10 i januari 2018 gått om Windows 7 som det mest använda operativsystemet i världen."

-Har Windows gått om Android nu?
Hade inte "... mest använda PC-operativsystemet i världen." varit en mer korrekt benämning?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte krångligt att ta bort Windows förinstallerade mjukvaror om man så önskar. https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i... Det är väldigt enkelt.

Ett annat, för svensson betydligt enklare sätt, är att köpa sin dator med "Windows signature edition". Säger en del om nivån på de extraproblem (förlåt, extraprogram) som brukar installeras när avsaknad av dessa är en "feature"

Alla Surface-produkter tror jag säljs med "signature edition" (min Surface Pro har då i alla fall Windows 10 Pro, signatur ed.).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Populäraste vet jag inte, men då det inte går att få tag på äldre operativsystem, blir det väl så med tiden...

Mjo... tvingas man till ett val, så är det väl rätt självklart att det blir det mest använda till slut.

Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte krångligt att ta bort Windows förinstallerade mjukvaror om man så önskar. https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i... Det är väldigt enkelt.

Yes... och hur ofta behöver du göra detta?
2 gånger om året iaf...

Och varje generation ändras något, eller tweakar MS något, så du måste hitta en ny lösning på att få fort skit. Eller så har MS gjort så du måste ha en av dessa saker, och plötsligt slutar en funktion i Windows att fungera.

Enkelt... nej.
Går att göra om du orkar göra det om och om igen... med riskerna, ja.

Ge mig en version där jag måste välja att installera dessa istället... om jag vill ha dem. Eller att den alltid kommer ihåg vilka jag vill ha. Då pratar vi enkelt.

Permalänk
Medlem

Lite OT:
Notera att XP ligger över Vista och Win8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Konfigurerat ditt windows korrekt?

Gå till nya kontroll panelen -> Update & Security -> Windows Update, här ser du en länk till Active Hours, sett dessa korrekt! Har du inte det kommer du få upp rutan.

Har själv aldrig fått någon någon ruta, eller någonsin blivit utkastad i ett spel.

Samt VARFÖR vill du stänga av uppdateringarna är min fråga? du vill väll ha dom? kanske är det just det fipplande du har gjort som gör att du får rutorna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte krångligt att ta bort Windows förinstallerade mjukvaror om man så önskar. https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i... Det är väldigt enkelt.

Jag tror man ska vara lite ödmjuk i frågan här och se längre än till sig själv och ens egna kunskapsnivåer.

Jag skulle tvärt om säga att det där är ett alldeles för krångligt sätt att ta bort grejer på. Och att installera på också för den delen. Man ska inte behöva söka upp guider med powershell för att ta bort tjafs som xbox-appen om man nu önskar detta utan även päronen ska klara av det här själva. Lägg förklaringen i OSet i så fall, eller ännu bättre gör det lätthanterat i det grafiska gränssnittet.

Om folk nu tycker det är onödigt krångligt så kan det faktiskt ligga något i det även om andra ser det som en enkel vardagssyssla.

Edit:
Värt att tillägga är väl att det här knappast är hela världen.
Så för att försöka att undvika att göra en höna av en fjäder:
Onödigt av pyttemjuk att göra det krångligt att ta bort en del grejer, men samtidigt en rätt smal grej egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ge mig en version där jag måste välja att installera dessa istället... om jag vill ha dem. Eller att den alltid kommer ihåg vilka jag vill ha. Då pratar vi enkelt.

MDT borde kunna fixa detta? Bara att inse att Microsoft öser ut skit till normala användare
https://technet.microsoft.com/en-us/windows/dn475741.aspx

Själv har jag varit sugen på att köra NTLite för att optimera Windows:
https://www.ntlite.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yes... och hur ofta behöver du göra detta?
2 gånger om året iaf...

Och varje generation ändras något, eller tweakar MS något, så du måste hitta en ny lösning på att få fort skit. Eller så har MS gjort så du måste ha en av dessa saker, och plötsligt slutar en funktion i Windows att fungera.

