Permalänk
Medlem

Kan inte nå Imgur.com på hemnätverk

Problemet uppstod för ungefär en vecka sedan då Imgur helt enkelt inte laddade. Tänkte först att det helt enkelt var servrarna som strulade men märkte snart att det fungerar på mobilt nätverk och servrarna var uppe enligt sidor som Isitdown.
Därefter antog jag att det var vår leverantör (T3) som hade problem men jag har sedan även provat att använda ett VPN och då fungerar det av någon anledning.

När jag googlat runt hittade jag någonting om att DNS kan vara problemet. Sedan dess har startat om och i ett desperat försök återställt routern utan framgång. Dock om jag har tur så fungerar imgur kanske en minut ibland efter omstart av routern.
Det senaste jag har gjort är att ändra DNS-inställningarna på routern till att inte automatiskt ansluta till DNS-servern och skrev in 8.8.4.4 och 8.8.8.8 som DNS-server 1 & 2 vilket tydligen skulle hjälpa, vilket då inte var fallet för mig.

Någon som har en lösning på detta? Jag kan ju inte titta på katter och hårdvara!
Routern är en två år gammal Asus RT-AC66U om det hjälper. Alla råd uppskattas.

Permalänk
Medlem

@GibForce: Jag fick för nån vecka sedan en privat IP adress och då vill jag minnas att imgur krånglade för mig också. Nu har jag en publik igen och tycker det funkar fin fint.
Vet ej om det var därför Imgur krånglade eller om det bara var ett sammanträffande, men allt jag vet är att sedan jag fått en publik IP igen har det funkat fint.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Det låter nog faktiskt som att det kan stämma det.
Nu är jag inte direkt något vidare duktig vad det gäller det här med IP-adresser men jag ser att min LAN-adress inte stämmer med min publika adress enligt whatsmyip. WAN kan jag dock inte se då den är automatisk och jag inte vet vad gör bör mata in för en statisk adress.

Får väl försöka ringa supporten imorgon och se ifall de kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

@GibForce: att din LAN adress (192.168.x.x oftast) är annorlunda från den du har på whatsmyip är normalt/ska vara så. Men ja det är om din WAN adress är annorlunda från Whatsmyip som man vet att man fått en privat IP. Vet ej andra sätt att ta reda på det, förutom att alla servrar man har hemma kommer man inte åt utifrån...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle man inte kunna nå Imgur via en privat ip? Det låter långsökt att just det skulle påverka, kan du pinga dem? (Kan du pinga dem kan felet inte ha nått med dns att göra) Det kan ju vara en brandvägg eller liknade som stoppar trafiken mot dem och exakt vad händer när du inte når siten, vilket felmeddelande får du, fungerar det i andra webbläsare?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Webbläsare gör ingen skillnad, kan inte nå imgur från mobil eller någon annan dator heller. Ska pinga när jag kommer hem.
När jag försöker komma in så får jag vanligtvis "webbplatsen kan inte nås", ska se efter ifall den säger någonting annat som jag missat. Dock så får jag ibland en vit sida med "skelettet" till hemsidan med bara text ungefär så här:

(Inte min bild).

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Chrome ger felmeddelandet "ERR_CONNECTION_RESET" vid försök att nå sidan.
Tracert och Ping gave mig dessa resultat (vet inte riktigt vad någonting betyder här).

Internetfelsökning i Windows visar inga problem mot imgur.
Ibland kan jag få Imgur att fungera ett litet tag genom att uppdatera ett bra antal gånger. Detta fungerar dock inte på mobil och tillåter inte åtkomst under den tiden jag fritt kan surfa Imgur via datorn heller.

Kan inte säga att jag blir något klokare av det här :v

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GibForce:

Chrome ger felmeddelandet "ERR_CONNECTION_RESET" vid försök att nå sidan.
Tracert och Ping gave mig dessa resultat (vet inte riktigt vad någonting betyder här). https://puu.sh/zjqtc/cd14f7f421.png
Internetfelsökning i Windows visar inga problem mot imgur.
Ibland kan jag få Imgur att fungera ett litet tag genom att uppdatera ett bra antal gånger. Detta fungerar dock inte på mobil och tillåter inte åtkomst under den tiden jag fritt kan surfa Imgur via datorn heller.

