Vilket Mass Effect är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilket Mass Effect är bäst?

Jag röstar på Mass Effect 2.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven mellan 1 och 2, jag finner 1an är ett bättre Mass Effect för den immersion när man startar spelet. Men 2an är ett bättre spel, har bättre dialoger, välutvecklade karaktärer och har helt enkelt bättre slut.

3an var.....som minsta nämnare kul med ett horde mode som hade hög potential men nådde inte hela vägen fram-.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Andromeda men vad jag har sett av recensioner så är det inte ett lyckat spel.

Permalänk
Medlem

Ettan är överlägset bäst när det gäller handling, karaktärer, spelsystem och slut.
tvåan och trean är dåliga tredjepersonsshooters med överdesignade "Coola" karaktärer och värdelös handling.

Andromeda är bättre än tvåan och trean, men sämre än originalet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Skulle säga ME2

@SID 6.7: Jag vet att smaken är som baken, men va fasen Andromeda är ju resor sämmre än alla andra ME spel inte för att ME3 var speciellt bra men....ME3 hade i alla fall lite karaktär och i alla fall en smula story.

Permalänk
Medlem

Ettan är överlägsen. Kanske mest för att det var första gången på väldigt länge som man fick en äkta KoToR ersättare.

Permalänk
Medlem

Mass Effect= bra
Mass Effect 2= fantastiskt
Mass Effect 3= riktigt bra, om vi inte räknar med slutet
Mass Effect Andromeda= "meh" som spel, uselt som ME spel

Permalänk
Medlem

3/4 spel är bra, det sista gillade jag stundvis men överlag inte alls.

Jag tyckte 3:an var ett ganska bra avslut på trilogin, mådde nästan fysiskt dåligt pga. Allt som hände

Slutet patchade de väl om? Jag spelade klart det bara några dagar efter release då jag var sjuk hehe. Tänkte sedan spela om det ännu en gång efter patchen men det blev aldrig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag röstar på Mass Effect 2.

Att du ens har med Andromeda

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Svårt detta. Första spelet ligger nära hjärtat och har bättre strider än 2an och 3an. 2an förbättrades på en del punkter, försämrades på andra. Skulle nog rösta på 3an då det känns som en fulländning av båda stuken.

Gillar vad man gjort med Andromeda även om det inte riktigt var vad jag ville ha.

Underbar spelserie, borde fortsätta med nuvarande genomspelning av serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ettan var för repeterande.
2 var ett mycket bra spel och den jag kommer ihåg bäst.
3 var förenklad version av 2. Avslutningen var bajs.
Andromeda, väntar på 5$ rea så köper jag den kanske.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ettan har grym story men är rätt svårt att spela idag tycker jag, har väl åldrats sådär. Planeterna är grymt sega att utforska, inte så kul att spela om när man redan vet storyn.

Tvåan är bäst i enskildhet, alltså det är en rätt lätt att spela för sig själv och storyn knyter ihop rätt bra oavsett om man spelar 1 eller 3:an. Bra story och hyfsad gameplay. Går bra att spela idag också tycker jag.

Trean har faktiskt riktigt bra story om man bortser från just slutet, dessutom bäst gameplay. DLC:erna till 3:an är bra och gör mycket för storyn också. Håller än idag tycker jag.

Min röst får nog bli tvåan eller trean

Andromeda var faktiskt bättre än jag trodde. Visst, många dialoger suger men storyn växer faktiskt lite mot slutet och det var rätt kul att köra runt på planeterna och upptäcka lite. Det är inte perfekt men det har sina stunder kan man säga. En stabil 7:a eller nått sådant i betyg. Gillar man Mass Effect serien tycker jag man bör spelade det iaf en gång

Permalänk
Medlem

Tvåan har jag spelat om flest gånger så måste väl vara den som jag gillar bäst. Trean är bra förutom slutet..

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Andromeda är ett mass effect spel gjort av en studio som älskar Mass effect serien, men var för överambitiösa och tidsoptimister. Men oavsett så är det väldigt svårt att göra en uppföljare till just ME trilogin, det var ju Shep, Garrus, Liara och de andra man fastnade för, svåra att ersätta..

Det hade nog varit bättre att släppa ett spel i samma galax med en berättelse som vi kände till, tex first contact war innan resan till Andromeda

Permalänk
Keeper of Traditions

Hjärtat säger ME1, mycket på grund av nostalgi och alla minnen från första genomspelningen. Hjärnan säger ME2, då det rent tekniskt var ett bättre spel.
ME3 var ett häftigt action RPG men story:n och handlingen halkade tyvärr efter.

Andromeda var ett tappert försök av en oerfaren studio men som led av stressade beslut. Efter patcherna har det blivit bättre, men inte i närheten av första trilogin, tyvärr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Mass Effect 1 var alldeles för häftigt och unikt för att jag ska kunna se 2an som det bättre spelet. Att plocka upp det och komma till citadellet för första gången eller utforska alla världar och prata med alla karaktärer var något som jag inte upplevt i andra RPG tidigare. Synd att 3an och Andromeda inte levde upp till seriens arv.

Permalänk
Medlem

Jag kan banne mig inte välja ett, då alla styrkor och svagheter!

Ettan kändes som ett riktigt gripande epos och hade en klang av trovärdighet (minst "fantasy" i serien kanske?), men det kändes lite för spelmässigt torrt och repetetivt, och det tog lång tid för mig att komma in i. (inklusive långa småtrista planetåkningar osv)
Det börjar väl kanske kännas lite gammalt nu också...

Tvåan strömlinjeformade gameplayet och uppgraderingssystemet på generellt ett bra sätt! (ettan blev för plottrig med alla rustningar mm tyckte jag då iallafall) Delar av storyn och vissa av karaktärerna är helsköna, men hela grundkonceptet i storyn att återupplivas av Cerberus kändes helt enkelt krystat och inte särskilt trovärdigt för mig. Det här spelet led nog mest av det motsägesefulla dilemmat i en story som fejkar en stress i att världen står på spel och du ska skynda vidare fort fort fort för att rädda världen, samtidigt som du uppmuntras köra alla småuppdrag för att samla xp och köra lojalitetsuppdrag för att kunna hålla alla i besättningen vid liv till slutet.

Trean är en ganska vettig kompromiss genom det mesta av spelet, förutom slutet som fick hela upplevelsen att falla ihop som en sprucken ballong för min del. Det kändes lite som man spelat alla de tidigare timmarna i hela serien för intet, när man får tre krystade val som leder till nästan samma korta videosnutt, som på något vis ska summera hela uppevelsen, men lämnar en med ungefär tio miljoner öppna frågor om vad som faktiskt hände. Det spelet bara går inte att rösta som bäst i serien.

Så alla är ungefär lika bra, totalt sett

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

När jag spelade ettan innan tvåan kom ut tyckte jag det var riktigt bra. I dagens läge kan jag inte spela det, det känns bara gammalt. Synd.
Har knappt spelat Andromeda, tyvärr, fast jag äger det. Finns i backloggen...

Trean är nog det jag gillar bäst, om man bortser från slutet (och det beror inte på valen man gör i slutet, utan hela slutsekvensen, speciellt när man hoppat igenom teleportgrejen)

Permalänk
Medlem

Story-mässigt är 1:an bäst, men hjäääälp vad dåligt gameplay. Striderna är under all kritik, sömnframkallande sidequests och långa, trista resor i "mako:n", vars fysik var... spännande.

2:an fixade mycket av problemen med gameplay. Det har dock inte samma episka story, men jag tycker nog trots detta att karaktärerna är mer "fleshed out" och roligare.

3:an tycker jag personligen var riktigt bra. Inte bästa storyn av de tre, men en bra kombo av story, gameplay och karaktärer. Skulle jag spela om ett idag skulle det nog vara 2:an tror jag.

Permalänk
Medlem

Hm var ska man börja, det är svårt att välja ett som är bättre än de andra.

1:a spelet, den handlingen som byggdes upp, motståndet till det man visste skulle hända. Att besöka planeter, ha roliga karaktärer med sig som bidrog med härliga konversationer. En skurk som va en bra skurk, han hade sina mål och va rätt driven. Hela handlingen tyckte jag va fantastisk, fanns så mycket lore att läsa, ett fantastiskt universum att utforska, och här är väl nackdelen, utforskningen, den va inte helt bra.
Makon... hur många svordomar kunde man kläcka ur sig på en genomspelning för den studsar runt och välter och har sig... sen va väl planeterna inte helt fantastiska om de inte va de stora story planeterna. Gillade systemet med vapen som överhettade och inte hade ammo, det va ett trevligt system som man kunde tweeka med moddar till vapnen. inventorysystemet va kanske inte det bästa men oj va grejer man kunde ha, new gameplay som expanderade utrustningen ännu mer.

2:an är nog spelet jag spelat mest, hade det på steam så det va enklast att köra där igenom, märkligare handling, svårt att köpa hela grejen med att man hittades i rymden och man blir återupplivad och man är den samme, om man är god fortfarande rätt härliga karaktärer och det blev lite djupare än tidigare, lite mer helt enkelt. gameplay va mycket bättre, bättre flyt och mer mobilt än tidigare, importen från första spelet va rätt trevligt för man kunde se de val man gjort få effekt, inte gigantiska men några här och där. det gav en rätt bra touch.

