Köpråd Plex/NAS server

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Johan1976:

Varför inte en i5 8e generationen?

Egentligen borde jag väl kunna köra med en i3 i samma generation då den har samma grafikdel Intel UHD Grafik 630.
Om jag nu räknar med hw transcoding?

Skickades från m.sweclockers.com

frågan är lite hur mycket man tjänar på att använda integrerad grafikkrets jämfört med dedikerad?
i3-800 borde prestera rätt bra ja, 8K passmark räcker till ca 4 strömmar i FHD. Kan fungera till en 4K-ström.

Permalänk

Har kollat på två varianter.
Tanken från början var att jag skulle köpa en QNAP TS-453BMini eller nu senare en QNAP TS-453Be https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4720770
Just för att de hade Celeron J3445 som har schysst HW transcoding. Även strax över 2000 i Passmark så den klarar iaf en FHD transcode. Tycket det dock är dyrt för en så klen CPU. Så nu går jag i två tankar.
En snikmodell som jag kör Unraid på med J3455
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3629069&view=l

En I3-8 modell för lite mer kraft och som hamnar i min "max" prisklass.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3629093&view=l

Vad tror ni om alternativen? Jag kunde allt om sån här i min ungdom men har ju inte hängt med så väldigt dålig koll på vad jag ska titta på gällande minnen och moderkort. Någon med koll får gärna kolla på listorna och tipsa om jag ska välja andra alternativ (gärna en kort förklaring till varför).

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite beronde på vad du ska göra med den så kanske 8GB RAM räcker och byta till lite kraftigare cpu?
Lite synd att 8th-gen-delar ska vara så dyra.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Lite beronde på vad du ska göra med den så kanske 8GB RAM räcker och byta till lite kraftigare cpu?
Lite synd att 8th-gen-delar ska vara så dyra.

Jo. Vill ner i pengar men samtidigt kunna uppgradera vid behov.

Kollade på Celeron cpu g4900 men det finns inga moderkort i mITX med Z370 som stödjer Celeron.
Vad är det som gör att en Celeron med samma socket och samma krav på chipset inte funkar??

Läste nu på intel kompabilitetslista att cpun är kompatibel med Asrock Z370M ITX/ac.
Står dock inte på asrocks sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterad med info från intel.
Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter att bygga egen NAS och har en liknande budget som Johan1976.

Efter lite letande kom jag fram till
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11581953/nas

Chassit kommer jag bygga själv

Är ny inom NAS/server området. Vad kan man förvänta sig för begränsningar? Räcker den till ett 3 personers hushåll?

chassi
Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Är ny inom NAS/server området. Vad kan man förvänta sig för begränsningar? Räcker den till ett 3 personers hushåll?

Det beror på vad du skall göra med den. Skall du backa upp dokument och bilder en gång i veckan så räcker den för hela kvarteret, skall du spela upp film så räcker den för att koda om en 1080p ström i Plex, inte mer.

G3930 får ungefär 3000 Passmark-poäng, en tumregel är att Plex behöver 2000 p per 1080p-ström och 4000-10000 p för 4K beroende på bitrate och algoritm. Om det räcker för dig och din familj med en enda 1080p-ström kan bara du svara på, vi vet ju inte vad ni tittar på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det beror på vad du skall göra med den. Skall du backa upp dokument och bilder en gång i veckan så räcker den för hela kvarteret, skall du spela upp film så räcker den för att koda om en 1080p ström i Plex, inte mer.

G3930 får ungefär 3000 Passmark-poäng, en tumregel är att Plex behöver 2000 p per 1080p-ström och 4000-10000 p för 4K beroende på bitrate och algoritm. Om det räcker för dig och din familj med en enda 1080p-ström kan bara du svara på, vi vet ju inte vad ni tittar på.

Tack för svar!

så streamingen hänger endast på CPUn ?

Permalänk
Medlem

Något jag funderade på i frågeställningen, du skriver att du skall transcoda 4K. Du menar alltså att du har ett grundmaterial som är i 4K och sen vill du transcoda ner det till enheter som inte har stöd för upplösningen/bitrate?
Har du enheter som klarar 4K (och den nativ codec) så behövs ingen transcoding då körs bara passthrough

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miyago:

Tack för svar!

så streamingen hänger endast på CPUn ?

Ja. Plex använder i första hand mjukvaruavkodning men kan under vissa förhållanden använda hårdvaruavkodning. Det kräver dock en relativt ny CPU och ett betalabonnemang hos Plex (Plex Premium). Jag blir inte klok på om grafikkortet kan hjälpa till eller inte men det spelar ingen roll i ditt fall då du ändå inte listar någon separat GPU ovan.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1976:

Riktigt sugen på att sätta ihop en unraid nas. Primärt för Plex så processor med bra stöd för hw transcode h265 4K hdr vore ju vettigt. Behöver inte koda till 4K men decode av 4K h265 hdr är ett krav.

Kommer även köra transmission/sabnzb/sickbeard och liknande och nått vettigt för att synka familjens foton.

Budget (utan diskar) 4-5tkr. Kan sträcka mig lite mer men helst inte.

Jag har fruktansvärt dålig koll på processorer osv numera. Så vad ska man satsa på? Gärna senaste generationens quicksync för hw transcoding.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska köra 4K h265 filmer som ofta har en bitrate på 60mbps så kommer du få ha en stor plånbok. För 4K h264 så rekommenderar jag en passmark rating på ca 16 000. För 4K h265 så är det svårt rekommenderar cirka 22 000. Detta låter otroligt men jag har testat och det är inte lätt. Du beskriver att du vill ha transcoding av 4K h265 HDR och har flera familjemedlemmar då skulle jag rekommendera en threadripper 1950x om du inte använder dig av ett grafikkort (nvidia tillåter upp till 2st transcodes samtidigt på GeForce serien, vet inte hur det är med quadro). Plex pass ska du ska skaffa eftersom gratis versionen inte tillåter hårdvaruavkodning. Hoppas detta har klarat upp lite för dig.
Jag har personligen 2st e5 2670 v1 och de klarar inte 4K h265 HDR med en bitrate på ca 55-70mbps om den ska transcoda samtidigt som man spelar.