Kan inte säga att jag blir något klokare av det här :v

Eftersom du kan pinga så funkar kontakten på nätverksnivå men trafiken hindras av nått, det är kanske en brandvägg eller en plugin som stoppar webbläsarna att visa sidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått tid att ringa T3 supporten idag. Det har tydligen någonting med Telia att göra då de har i stort sett hand om all internationell trafik i Sverige så som jag förstod det. Verkar även vara fler som haft liknande problem som jag med populära hemsidor. Så tills vidare kan jag inte göra annat än att vänta. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Kör statsnät med T3. Kopplar jag förbi min router och kör direkt funkar det fint, och precis som du testade jag med mobilen och det funkar. Börjar tro de är MTU eller något som strular när man har router emellan och jag vågar sätta pengar på att någon hos T3 har inte fattat att dom gjort fel i deras nät. Tror inte felet ligger hos Telia men låt oss se.¨

Edit: såg ping loggen och du verkar också ha en asus router. Jag har RT-N66U. Jag har även prövat nedgradera firmware m.m. men det hjälper inte, kör senaste FW nu.

Permalänk

Även jag har exakt samma problem och har haft i flera veckor, kör också T3 med en Asus RT-N66U. Har ni andra fortfarande problem?

Permalänk

har också T3 samma problem som ovan någon lösning?

fungerar om jag byter till Google DNS så verkar vara att T3´s DNS blockar den av outgrundlig anledning ända infon jag hittar är om jag klickar på infosymbolen jämte adressen att certet som används inte är godkänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fungerar igen efter ha bytt DNS på routern.

Kör DNS tjänsten 1.1.1.1 och 1.0.0.1

Kan också STARKT rekommendera att byta firmware på er Asus RT-N66U till AsusWRT. Helt överlägest bättre prestanda. Bytte upp mig till 500Mbit och på orginal firmware från Asus lyckades jag bara maxa 200-220Mbit igenom. Nu med nya firmwaren är den som ny och klara allt jag försöker mig på.

https://asuswrt.lostrealm.ca/

Permalänk
Skrivet av naguar:

Fungerar igen efter ha bytt DNS på routern.

Kör DNS tjänsten 1.1.1.1 och 1.0.0.1

Kan också STARKT rekommendera att byta firmware på er Asus RT-N66U till AsusWRT. Helt överlägest bättre prestanda. Bytte upp mig till 500Mbit och på orginal firmware från Asus lyckades jag bara maxa 200-220Mbit igenom. Nu med nya firmwaren är den som ny och klara allt jag försöker mig på.

https://asuswrt.lostrealm.ca/

har inte en Asus router har nån random D-link va den nu heter men duger för lite halvsnabbt wifi och släpper igenom iaf 100/100 minst

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaegerD86:

Även jag har exakt samma problem och har haft i flera veckor, kör också T3 med en Asus RT-N66U. Har ni andra fortfarande problem?

Problemet är fortfarande kvar för mig och jag blir snart galen, jag kom fram till att mitt problem satt i routern då imgur fungerar om jag kopplar direkt mot modemet (glömde göra detta när jag ursprungligen felsökte, oops). T3 blev väl lättade och sket fullständigt i mig efter detta faktum. Asus verkar inte ha någon aning heller eftersom de vägrar återkomma efter jag berättat att det fungerar om jag använder VPN.

Skrivet av naguar:

Fungerar igen efter ha bytt DNS på routern.

Kör DNS tjänsten 1.1.1.1 och 1.0.0.1

Kan också STARKT rekommendera att byta firmware på er Asus RT-N66U till AsusWRT. Helt överlägest bättre prestanda. Bytte upp mig till 500Mbit och på orginal firmware från Asus lyckades jag bara maxa 200-220Mbit igenom. Nu med nya firmwaren är den som ny och klara allt jag försöker mig på.

https://asuswrt.lostrealm.ca/

Har provat T3s, Googles, och den DNS du nämnde här men ingen skillnad för min del. Installerade Merlin för några dagar sedan men märker ingen skillnad där heller.

Permalänk

Nu fick jag det att funka, som nämnt innan så kör jag Asus RT-66U. Jag gjorde följande: WAN -> Spoof LAN TTL Value -> Ja -> Tillämpa