3:an... Här måste de bytt ut animatörerna för herregud, modellerna rörde sig helt galet och tja det va kanske inte det bästa man sett. relativt bra story, fängslande tills man kom till jorden, då gick det mesta rätt fel, märkliga dialogval, kompanjoner man spelat med i två delar är lite meh, j(a jag tycker man borde fått Wrex med sig hela vägen). Moddar gjorde det bättre men när det är trasigt från början så är vissa delar verkligen svåra att ändra på.

Andromeda tar jag som ett sidospår, trevliga världar med rätt bra utforskningsmöjligheter, gillar fordonet, gameplay, inte helt dumt. Karaktärerna, lite svårt att knyta an med, om vi bortser från animationerna så va det inte riktigt någon som va rolig, skulle vara Turianen men eftersom jag inte kommer ihåg namnet på nån så är de inte riktigt så bra medan man kan nämna en del från trilogin. Storyn, hade potential, tyckte den påminde om första spelet, man har en Spectre med sig eller pappa som är och kan allt, saker händer och återigen ska man rädda världen, väldigt grovt, men jag se ändå att det va ett litet försök. Trist att inte låta veteranerna göra spelet men det va väl för linjärt så EA klubbade väl det till en mindre studio.

Vet inte om jag skulle spela igenom ettan igen, kanske mest komma ihåg som ett bra minne :D, vissa saker har nog kanske inte åldrats så bra och saker skulle man kanske störa sig på. Hade nog valt att spela nr2 igen.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Fick bli tvåan. Jag gillade inte riktigt ettan, de tog en del "RPG" element för långt samt blev en simulator i att jaga material för att simulera American Builders på TV10 eller nått.
Tvåen var o andra sidan lite väl mycket shooter, men mekaniken funkade bra, story hyfsat tight och man kunde enklare hoppa över en hel del lull lull kändes det som. Introt var också bra med action direkt som kändes tight och man kunde göra saker utan att köpa sjuttielvamiljader på ett vapen för aens hålla det stilla.

Är det något spel jag faktiskt skulle kunna tänka mig att spela om är det nog det.
För övrigt anser jag att Mass effect är en bra spel, men också väldigt hypat.

Permalänk
Medlem

Tvåan, men ettan har ju fortfarande en jävla härlig atmosfär!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Bortsett från story och karaktärerna så tycker jag att inget av spelen är särskilt bra, som action RPG så har Bioware gjort bättre spel; Dragon Age: Origins, Knights of the Old Republic och Jade Empire.

Mass Effect faller även rätt hårt på nosen pga sin speldesign (te.x. alla hatade Makon i första och alla hatade jaga mineraler i tvåan..) och striderna är inget annat än korridorspangande utan några djupare taktiska element vilket är synd då jag tror att ME spelen hade vunnit mer på att ha det militära tänkandet än run 'n gun.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

2an tycker jag helt klart. Går ju att modda med 4K texturer osv nu för tiden för PC om man vill spela om det snyggare än det var förr

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Ettan var helt klart bäst. Bäst story, bäst karaktärer och mer som ett RPG än någonting annat i serien. 2an var svagast i serien, 3an var dock bara aningen bättre och med ett fruktansvärt dåligt slut.

Andromeda räknar jag inte som ett riktigt Mass Effect, men har annars ingen åsikt om det då jag inte kört det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 1an och 3an var fantastiskt bra. Multiplayer i 3an var faktiskt underskattad 2an var också bra, men känndes mer som en transportsträcka inför 3an.

Sen vill jag också slå ett slag för Andromeda, då jag tycker det spelet har fått överdrivet dåligt rykte. Det är riktigt kul och i princip problemfritt efter all patching. Visst, storyn är inte lika bra som i tidigare spel. Men mekaniken och kännslan är förbättrad på alla plan måste jag säga. Jag hade i alla fall riktigt kul. Det kommer alldeles för få SP-spel värda namnet nu för tiden. Vi lär knappast se något nytt Mass Effect på många många år nu tyvärr. Kanske nån remaster på trilogin om vi har tur.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

1:an. Den enda som kan kalla sig för en shooter(-hybrid) och inte ren RPG. Överlägset bäst spelmekanik. Bäst story, musik, stämning och "immersion".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hade det kommit uppföljare det hade jag helt missat. Coolt dessa får jag granska mer...

Då jag bara har spelat första avstår jag från att rösta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker egentligen om alla 4 lika bra men måste man välja ett så kör jag på andromeda. Jag har alltid spelat mass effect för att utforska okända världar och jag tycker att andromeda gör det bäst. Sen att jag är en riktig " grafikbög " och älskar verkligen frostbite gör ju inte saken sämre. Visst är spelet inte perfekt, men det är långt ifrån skiten som många påstår sig, tycker jag iallafall.