Forumdelen sponsras av

För tv-spel, 50 eller 100hz, skillnad eller ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2007

För tv-spel, 50 eller 100hz, skillnad eller ej?

Nu är det banne mig dags att uppgradera. Xbox One x och en bra 4Kskärm med UHDstöd. Runt 55-65 tum.
Märker hur härligt traumatiskt det är att åter ge mig in i tv-djungeln när det handlar om bra match för min spelkonsoll.
Frågan är nu, hur tänker vi kring refresh rate på en skärm som ska ge en bra spelupplevelse?
Behöver jag bry mig om det är 100hz eller 50hz, märker jag någon skillnad, egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Du behöver inte göra två trådar om samma text. Förstår om du är otålig att få svar (brukar också vara det) men mer än två minuter tycker jag att man kan vänta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Grishnackh:

Du behöver inte göra två trådar om samma text. Förstår om du är otålig att få svar (brukar också vara det) men mer än två minuter tycker jag att man kan vänta

Tar det till mig. Oklar över var ämnet bäst hörde hemma.
Nå, hur svarar du på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av Anlander:

Tar det till mig. Oklar över var ämnet bäst hörde hemma.
Nå, hur svarar du på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det är på TV-apparater men sen jag gick till 144hz på datorskärmen kommer jag aldrig gå ner till 60 igen. Skillnaden är enorm. Däremot, som sagt, så vet jag inte hur det funkar på TV. Dels har ju många "fakeHz" och dels så verkar de som spelar konsol rätt nöjda överlag med 30 fps. Men jag tror att eftersläp och sånt är starkare på TV-apparater så det kanske är något att kolla upp.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Renderad datorgrafik och filmat material har helt olika förutsättningar. Den absoluta majoriteten material vi tittar på med en TV är filmat i 24 eller 25 bilder i sekunden där varje bildruta har en naturligt hög nivå av rörelseoskärpa. Bilden blir inte skarpare än vad den är.

Med spel och rörelser är situationen annorlunda och därför blir hög frekvens viktigt när den typen av spel också kan rendera bilder i en hög frekvens. Då är 24 och 25 bilder i sekunden ganska uselt, som de flesta märkt.

Konsolerna pytsar ut runt 30 fps och orsaken till att det ofta är spelbart är för att det spelmotorn ofta (men långt ifrån alltid) optimeras för 30 fps med konstant V-Sync. Ja, tills det inte blir 30 fps. Det är när flytet förändras man märker det som tydligast. Sedan brukar de flesta som kör samma spel på konsol och PC föredra den högre frekvensen. Och en del titlar till senaste generationerna konsoler ger också ett 60 Hz-alternativ.

Frekvenserna på TV-apparater är däremot hittepåfrekvenser. De tar emot 50 och 60 Hz, samt några specialfall 120 Hz i 1920x1080. Men då är det för spel på datorn. Alla andra konsumentkällor arbetar i 24, 25, 30, 50 eller 60 Hz, samt decimalfrekvenser av dessa.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Anlander: Kort svar, detaljerad genomgång i guiderna i min signatur. Det finns ingen TV som tar emot mer än 60 Hz. Alla som kallas "50 Hz" tar också emot 60 Hz. Det är hittepå-siffror som inte är grundande i faktiskt funktion.

Undantaget är en del apparater som har ett inofficiellt stöd för 1080p/120 Hz. Den enda tillverkare som gått ut med officiellt stöd för 1080p/120 är LG på 2017-modellerna av deras OLED, alltså 7-serien, B7, C7 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008

Du vinner inget på "fake 100hz", spelen visas ändå i MAX 60fps, därför är allt över 60hz onödigt och alla dessa 100hz kan skapa mer fördröjning, ej optimalt i FPS-spel och även i andra spel. Så gå mer efter bra bild på TVn. HDR osv.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Det man bör veta också att om man använder sig av så kallad fejk hz så ökar inputlag...

Fractal DesignDefine R2, Gigabyte GA-P55A-UD3,
Intel Core i5 750 2.66GHz , Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB, Samsung 22X DL SH-S223C
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Kan ju ta som exempel att TV:n som kallas för "100 Hz" mycket väl kan interpolera 25 fps-material till 50 Hz, då förstås med alla de beräkningsfel och den latens det innebär. Men det är ofta inte mer än så.

Panelen på många så kallade "100 Hz:are" klarar egentligen inte att synka i mer än max 60 Hz. Men eftersom man "dubblar frekvensen" (ur marknadsförarens synpunkt då) räknar de på panelens frekvens x 2 och då blir denna förvrida logik "=100 Hz".

Exakt samma panel i en nordamerikansk TV "dubblar" från 30 fps-material till att matcha panelens maximala 60 Hz. Då kallas vad som kanske är exakt samma TV för "120 Hz". Det är därför man läser i amerikanska tester, forum och i butiker att TV:n klarar 60/120/240/480 Hz, när samma modell i Europa benämns som 50/100/200/400 Hz.