Enkelt... nej.
Går att göra om du orkar göra det om och om igen... med riskerna, ja.

Ge mig en version där jag måste välja att installera dessa istället... om jag vill ha dem. Eller att den alltid kommer ihåg vilka jag vill ha. Då pratar vi enkelt.

Har vi nått nivån att folk tycker det är besvärligt att köra ett script några gånger om året så... Börjar jag nog bli gammal. Fasen, jag minns Windows 98, som tog DAGAR att tweaka som man ville ha det med allt vad det innebar, men det är besvärligt att köra ett script? Nej det är det inte.

Sen är det klart att det är självklart att de här sidorna som tillhandahåller scripten också har (ock komer fortsätta med) uppdaterat dem för att möta upp mot eventuella förändringar som kommer med nya versioner.

Vill man ha allt petnoga som man vill ha det så är det Gentoo-Linux som gäller, där snackar vi kontroll. Men Windows är ju mer tänkt som något som ska fungera bra för de flesta ur kartong, och att det då följer med program från start som klarar det mesta hjälpligt ser de flesta förmodligen som något positivt, och den skara som inte gör det kan köra ett PS-script. Det tar 3 minuter, eventuellt en gång i halvåret. Tycker man att det är besvärligt tycker jag att man är bortskämd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag ej hur mätningen har gått till för långtifrån alla datorer är ansluta till internet, samtidigt är kanske fördelningen där kanske det samma.

Windows 10 börjar nu bli så stabilt och få ett så bra programutbud så alla bör överväga detta till deras maindatorer. Sedan finns det många system med äldre idag. Jag vet datorer med windows server 2000/2003 som går än idag där ägaren ens vägrar att redan nu fundera på att uppgradera. Snarare kollar ägaren på lösningar att köra det gamla windows virtuellt.
Nu är dessa datorer bara till för samhällsviktiga funktioner och jag ser redan tidningsrubrikerna framför mig.. Men samtidigt har ett system snurrat i nästan 20 år så är det stabilt, datasäkerhet så är det ytterst få som ens kommer dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508427-ta-mer-kontrol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett annat, för svensson betydligt enklare sätt, är att köpa sin dator med "Windows signature edition". Säger en del om nivån på de extraproblem (förlåt, extraprogram) som brukar installeras när avsaknad av dessa är en "feature"

Alla Surface-produkter tror jag säljs med "signature edition" (min Surface Pro har då i alla fall Windows 10 Pro, signatur ed.).

Fast det gäller väl bara "tredjepartsprogram"? Dvs Microsofts eget skräp kommer fortfarande med. Om man nu tycker det är skräp dvs, men som exempelvus XBoX-appen har man ju ingen jättenytta av om man inte har en XboX.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Samt VARFÖR vill du stänga av uppdateringarna är min fråga? du vill väll ha dom? kanske är det just det fipplande du har gjort som gör att du får rutorna.

Det är ju inte en fråga om uppdateringarna som så, utan att dom installeras mitt i när man håller på med något. Hur jävla svårt ska det vara att vänta med uppdateringar tills man är klar med vad man nu håller på med.

Permalänk
Medlem

Windows 7 och 10 är klart de bästa från Microsoft. Jag hoppade över Win 8 helt pga ingen startmeny.

Avvaktade ett år innan jag installerade Windows 10. Tycker Windows 10:s startmeny funkar finfint när man fått till den

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå tillbaka till sjuan eller 8.1 (med start is back) för har mycket problem med W10. Kan ju ha att göra med min hårdvara kanske, men rent allmänt är det ostabilt och buggigt för min del. Sen har vi ju all jäkla bloatware, gömd reklam, tracking, meningslös lock screen, sök indexeringen som äter upp processorn, creators update som min dator misslyckades att installera tre gånger osv som inte heller är så kul.

Permalänk
Medlem

Har en polare som vägrat byta fram tills här om dagen då hans dator vägrade boota. Klart det är ett ombyte i början men skulle aldrig gå tillbaka till Win7 efter man kört 10an ett tag.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord