Köpråd Plex/NAS server

Permalänk
Medlem

Köpråd Plex/NAS server

Hej gott folk!

Tänker snart införskaffa mig min första server. Är en riktig noob när det kommer till server.
Vill främst använda det för plex och som NAS och 4K transcoding på flera enheter
Men vill även lära mig om servrar, virtuella maskiner, ubuntu, linux etc

Är processor och moderkort kompatibelt?
Är detta "overkill" för mitt ändamål?
Är det värt prismässigt? Allt jag valt går på ca 6k

Intel Xeon E5-2680 2.7 GHz 8-Core 20M SR0KH Processor LGA2011 C2 CPU
Intel X79 (LGA 2011) Motherboard mATX DDR3 or ECC REG USB 3.0 WiFi Lr
New Samsung 32GB 4X8GB PC3L-10600R DDR3-1333 1.35V ECC REG Server RAM Memory
2 x Western Digital 3.5" Red WD40EFRX 4TB 5400RPM 64M Cache SATA3 NAS Desktop HDD

Länk till produkterna här nedan:
CPU
Moderkort
Minnen
HDD

Får länka dom en och en tyvärr

MVH
Sirvan

Fel minnen
Permalänk
Medlem

@Sirresnake: Länken fungerar ej, säger att jag måste logga in för att se varorna

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@Sirresnake: Länken fungerar ej, säger att jag måste logga in för att se varorna

Misstänkte det bara jag som kan se den! ska se om ja kan åtgärda det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@Sirresnake: Länken fungerar ej, säger att jag måste logga in för att se varorna

så nu har jag åtgärdat det

Permalänk

Moderkortet har bara 4 RAM slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comatosed:

Moderkortet har bara 4 RAM slots.

Oj det är meningen att det ska vara 4x8 inte 8x4 miss från mig åtgärdat nu

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skulle kolla om grejor är kompatibla med varandra. Jag gjorde så när jag köpte min server.
Mitt moderkort och processor kostade 7000:-. Dina grejor är extremt billiga:)).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag skulle kolla om grejor är kompatibla med varandra. Jag gjorde så när jag köpte min server.
Mitt moderkort och processor kostade 7000:-. Dina grejor är extremt billiga:)).

mvh
Njanja

Tack för rådet, nu när jag kollar närmare tror jag inte att processor är kompatibelt med moderkort då moderkortet stödjer upp tlll 8a kärnor och processorn har 10 kärnor

mvh
Sirvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Tack för rådet, nu när jag kollar närmare tror jag inte att processor är kompatibelt med moderkort då moderkortet stödjer upp tlll 8a kärnor och processorn har 10 kärnor

mvh
Sirvan

Eh nej. Det står ju till och med i din beskrivning :

Intel Xeon E5-2680 2.7 GHz 8-Core 20M SR0KH Processor LGA2011 C2 CPU

Har du förresten räknat med kostnaden för moms mm? Lönar det sig fortf att handla på eBay om du gör det?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Eh nej. Det står ju till och med i din beskrivning :

Intel Xeon E5-2680 2.7 GHz 8-Core 20M SR0KH Processor LGA2011 C2 CPU

Har du förresten räknat med kostnaden för moms mm? Lönar det sig fortf att handla på eBay om du gör det?
Skickades från m.sweclockers.com

Bytte processor och uppdaterade

Permalänk
Medlem

Bra likt min specc
Hardware
Manufacturer Hewlett-Packard
Model HP Z620 Workstation
CPU 8 CPUs x Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2670 0 @ 2.60GHz
Memory 63.93 GB

Den klarar 4k men får jobba på
Plex har 8core och 4gb ram tilldelat
På denna ligger det
You are running HPE Customized Image ESXi 6.5.0 Update 1 version 650.U1.10.1.5 released on October 2017
I botten sedan ett gäng vm
Freenas med den 6 ports satacontrollen passtruth
och några andra vm

Fungerar fantastisk bra

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en HP MicroServer?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk

Varken moderkortet eller CPUn har något inbyggt grafikkort som du lär behöva iallafall för installation av ditt OS.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kör en hp microserver gen8 med en e3-1270 v2 fungerar tämligen bra
Nu går det ju att HW enkoda med Plex med så du kan ju ta hjälp av ett bra grafikkort med.
RAM behöver du inte mer än 8GB.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Du har inte funderat på en HP MicroServer?

