Permalänk
Medlem

Dual Xeon X5450??!!

Hej, vi börjar med lite spec.
Dell Preicision T5400:

Dual Xeon X5450
8GB DDR2 667Mhz RAM
PNY Geforce GTX 670
OEM Mobo (Dual socket) LGA 771
OEM Dell PSU 875

Jobbar på en dell precision T5400 som hade suttit runt efter jag skaffade min nuvarande data. Jag tänkte det vore kul att "komplettera" den med en till X5450 eftersom det bara satt en CPU inne så jag köpte en från Ebay. Innan köpet läste jag upp massa saker och jag märkte att CPU'n jag tänkt att köpa hade en annorlunda sSpec number/stepping: SLBBE (E0) medans min CPU hade sSpec number/stepping: SLASB (C0).
Efter ett par dagar och mycket scrollning mellan olika forum kom jag fram till att olika stepping/revisions inte är avgörande och att de borde vara kompatibla.
Fast forward till dagsläget och jag har allt ihopsamlat (nya CPUn och en extra OEM Heatsink) men tyvärr funkar de inte med varann.
BIOS plockar upp både CPUer och systemet funkar klockrent hårdvarumässigt men Windows vägrar installera/operera och visar felkoden: Multiprocessor Configuration Not Supported. Mer forskning och jag läste nånstans att dual xeons har endast support upp till Vista (stämde med de videoklippen jag kunde hitta online med folk som körde dual xeons) men tyvärr samma felmeddelande när jag försökte installera Vista. Så nu har jag gett upp på att de kommer funka tillsammans. Nästa steg är att byta ut den nya CPUn med en matchande SLASB X5450 och sälja av den. Min fråga: stämmer det verkligen att dual Xeons har support endast upp till Vista? Jag vet att Windows pro versionerna kan hantera 2 CPUer och det är windows 10 PRO & Vista Business Enterprise jag har. Också bara nyfiken om någon har varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Pro/ultimate/enterprise skall klara av flera CPU från Windows Vista upp till Windows 10.

Har själv en tid kört Windows 10 Pro på min server för experimenterande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Då måste det vara pga. missmatchningen windows kraschar. Tack för bilden, gav mig hopp Uppdaterar när jag får in ersättaren.

Permalänk
Medlem

Har en Windows 10 Pro rullande på dubbla E5410 med, så det går definitivt att köra dual socket på Win 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

@iller: Då måste det vara pga. missmatchningen windows kraschar. Tack för bilden, gav mig hopp Uppdaterar när jag får in ersättaren.

Hej,

Jag har några såna liggande tror jag. Säg till om jag ska kolla upp steppingen på dem. Jag kan i så fall byta
med din om du vill.

// Hockey

Permalänk
Medlem

@Hockey77: Det vore jävla schysst av dig och rädda mig från lång väntetid på den nya CPUen. Jag har 2 st. X5450: 1 SLASB och 1 SLBBE, endast 2 varianter finns av den. Om du har en sån liggande (spelar ingen roll vilken) så byter jag gärna och om du letar efter något hojta till så kollar jag runt i mitt lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

@Hockey77: Det vore jävla schysst av dig och rädda mig från lång väntetid på den nya CPUen. Jag har 2 st. X5450: 1 SLASB och 1 SLBBE, endast 2 varianter finns av den. Om du har en sån liggande (spelar ingen roll vilken) så byter jag gärna och om du letar efter något hojta till så kollar jag runt i mitt lager

Det är lugnt, är ju så tråkigt sånt där

Jag kollar upp det i morrn och hör av mig på eftermiddagen till dig.

Mvh
Hockey

Permalänk
Medlem

@Hockey77: Ja, ibland är det så drygt men när allt klickar ihop är det världens känsla. Tack vare dig är jag kanske ett steg närmare haha. Men seriöst, Tack ska du ha, detta är väldigt snällt av dig. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

@Hockey77: Ja, ibland är det så drygt men när allt klickar ihop är det världens känsla. Tack vare dig är jag kanske ett steg närmare haha. Men seriöst, Tack ska du ha, detta är väldigt snällt av dig. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Tack detsamma. Och en brasklapp ifall jag minns fel, men till 95% säker att
det är såna jag har...

