Statisk urladdning i stolen kraschar datorn. Problem med jordning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Statisk urladdning i stolen kraschar datorn. Problem med jordning?

Hoppas jag postar detta i det mest lämpliga forumet.

Efter att jag gått runt lite på kontoret här i strumplästen, golvet är ett målat betonggolv, tar på skrivbordsstolen så får jag en kraftig statisk stöt och datorn kraschar. Som det är nu förvisso så svartnar alla skärmar helt, datorn snurrar vidare. Verkar mest som om grafikkortet dör.

Datorn står på golvet. Nu även med en yogamatta mellan för att testa om det skulle skydda, det gjorde det inte. Chassit är ett Fractal Design R4.

Ett annat problem är att man hör typ allt elektroniskt surr och blipp och pip i datorhögtalarna. Låter nästan som en gammal mekanisk hårddisk.

Frågan är väl inte om det är problem med jordning, eller liknande, utan var är problemet?

Nätagg samt moderkort har vi precis bytt för att vi trodde att problemet var i någon av dessa, men det hjälpte inte.

Tidigare har datorn kraschat vid in och urkoppling av andra elektriska prylar i vägguttagen (speciellt i de fall då det blev små elektriska gnistor). Det gör den inte längre.

Misstanken är att det är fel med chassit. Men vad kan vara fel egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av xOnium:

Hoppas jag postar detta i det mest lämpliga forumet.

Efter att jag gått runt lite på kontoret här i strumplästen, golvet är ett målat betonggolv, tar på skrivbordsstolen så får jag en kraftig statisk stöt och datorn kraschar. Som det är nu förvisso så svartnar alla skärmar helt, datorn snurrar vidare. Verkar mest som om grafikkortet dör.

Datorn står på golvet. Nu även med en yogamatta mellan för att testa om det skulle skydda, det gjorde det inte. Chassit är ett Fractal Design R4.

Ett annat problem är att man hör typ allt elektroniskt surr och blipp och pip i datorhögtalarna. Låter nästan som en gammal mekanisk hårddisk.

Frågan är väl inte om det är problem med jordning, eller liknande, utan var är problemet?

Nätagg samt moderkort har vi precis bytt för att vi trodde att problemet var i någon av dessa, men det hjälpte inte.

Tidigare har datorn kraschat vid in och urkoppling av andra elektriska prylar i vägguttagen (speciellt i de fall då det blev små elektriska gnistor). Det gör den inte längre.

Misstanken är att det är fel med chassit. Men vad kan vara fel egentligen?

Du har flera problem, dels statisk elektricitet men även potentialskillnader mellan apparaterna och dåligt handhavande.
Chassit är inget problem.
Lösningen är helst allt av nedanstående och går inte det i praktiken så fixa så mycket som möjligt av det.
Använd bara jordade vägguttag, se till att eliminera uppbyggnaden av statisk elektricitet och koppla aldrig signalkablar om någon apparat är ansluten till elnätet.
Det är också tänkbart att elinstallationen är olämplig tex att apparaterna är anslutna till olika faser och eller det är olika späning/potential i olika vägguttag tex pga ojämn belastning så det blir lite olika spännigsfall.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Jag gissar på att din dator inte är kopplad till ett jordat uttag, stämmer det?
Jag har själv inga jordade uttag nära datorn och har löst det genom att dra en isolerad kabel som jag satt fast i ena änden i en av skruvarna i chassit i datorn och den andra änden runt metall piggen som sitter på ett jordat uttag i köket (den där metall piggen som sticker ut på båda sidorna i jordade uttag), absolut inte själva hålen! (kände att jag måste förtydliga detta).
Detta är säkert inte helt "korrekt" men när jag nu mätt Elektromagnetiskt fält strålningen runt datorn så har den minskat drastiskt sedan den jordades, denna strålning går nu istället att mäta längs den improviserade jordningskabeln hela vägen till köksuttaget, och datorn är stabilare.

Fara för liv/olagligt /screamin-daemon, moderator
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av peter_yb:

Jag gissar på att din dator inte är kopplad till ett jordat uttag, stämmer det?
Jag har själv inga jordade uttag nära datorn och har löst det genom att dra en isolerad kabel som jag satt fast i ena änden i en av skruvarna i chassit i datorn och den andra änden runt metall piggen som sitter på ett jordat uttag i köket (den där metall piggen som sticker ut på båda sidorna i jordade uttag), absolut inte själva hålen! (kände att jag måste förtydliga detta).
Detta är säkert inte helt "korrekt" men när jag nu mätt Elektromagnetiskt fält strålningen runt datorn så har den minskat drastiskt sedan den jordades, denna strålning går nu istället att mäta längs den improviserade jordningskabeln hela vägen till köksuttaget, och datorn är stabilare.

Jag förstår varför du gjort som du har gjort.
Men.
Det här är ett ganska dåligt råd att dra in jord i ett ojordat rum. Det innebär en risk och det finns en anledning till att man inte får får göra på det sättet.

Jag har förklarat varför det är ett problem ett inlägg för några år sedan så jag länkar till tidigare förklaring

Min rekommendation är att inte råda andra att dra elen på det sättet. Jag förstår behovet men mitt råd är då att ta in en elektriker som kan ordna jordning i rummet om det är viktigt.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*"Tagit bort" uppmaning till brott/tips som kan innebära livsfara*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Olagligt att dra en jordkabel från ett rum till ett annat. Det är däremot tillåtet att koppla in en ojordad apparat till ett ojordat uttag.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 830 256GB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"