Tjena det är svårt att hitta och kostar nu över 5k kostade 2k för några månader sen

Mvh

Sirvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kör en hp microserver gen8 med en e3-1270 v2 fungerar tämligen bra
Nu går det ju att HW enkoda med Plex med så du kan ju ta hjälp av ett bra grafikkort med.
RAM behöver du inte mer än 8GB.

Finns knappt några till salu. Dom som finns kostar 5k jämfört med 2k förut

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du gräver runt på Plex forum, verkar inte helt lätt att få 4K transcode att rulla, framförallt om du vill ha multipla parallellt.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det mest ström effektiva men du kommer kunna köra en skaplig last på den där
Problemet med HP kärran är att minnena är jobbiga att få ta på och lätt drar iväg i cost då det verkar vara samma tjaffs som med Dell T20 att de tar ECC men inte reggade/buffrade moduler....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Rekommenderar att du gräver runt på Plex forum, verkar inte helt lätt att få 4K transcode att rulla, framförallt om du vill ha multipla parallellt.

Tack för rådet, läste att ett grafikkort borde lösa det problemet med 4K Transcode

Permalänk
Medlem

Hittade detta paket på Aliexpress:
E5+Mobo+Minne Paket

Verkar väldigt prisvärt med grymma omdömen på säljare. Ligger inom min budgetram (även om jag åker på tull och moms på allt.)
Om jag lägger till ett grafikkort till paketet vilket grafikkort ska jag välja

Moderkortet med namn Huanan verkar även vara ett bra moderkort av de jag läst om den på olika sidor, dock är namnet helt okänt för mig.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Hittade detta paket på Aliexpress:
E5+Mobo+Minne Paket

Verkar väldigt prisvärt med grymma omdömen på säljare. Ligger inom min budgetram (även om jag åker på tull och moms på allt.)
Om jag lägger till ett grafikkort till paketet vilket grafikkort ska jag välja

Moderkortet med namn Huanan verkar även vara ett bra moderkort av de jag läst om den på olika sidor, dock är namnet helt okänt för mig.

mvh

Ytterst tveksam att köpa det där. Max 100kr på Aliexpress, men det är bara jag kanske

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem

Satsa på en nyare och strömsnålare processor samt ett ordentligt moderkort, typ SuperMicro. Du kommer tacka dig själv för det i framtiden. Min FreeNAS-burk är typ 4 år nu, fungerat klockrent hela tiden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Satsa på en nyare och strömsnålare processor samt ett ordentligt moderkort, typ SuperMicro. Du kommer tacka dig själv för det i framtiden. Min FreeNAS-burk är typ 4 år nu, fungerat klockrent hela tiden.

tack för rådet! hittade denna:
moderkort Va tycker du om denna?

Samt vilket e5 Cpu rekomenderar du?
mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sirresnake:

tack för rådet! hittade denna:
moderkort Va tycker du om denna?

Samt vilket e5 Cpu rekomenderar du?
mvh

Så länge du inte ska hosta 50 virtuella maskiner och ha ruskigt CPU-krävande saker på servern skulle jag satsa på nyare men inte lika high-end-hårdvara. Exempel:

Moderkort: SuperMicro X11SSL-F
Processor: Intel Xeon E3-1220 v6

En snabb men effektiv plattform på ett moderkort med lite nyare teknologier. Dock är det ju singel-CPU så minnet är begränsat till 64 GB, normalt är ju det dock inget problem. Kan även vara värt att kika på två stycken 10-gigabitskort (typ Mellanox ConnectX-2) och kör mellan filserver <-> workstation om du ofta flyttar filer fram och tillbaka.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så länge du inte ska hosta 50 virtuella maskiner och ha ruskigt CPU-krävande saker på servern skulle jag satsa på nyare men inte lika high-end-hårdvara. Exempel:

Moderkort: SuperMicro X11SSL-F
Processor: Intel Xeon E3-1220 v6

En snabb men effektiv plattform på ett moderkort med lite nyare teknologier. Dock är det ju singel-CPU så minnet är begränsat till 64 GB, normalt är ju det dock inget problem. Kan även vara värt att kika på två stycken 10-gigabitskort (typ Mellanox ConnectX-2) och kör mellan filserver <-> workstation om du ofta flyttar filer fram och tillbaka.

Tack för hjälpen följer nog dina råd o kör en mer energi effektiv lösning. Insåg att det kanske är väldigt overkill

Permalänk
Skrivet av Sirresnake:

Tack för hjälpen följer nog dina råd o kör en mer energi effektiv lösning. Insåg att det kanske är väldigt overkill

Posta gärna vad du kommer fram till för setup, håller på och försöker sätta ihop en liknande burk framförallt för Pfsense, Nas & Plex.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

Riktigt sugen på att sätta ihop en unraid nas. Primärt för Plex så processor med bra stöd för hw transcode h265 4K hdr vore ju vettigt. Behöver inte koda till 4K men decode av 4K h265 hdr är ett krav.

Kommer även köra transmission/sabnzb/sickbeard och liknande och nått vettigt för att synka familjens foton.

Budget (utan diskar) 4-5tkr. Kan sträcka mig lite mer men helst inte.

Jag har fruktansvärt dålig koll på processorer osv numera. Så vad ska man satsa på? Gärna senaste generationens quicksync för hw transcoding.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Saken är ju att Plex har problem med 4K, så 4K/HDR/H265 kommer bli tufft, speciellt om den ska transkoda 4K-material istället för direktuppspelning.

En CPU med hög passmark är viktigt, se efter google vad som gäller om man vill ha 4K
https://forums.plex.tv/discussion/256176/can-plex-handle-4k-h...
http://forums.plex.tv/discussions/tagged/4k-hdr/p1
https://forums.plex.tv/discussion/209432/transcoding-4k-requi...

Leta gärna beggat med Xeon-processorer, de kommer iaf kosta ett par tusenlappar men antagligen klart bättre än konsumentprocessorer.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Saken är ju att Plex har problem med 4K, så 4K/HDR/H265 kommer bli tufft, speciellt om den ska transkoda 4K-material istället för direktuppspelning.

En CPU med hög passmark är viktigt, se efter google vad som gäller om man vill ha 4K
https://forums.plex.tv/discussion/256176/can-plex-handle-4k-h...
http://forums.plex.tv/discussions/tagged/4k-hdr/p1
https://forums.plex.tv/discussion/209432/transcoding-4k-requi...

Leta gärna beggat med Xeon-processorer, de kommer iaf kosta ett par tusenlappar men antagligen klart bättre än konsumentprocessorer.

Varför inte en i5 8e generationen?

Egentligen borde jag väl kunna köra med en i3 i samma generation då den har samma grafikdel Intel UHD Grafik 630.
Om jag nu räknar med hw transcoding?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Posta gärna vad du kommer fram till för setup, håller på och försöker sätta ihop en liknande burk framförallt för Pfsense, Nas & Plex.

Tjena glömde bort att uppdatera dig.

Jag bestämde mig för att köra en Synology 918+ och en nvidia shield tv. Fungerar klockrent måste jag säga!

Streamar alla spel via shielden till tvn. Jag har Plex servern på min NAS med Plex pass och transcode:ar 4k utan svårigheter. Lokala nätverket kör jag direct play såklart. Har även emulator för gamla tvspel med appen "retroarch" fungerar smidigt. Enda minus jag kommer på nu är problem med undertexter på vissa filmer. Texten är osynkad på flera av dom. Detta är bara undertexter som hämtas direkt via subzero tillägget. Har dock inte fördjupat mig i hur jag kan lösa det.

Hela, upplägget är väldigt smidigt och enkelt att min sambo enkelt kan använda systemet utan, svårigheter.

Jag fick ge:
5600kr för NAS,
2350kr för shield
800kr för ssd
800kr för 2st wdgreen 4tb diskar (beg)
CA 500kr för kablar, kabel dragning etc
Allt gick på ca 10k

I framtiden kommer jag att utöka med nya Större diskar och mer minne till NAS:en

Rekommenderar denna lösning

Mvh
Sirvan