Hörs i morrn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

Innan köpet läste jag upp massa saker och jag märkte att CPU'n jag tänkt att köpa hade en annorlunda sSpec number/stepping: SLBBE (E0) medans min CPU hade sSpec number/stepping: SLASB (C0).
Efter ett par dagar och mycket scrollning mellan olika forum kom jag fram till att olika stepping/revisions inte är avgörande och att de borde vara kompatibla.

Det är ett tag sedan jag höll på med eftermarknads Dual socket system. Men då var det om inte en 100%'ig regel, så åtminstone en tumregel att CPU'erna ska ha samma stepping. Optimalt var det om man även kunde ha påföljande serienummer, men det var mest för att man hoppas att de ska ha ungefär samma klock-kapacitet osv.
I teorin ska det fungera med olika stepping, men i praktiken så spärrar de flesta BIOS'ar en, för att man inte ska ha CPU'er med olika mikrokod. (Jag har kört CPU'er med olika klockfrekvens, men samma stepping i samma system. Båda överklockade, och som vanligt blir det i det läget den som klockar sämst som avgör var gränsen går... Original BIOS gillade inte det alls, men det fanns som tur en massa hackat och moddat till de moderkorten.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är en OEM Dell moderkort jag har och tanken kom medans jag felsökte om det skulle funka om jag flashade om BIOS men sånt har jag inte gjort innan och tanken att lägga ner 2-3 dagar för att läsa upp blev för mycket så jag gav upp på den idèn rätt fort.
Jag hade läst nånstans där de tog upp en citat från Intel att teoretiskt borde det inte vara något problem eftersom både CPUer har samma specifikationer och är symmetriska men som du sa i praktiken funkar det inte. Det var det som övertygade mig att göra köpet i första plats.
Nu har jag åtminstone lärt mig hur viktigt det är att matcha stepping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

@Hockey77: Ja, ibland är det så drygt men när allt klickar ihop är det världens känsla. Tack vare dig är jag kanske ett steg närmare haha. Men seriöst, Tack ska du ha, detta är väldigt snällt av dig. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Hej, jag är ledsen men det var knappt ens i närheten

Mina 2 proppar är E5-2450. Jag kunde ju ha kollat upp dina
innan jag sa nåt. Jätteledsen om jag
Gav dig förhoppningar.

Hockey

Permalänk
Medlem

@Hockey77: Ingen fara alls, tanken räcker långt . Bara kul att se andra intresserade i samma sak (den enda som meckar med datorer inom mina sociala grupper är jag). Lägger ett köp på en SLASB X5450 och uppdaterar när den har kommit in. Kan behöva er hjälp så tack för er vägledning i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winginit:

@Hockey77: Ingen fara alls, tanken räcker långt . Bara kul att se andra intresserade i samma sak (den enda som meckar med datorer inom mina sociala grupper är jag). Lägger ett köp på en SLASB X5450 och uppdaterar när den har kommit in. Kan behöva er hjälp så tack för er vägledning i förhand

Hej,

Jo det är kul med likasinnade

Försökte länge bygga en minimal DP xeon server, men la ner. Men kommer
hoppa på det igen så småningom ... Har en massa prylar som bars ligger ..

Och hjälper gärna om du får problem, om jag kan förstås.

Ha det bra sålänge.
Hockey

Permalänk
Medlem

Uppdatering: det var som misstänktes att det handlade om missmatchning av sSpec nr./Stepping så med den nya CPU'n installerad funkar allt i tipp topp form. Tack för all hjälp allihop
Lite synd att jag måste sälja den men glad att jag fick uppgraderingen att funka.

Permalänk
Medlem

Skönt att det funka. Trist att du måste göra dig av med systemet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.