Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

Projekt: Vattenkylning med kopparrör

Under vintern kom jag äntligen till skott och byggde för första gången ett vattenkylningssystem i en ny dator. Jag blev tipsad om att posta bygget här, så.. det blir inte riktigt en levande logg då projektet faktiskt är klart*. Till på köpet finns redan en artikel på Medium om bygget, men jag tänkte dela med mig på svenska också om intresse finns.

Ställ gärna frågor eller be mig berätta om de detaljer du är nyfiken på.

Jag kan börja med att berätta att detta var ett utmanande projekt, men samtidigt något av det roligaste jag gjort (även om jag har svurit en del åt kopparn). Om någon känner sig inspirerad att skaffa något liknande så är jag definitivt sugen på att hjälpa till.

Datorkomponenterna:
AMD Ryzen 7 1700
AMD Radeon RX Vega 64
Corsair Vengance LPX 2x8GB
Asus Prime X370-Pro
WD Black m.2 NVME 500GB

Vattenkylningsprylar:
Allt från EKWB
360x120x45mm radiator + 280x140x27mm radiator
Vega FC copper/plexi, behöll stock backplate
Supremacy EVO copper/plexi
12mm HDC fittings
Svart/mattsvart hårdvara
Kopparrör, 90°-vinklar för lödning F/F & F/M från närmaste seriösa byggbutik.

(* Klart som i att maskinen är uppe och snurrar, och gör ett fenomenalt jobb med 35°C vid full belastning. Har planer på att eventuellt sätta i ett grafikkort till, samt hitta en vacker lösning för belysning. Oh, och den ska klara av att köra macOS innan jag anser mig själv klar).

Lite bilder från det färdiga bygget:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

Stiligt bygge. Mycket inspirerande! Jag har gått i tankarna att bygga med kopparrör rätt länge men just nu är min verkstad insnöad och därför får jag vänta ett tag till.

Problemet jag har är att jag inte får tag i några kopparrör i vettiga storlekar. I VVS-butiker säljs de ofta förkromade och med "fel" storlek. Kopplingarna brukar ha storleken 12, 14 eller 16 mm medan rören har 12, 15 eller 18 mm i storlek. Jag är rädd att 12 mm kommer se litet ut i en CaseLabs SMA8-A. Att komma på en lösning där jag slipper kompromissa har tagit mycket tid och energi från mig. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att söka efter antingen 16 mm eller 5/8" kopparrör på nätet men hittar nästan ingenting. Vilket gör att jag nästan gett upp projektet eftersom jag helst av allt inte vill köra med 12 mm kopparrör.

Sen funderade jag på om jag antingen skulle böja rören själv eller använda fittings, men din lösning var så mycket snyggare. Men du är inte rädd för att få med floss eller lod i din loop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

@rytterstedt:

Tack så mycket! Jag valde 12mm, är personligen ett fan av smalare rör och slangar så det var en no-brainer för mig. I CaseLabs-chassit kanske det ser litet ut. Ser ut att likna JayzTwoCents Skunkworks-bygge (YouTube)? Ser ut som att han kör 12mm, så det är väl en fråga om vad du tycker om det. Ett alternativ är att välja en icke-optimerad väg och få mer rör lite kors och tvärs för att fylla upp i caset. Delarna för lödning är löjligt billiga jämfört med att köpa kopplingar från nåt vattenkylningsmärke. (jämför 4 kr + förbrukningsmtrl med 100-150 kr)

Jag undrar vilken dimension Den här grabben använder, ser något tjockare ut, möjligen 14mm? Har hört från en osäker källa att nakna kopparrör för VVS är mer poppis i Storbritannien, men jag har inte satt mig in i utbudet varken där eller i USA.

Well, för att vara ärlig så var överblivet fluss ett problem jag tänkte på först när jag fyllde loopen för läcktest. Resultatet blev att det som en gång var rent destillerat vatten såg ut som Mountain Dew, på ett dåligt sätt. Så jag tog ur och sköljde rören med varmvatten, samt sköljde igenom loopen tills jag inte fick några synliga rester, men jag planerar att göra en genomgående rengöring snart (mest för att jag är lite paranoid). Vet inte vad rörmokare rekommenderar, men om den här metoden är bra nog för att leverera rent vatten till våra kranar över tid så är jag inte orolig för att få problem pga lödning längre fram i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

@kirayatail:

12 mm ser ut att stämma bra för Skunkworks. Det ser klent ut. Jämför man med Singularity Computers (som alltid kör med 16 mm) så ser 3-4 mm ut att göra stor skillnad i ett sånt stort chassi som SMA8 ändå är: https://www.youtube.com/watch?v=JHP8YtUe45Q

Skulle gissa på att den andra killen du länkade kör med 12-14 mm, om han inte kör med typ 1/2" eller något liknande.

Själva delarna till kopparrören är löjligt billiga (det är förvisso även kopparrör). Det ser även snyggare ut med endast rör och rördelar i koppar än att blanda in fittings med mera och försöka färgmatcha det.
Nakna kopparrör är något mer poppis i USA och UK verkar det som. Har letat som ett tok och visserligen hittat sidor som säljer men då är det typ 50 fot 5/8" för $120 + frakt. Så mycket behöver jag inte. Jag kommer troligen köpa från en lokal VVSare eller från Rinkaby rör.

Det gäller nog att, som du skriver, skölja rören ordentligt innan eller kanske använda sig av någon typ av "borste" för att få bort så mycket som möjligt av de invändiga resterna innan man börjar skölja.

När verkstaden tinar fram igen så hoppas jag ha löst alla frågetecken och kan börja bygga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Wow