Bara helt plötsligt så får jag en stor fet vertikal ruta på min OLED TV (LG C7)

Permalänk
Medlem

Bara helt plötsligt så får jag en stor fet vertikal ruta på min OLED TV (LG C7)

Jag kollade på netflix för en stund sedan och fick ett sug av att spela nintendo switch, satte på det och helt plötsligt så får jag en tunn vit vertikal linje på skärmen. Så jag tar ur konsolen ur dockan och sätter in den igen, linjen syns fortfarande... Så jag går till netflix igen och mitt hjärta stannade när jag ser att den vita linjen finns även där. Jag kör LG's Pixel Refresher, efter en timme eller så när den har gjort sitt så får jag istället en stor jävla fet ruta tillsammans med den vita linjen. Jag drog ut alla HDMI som jag hade i TV och fortfarande samma sak. Jag är väldigt nära att börja bryta ihop vid det här läget, men TV'n köptes på black friday (17.11.24) så garanti och försäkring finns. Vet ni vad som har skett och om det går att fixa själv på något sätt? För att det hände precis när jag skulle starta upp mitt Switch och spela, så det är definitivt boven här... Men jag vet inte varför?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: bilderna får mig osökt att tänka på vertical banding.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@medetix: bilderna får mig osökt att tänka på vertical banding.

Kan förstå det, det är det dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att det är något man kan fixa själv, ser ut som något pajat allvarligt i panelen. Det är väl värt att avvakta med Switchen tills du vet mer om vad som hänt, men gissar att det bara var en händelse och det skulle ha skett förr eller senare ändå. Riktigt tråkigt dock att behöva hålla på med garantiärenden på en så stor pryl. Blev lite orolig för min C7 nu, men hoppas det fixar sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Har svårt att tänka mig att det är något man kan fixa själv, ser ut som något pajat allvarligt i panelen. Det är väl värt att avvakta med Switchen tills du vet mer om vad som hänt, men gissar att det bara var en händelse och det skulle ha skett förr eller senare ändå. Riktigt tråkigt dock att behöva hålla på med garantiärenden på en så stor pryl. Blev lite orolig för min C7 nu, men hoppas det fixar sig för dig.

ja precis, den är fan gigantisk. jag får se hur det blir, ska kontakta Elgiganten imorgon för har deras försäkring där.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

har du kanske någon aning om vad som har hänt här?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Verkar ha ganska lite med själva konsolen att göra, känns som att det är något fel i TV'n som bara väntade på att få hända.

Verkar som ett garanti-ärende.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Elgiganten brukar vara smidiga när det gäller defekta produkter, jag fick en tv med döda pixlar i våras och de protesterade aldrig utan bara bytte mot en ny direkt.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Elgiganten brukar vara smidiga när det gäller defekta produkter, jag fick en tv med döda pixlar i våras och de protesterade aldrig utan bara bytte mot en ny direkt.

skönt att höra!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Verkar ha ganska lite med själva konsolen att göra, känns som att det är något fel i TV'n som bara väntade på att få hända.

Verkar som ett garanti-ärende.

jo, tror jag med. ska kolla med elgiganten hur man ska gå tillväga med detta. måste skaffa större transport bara, den kommer inte få plats i min mini cooper lol. men ska jag gå på garanti eller försäkring, som du sa så ser det ut som ett garanti ärende.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av korbevel:

@Laxpudding

har du kanske någon aning om vad som har hänt här?

Japp, panelen är trasig. Kontakta butiken och reklamera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korbevel:

jo, tror jag med. ska kolla med elgiganten hur man ska gå tillväga med detta. måste skaffa större transport bara, den kommer inte få plats i min mini cooper lol. men ska jag gå på garanti eller försäkring, som du sa så ser det ut som ett garanti ärende.

Ring till LGs support och kolla först innan du släpar tvn till giganten. LG kör hemservice på stora TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

ja precis, den är fan gigantisk. jag får se hur det blir, ska kontakta Elgiganten imorgon för har deras försäkring där.

Hello!

Det där är inget försäkringsärende, det är ett garantiärende.
Kan vara bra att veta!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114633:

Ring till LGs support och kolla först innan du släpar tvn till giganten. LG kör hemservice på stora TV.

Asså! Ååh, gud vad härligt.

Skickade ett mejl till LG imorse och fick svar nyss.

Hej!
Tack för att du kontaktar LG Support. Vi hoppas kunna vara till så mycket hjälp som möjligt, och betygsätt gärna vår service i slutet av detta mail om du är nöjd.

Detta ser inte speciellt bra ut, vad du kan testa att göra är att göra en fabriksåterställning under Inställningar>Alla Inställningar>Allmänt>Återställ till Ursprungliga Inställningar samt kontrollera så att du har den senaste mjukvaran till din tv under Inställningar>Alla Inställningar>Allmänt>Om Denna TV>Versionen du ska ha är 04.70.30/36.

Ifall inget av detta fungerar är vad vi kan erbjuda dig en servicereparation, för detta behöver vi följande uppgifter:

-Felbeskrivning:

-Hur felet uppstod/upptäcktes:

-Produktkod:

-Serienummer:

-Inköpsdatum:

-Återförsäljare(Specifik butik/Online):

-Namn:

-Adress:

-Postadress:

-Telefonnummer:

-E-postadress:

Om du accepterar dessa villkor, vänligen svara på detta mail så att vi kan boka in en service!

Här kommer information angående garanti, priser och annat som kan vara bra att veta.
Har du fortfarande garanti (angivet på ditt kvitto annars 2 år) kommer denna att täcka service och reparation, så länge det rör sig om ett fabrikationsfel.

Om teknikern ej kan hitta något fel på produkten, eller om felet beror på handhavandefel alt. yttre åverkan kommer du att debiteras en undersökningskostnad, alternativt reparationskostnad (vid reparation).

Är produkten utanför garantiperioden så har LG fast pris för alla reparationer beroende på storlek på TV apparat, se nedan tabell vilken prisgrupp er produkt tillhör:

Produkt Storlek Reparationskostnad Undersökningskostnad
LED/LCD/Plasma/ OLED
Upp till 32 tum 2500kr 1250kr
42-52 tum 3875kr 1750kr
55-65 tum 3995kr 1750kr
65 tum och större 4995kr 1750kr

I reparationskostnad så är undersökningskostnaden inkluderad.

Undantag för dessa fasta priser är om TV apparaten har ett panelfel. Vid panelfel betalar du för undersökningen och du får ett kostnadsförslag för själva reparationen. Panelfel är omfattande fel med väldigt dyra reservdelar och det är sällan kostnadseffektivt att reparera om produkten är äldre än tre år.

Fasta priser och kostnadsförslag gäller endast vid yttre åverkan/handhavandefel och reparationer utanför garanti.

Best regards/Vänliga hälsningar
Christopher
LG Support Norden.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

update: de skulle beställa en ny panel så får jag den reparerad. skulle helst byta ut den mot en helt ny men men

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig, inget kul att se.

Permalänk
Administrativ avgift

@korbevel: Notis här , gör en riktigt koll innan tekniker lämnar hemmet (I de flesta fall skickar dom hem teknikern)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@medetix: Notis här , gör en riktigt koll innan tekniker lämnar hemmet (I de flesta fall skickar dom hem teknikern)

Du menar att jag ska kolla så att allt funkar som det ska och att det inte är något fel med den nya panelen eller har några döda pixlar osv när teknikern är hemma hos mig?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Hoppas det löser sig, inget kul att se.

ne verkligen inte, min första TV liksom, gick all in också..

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, men inget som inte garantin ska lösa. Hoppas LG eller Elgiganten löser problemet fort!

Elgiganten brukar vara rätt bra på att hantera garantier, ialf från mina erfarenheter med de.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Har svårt att tänka mig att det är något man kan fixa själv, ser ut som något pajat allvarligt i panelen. Det är väl värt att avvakta med Switchen tills du vet mer om vad som hänt, men gissar att det bara var en händelse och det skulle ha skett förr eller senare ändå. Riktigt tråkigt dock att behöva hålla på med garantiärenden på en så stor pryl. Blev lite orolig för min C7 nu, men hoppas det fixar sig för dig.

fått ny panel, allt verkar som det ska. skulle du kunna kolla på din C7 om din muspekares kanter också är typ "suddig", ser ut som att muspekaren är lägre upplösning än 4k.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Så är det på min också, hela interfacet ser ut att vara renderat i HD eller däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

@medetix: Så är det på min också, hela interfacet ser ut att vara renderat i HD eller däromkring.

skönt att höra, haha vet inte varför det skulle vara panelens fel men jag blev nojig då jag trodde muspekaren var skarpare. ha, men tack!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic