Hur fan kör folk fordon?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vilket jävla skitsnack att påstå att man skulle vara stressad och olämplig för att man anser att slö**bort/mod*** borde åka kommunalt.

Vågar ni inte hålla gällande hastighet, eller för att ni teoretiskt kan spara 30kr/mån i bränslekostnad genom att hålla 80 på 110-sträcka, så hör ni inte hemma bakom ratten!

Skickades från m.sweclockers.com

"Gällande" hastighet är inget annat än högsta tillåtna hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Inlägg redigerade*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton

Var god markera att du ändrat i min text när du gör det tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vilket jävla skitsnack att påstå att man skulle vara stressad och olämplig för att man anser att slö**bort/mod*** borde åka kommunalt.

Vågar ni inte hålla gällande hastighet, eller för att ni teoretiskt kan spara 30kr/mån i bränslekostnad genom att hålla 80 på 110-sträcka, så hör ni inte hemma bakom ratten!

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande hastighet, roligaste jag hört på länge. Högsta tillåtna hastighet är vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Trafikförordningen, 2:a kap, 1 §: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik".
Trafikförordningen, 3:e kap, 16 §: "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Detta motiverar ibland Polisen att ingripa och bötfälla personer som kör för sakta, så folk får inte alls lov att köra hur långsamt som helst, t.ex.:
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han...
https://www.expressen.se/motor/trafik/10-onodiga-boter--sa-un...

Givetvis ska man köra i en lägre hastighet när det är påkallat, se 3:e kap, §§ 14 och 15 i Trafikförordningen. Gissningsvis finns där ett rätt stort spelrum innan man anses köra så sakta att man riskerar böter. Sen ska väl sägas att såvitt jag vet så finns det inget som talar för att olycksrisken skulle öka om man kör lite under hastighetsbegränsningen på t.ex. en landsväg.

Du är mycket snabb i din citering, men du läser inte vad jag säger.
Om du som förare anser att du behöver köra i den farten för att köra säkert, är detta en giltig anledning. Det krävs verkligen att polisen förkastar din anledning, eller att du inte har någon, vilket du verkar anta (hur kan du läsa folks anledning?). Om du ligger bakom en som kör långsamt, kan du inte läsa deras tanke, eller deras anledning. Så du kan inget annat göra än att lägga dig med rätt avstånd bakom, tills du har ett säkert sätt att köra om.

Skrivet av Hurtigbullen:

Precis, jag har inte hävdat annat heller.

Men du hävdar ändå att andra inte får anpassa sig nedan i din text... hur ska du ha det?

Skrivet av Hurtigbullen:

Om någon kör 40 km/h med en personbil på en motorväg/motorled så är det i min mening inte en rådande omständighet, utan snarare ett oförutsett hinder, men visst man ska kunna stanna för sådana också.

Sista meningen där är egentligen det enda som gäller. För det spelar ingen roll om du anser det en rådande omständighet eller inte. Föraren i den bilen framför dig avgör det, eller polisen om de anser det vara udda. 40km/h är över LGF gränsen, så du är tekniskt sett över den nivån, så ingen hård nivå heller.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker nog inte att jag skyller ifrån mig på något alls. Däremot menar jag på att förare som beter sig så att andra förare stressas också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö. Jag anser att man inte kan ignorera vår mänskliga natur; stressade människor begår helt enkelt lättare misstag.

Allt du skriver ovan ändrar inget dock.
Du ska oavsett ursäkt, anledning, åsikt, länkar till hemsidor, och diskussion anpassa dig efter den som anser dig ha en anledning att köra 40km/h på denna väg. Punkt.
Önskar du anmäla personen för brott mot reglerna ovan, gör så. Men du ska ändå... anpassa dig efter honom.

Så jo... enda jag ser ovan och under är ursäkter för att styrka "du har rätt", när jag säger till dig... det spelar nada roll. Du har inte någon rättighet att ta lagen i egna händer, och du har ingen rättighet att beskylla din stress på någon annan i trafiken. Begriper du grundläggande regler? Eller behöver du kanske ta om kortet så du läser på detta?

Skrivet av Hurtigbullen:

Exempel: Om någon skulle ligga en halvmeter bakom dig och stressa dig som fan så att du missar nåt, t.ex. att du sent uppfattar något vilt som skuttar upp och kolliderar med det. Föraren bakom dig hann dock se viltet, nitade och fick inte en skråma på sin bil. Tycker du inte att det i detta exempel vilar ett visst ansvar på föraren av bakomvarande fordon?

Nej. Detta är mer dåliga ursäkter.

För du ska ändå ha focus på det framför och runt om dig. Öka avståndet fram till, sänkt farten och ha focus fram, tills du anser det säkert. Detta är en fullständigt giltig anledning att ligga i låg fart på en motorväg, då du genom 40km/h på 90-vägen hinner anpassa och stanna för vilten utan att orsaka en olycka pga du har en bil väldigt nära dig bakom.

Skulle du dock hinna stanna för vilt:en och han kör in i dig, då är det hans fel. Och du kan anmäla honom för att han ligger så nära om du vill också.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag ser ingen principiell skillnad på exemplet ovan mot att framförvarande uppvisar ett beteende som stressar upp andra förare. T.ex. på en fin torr 2+1 väg där hastighetsgränsen är 100 km/h så kör en förare sakta i 90 km/h så länge som det är enfiligt, men så fort det blir tvåfiligt så gasar föraren på till 110. Detta är ett beteende som inte är alltför ovanligt och som stressar och hindrar andra förare. Visserligen får ju varje förare ta ansvar för sina dumheter, men en del av ansvaret för omständigheterna som ledde fram till dumheten vilar även hos den som körde sakta och hindrande.

Och samma svar som ovan gäller här också.
Enda jag läser här är dåliga ursäkter för du uppenbarligen inte kan framföra ett fordon på ett säkert sätt. Det är mer till att köra säkert, än att kunna hålla farten, eller hitta anledningar till varför olyckan hände.

Skrivet av Hurtigbullen:

Om en förare som av någon anledning anser att 90 km/h är lagom på vägen i fråga, så kan denne ju vara snäll och visa hänsyn genom att hålla samma tempo på de tvåfiliga delarna och låta andra köra om där. På så sätt minskar det stressen och även risken för olyckor.

Åter igen, anpassa sig. Om vägen blir bättre, ska de inte (om de ska följa de lagar du länkat ovan) hålla lägre hastighet. Så... hur ska du ha det? Följa lagen, eller din "åsikt"?

Med det sagt, här håller jag med dig. De bör kunna visa lite respekt då och släppa förbi andra. Men om någon legat i röven på mig, och tvingat mig att sakta ner, så tänker jag inte visa den personen någon respekt heller. Respekt/hänsyn förtjänar man... man kan inte kräva det.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller med om att det är bättre om folk håller "rådande hastighet" (jag gillar inte uttrycket riktigt, men jag tror vi menar samma sak). Däremot tycker jag nog att trafikförordningen är rätt tydlig. Ska man köra saktare, så ska det vara rimligt motiverat att göra så. T.ex. kan man under uppkörning kuggas just för att man kör för sakta.

Självklart. Ingenstans i något inlägg ovan har jag påstått något annat.
I samtliga situationer har jag varit tydligt med att det ska finnas en giltig anledning.

Och jämför du hur många som kuggas i uppkörningen för att köra för fort eller för snabbt i en kurva, vs hur många som kuggats för att köra sakta och säkert, så ser du att detta argument är tunnare än Greklands ekonomi.

En viktig sak jag vill poängtera innan du rage svarar för du vill visa länkar till fler lagar eller ursäkter...

Jag vill gärna också se folk ligga 40km/h på 40km/h vägen, och 90km/h på 90km/h vägen. Men jag till skillnad av många andra, förstår att folk får lov att ligga i lägre fart. Jag får anpassa mig och kör om när jag kan göra det säkert helt enkelt.

Och kör jag på 2+1 väg, räknar jag alltid med att köra minst 10km/h långsammare än rådande fart i mina planer, då de trånga filerna faktiskt skrämmer en hel del bilister som inte kan vägen. Och det räcker med en enda bil som anser lägre fart behövs, så får alla andra anpassa sig. Svårare än så är det inte. (Jag ser det som en landsväg, där det iaf finns en chans att få lov att köra om... vs att ligga bakom denna bil i 10 mil.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ömsesidig hänsyn brukar förespråkas och är väl rimligt i mina ögon, men...

"Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält." - Enligt svar från Bo Göingberg, Transportstyrelsen, i denna artikel.

Ett svar som f.ö. är läsvärt då det även förklarar var den ömsesidiga hänsynen kommer in. Det är även intressant att läsa frågan, då personen som ställer den uppenbarligen varit övertygad om att bilarna på motorvägen har väjningsplikt mot de som kommer från påfarten...

Eller som Trafikförordningen 3:e kap 23 § lyder: "En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder."

Ett ekipage med släp eller husvagn, eller för den delen en lastbil, kan ju inte förväntas komma upp i motorvägshastigheten och i den mån de utgör ett hinder så är det inte onödigt. Däremot, om en förare, modell bromskloss, i sin normala personbil gör samma sak så kan det anses vara ett onödigt hinder (ja, om det nu inte finns någon rimlig orsak till varför det inte går att anpassa hastigheten).

Att det kan förekomma fordon som inte kan anpassa hastigheten till motorvägshastigheten är inte detsamma som att alla inte behöver göra det. Fast det är kanske bättre att uttrycka det som att man ska anpassa hastigheten efter bästa förmåga.

Jo, jag är givetvis medveten om den text jag själv citerade i mitt inlägg, inklusive det du fetstilat

Valde du att aktivt utesluta delar av den artikeln?

"Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte."

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tvåfiliga vägar och rondeller är inget man behöver kunna för att klara uppkörningen. Finns det inga kan man inte köra de på uppkörningen

Men på din andra krock är det väl du som gjort fel?

Ser varje morgon folk som seriöst riskerar sitt liv och andras bara för att komma fram till jobbet 10-20 sek snabbare. Undviker nu e4an om det närmar sig heltimme, sitter hellre på parkeringen på jobbet i 20min och väntar än att trängas med någon som vill dö i trafiken.
Kör 150 mil i veckan (25mil om dagen i yrket och sen pendla lite hem) och tänker då fan inte dö för jobbet.

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Kan inte lita alls på folk som blinkar i rondeller, antingen blinkar de inte alls typ 70% av alla man möter, eller så blinkar de fel typ 20% sen har vi de där 10% som faktiskt vet hur man blinkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Valde du att aktivt utesluta delar av den artikeln?

"Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte."

Notera dock att denna regel endast är Svensk sådan.
(Inget sagt att du har fel scienta, utan bara viktig detalj många svenskar missar när de kör utomlands)

Kör du bil i andra länder (på rak arm vet jag Danmark, Tyskland, Italien mfl) så är det ren väjningsplikt som gäller. Du som kör på motorvägen har fullt ansvar och en väjningsplikt skylt vid påfarten. Så folk hamnar ibland stående vid påfarten och måste hitta en möjlighet att komma in på vägen via vägrenen eller väldigt snabb acc när en stor nog lucka ges.

Sen att man brukar ändå vara snäll och släppa in är dock en annan sak... det beror på trafiken så klart.

@Viochee Ironiskt nog de 10% man mest reagerar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror att du blandar ihop kraft och energi. En välkänd formel är F = m * a, där F är kraften, m är massan och a är accelerationen. Om man minskar accelerationen så minskar man också kraften (massan torde ju vara konstant).

Den kinetiska energin är däremot konstant för en given hastighet oavsett deformationszoner. Deformationszonerna gör två saker, dels absorberar dom den kinetiska energin istället för att överföra den till direkt till förare och passagerare och dels är deformationszonerna ofta konstruerade för att styra undan komponenter så att vi inte ska få dom i knät, t.ex. ser till så att motorn åker in under bilen istället för in i knät på de som sitter i framsätet.

När deformationszonen absorberar energin fungerar det precis som när man bromsar från t.ex. 100 km/h; nitar man från hundra hänger man ju i bältet och kan göra passagerare illa om dom inte är beredda, men bromsar man lite nätt och fint över en längre tid så upplever ingen något obehag. I båda fallen har man dock hanterat samma mängd kinetiska energi (och omvandlat den till värme), men med den stora skillnaden att man i det senare fallet gjort det under längre tid och därmed utsatt förare och passagerare för lägre krafter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crumple_zone
http://www.crashtest.org/crumple-zone/

Att köra bil trött är olagligt, borde också vara förbjudet att skriva på forum när man är trött blir lätt fel.

Skrivet av Bellerefon:

70+70 är 140, så det är nog vettigt att utveckla att du gissningsvis syftar på den kinetiska energin vid fördubbling av hastighet?

Menar att läraren påstod att F=m*(deltaV/t) att deltaV blir 140 om man krockar med en bil som färdas i 70. Ovsett om man krockar i en bil eller ett träd så blir deltaV 70

Skrivet av Broken-arrow:

Hela halkkörningen är ett skämt idag, du får inte testa på riktigt att tappa greppet och rädda situationen.

Vet en situation, där jag räddade min bil från hamna i diket (körde i 50/60). Var halt hade vinterdäck, bakänden höll på att kasta ut i en kruva, tack vare man blixtsnabbt kompensera det så blev det inte mer än otäck upplevelse.

Det man får lära sig i halkörningen, är att man ska köra i diket på rätt sida av vägen än köra över mötande körbana (personligen om man inte har möte, så är det ju helt vansinnigt att köra i diket). Att orsaka skada på sig själv och bilen i onödan, är ju galet. Vist är väll bättre än att flera bilar krockar (så det är ju upp till situationen vad som är bäst, inte välja diket även om man kan rädda sig själv och bilen utan orsaka någon olycka).

Skickades från m.sweclockers.com

Halkbanan är helt värdelös, man ska bara få känna på hur det är att tappa kontroll inte hur man fixar det. Deras motivering är att med bra hastighets anpassning så kommer man aldrig få sladd vilket i och för sig är sant, men man kommer någon gång misslyckas.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det är ju onekligen en bra idé att kolla upp skillnader i trafikregler om man ska utanför Sveriges gränser. Kan tänka mig att generella regler som vi tar lite "för givet" kan te sig helt annorlunda i andra länder.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Stör mig främst på folk som på plana sträckor verkligen bromsar vid varje fartkamera och drar ner farten 15-20 km/h under begränsningen. Tyder på inkompetens bakom ratten och gör trafiken osmidig i onödan. Har människor aldrig hört talas om motorbromsning?

Att vissa kör 20 km/h under begränsningen vid perfekt före kan ju vara irriterande om det hela tiden finns motkommande trafik. Man kommer ju dock lätt förbi ett sådant fordon vid lämpligt tillfälle så länge den andra föraren inte är en lättprovocerad idiot som trycker plattan i mattan genast någon skall förbi och sedan hänger kvar i röven efteråt för att jävlas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Paddanx: Det är ju onekligen en bra idé att kolla upp skillnader i trafikregler om man ska utanför Sveriges gränser. Kan tänka mig att generella regler som vi tar lite "för givet" kan te sig helt annorlunda i andra länder.

Yep.

Vissa länder har ju lag på att du ska ha reservlampor med dig, samt reflexväst tex. Samt i att du får lov att svänga vid rött om du inte har gående tex.

Jag körde genom stor del av Europa (ca 850 mil) med en vän för många år sedan, och då fick man kolla upp regler och lagar för varje land.

Kan tillägga att avfarterna i Italien tex var lite läskiga. 130km/h motorväg, ner till 40km/h på avfarten (som ofta var kortare än de vi har). Både bromsar och motor fick jobba ordentligt för att kunna köra där. Inga risk för rostade skivor där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med 100%.

Det första jag gjorde första vintern jag hade fått mitt kort var att ta en stor parkering och öva. Öva på att tappa kontrollen, öva på att sladda och lära mig hur det känns. Jag brukar öva varje vinter jag får chansen (inte så mycket snö här nere längre), så man håller instinkten och vanan inne. Är faktiskt ganska kul att glatta runt och både lära nya knep och leka lite också. Man får snabbt en känsla hur bra bilden är på att hantera det.

Har ni chansen, även med "50 års erfarenhet" så öva. Se bara till att det kan ske på säkert sätt, utan någon trafik/hinder. För varje bil hanterar detta olika, och man behöver känna det. Speciellt känna hur det känns utan hjälpmedel, om du kan stänga av dem (typ antisladd brukar man kunna stänga av).

Detta tror jag är största faran med både fyrhjulsdrift och alla hjälpmedel (ABS, antisladd, nöd/autobroms osv) idag. Folks kunskap är = 0... man litar på att bilen löser allt. Och sen när man går utanför/längre än dessa hjälpmedel kan klara så går det åt helvete.

Nu är det väl lite olika från bil till bil, jag kör en BMW 320d xdrive från 2009. Med alla hjälpmedel inkopplade så går det att få en del däckspinn innan den går in och stryper och man kan få lite sladd också innan den går in. I DTC-läget kan jag spinna hjulen bäst jag vill men den går in och bromsar/stryper hårt ändå om det börjar gå lite brett. Kopplar jag ur det helt så kan man spinna och snurra runt bäst man vill, men för det så måste man hålla in DTC-knappen typ 3-4 sekunder och det är inte alltid man tänker på att göra det varje gång man sätter sig i bilen och ska iväg. Det har som bekant kommit en hel del snö i den här delen av landet (Sundsvall) så vägarna är förjävliga, spåriga, höga iskanter, moddigt, osv. Har flera gånger glidit av iskanter och fått sladd i kurvor och med alla system inkopplade känner jag mig helt handikappad i vad jag kan göra. Med allt urkopplat så kan jag trycka på gasen bara så rättar det till sig (fyrhjulsdrift och nästan nya hakka8 dubbdäck). Har också varit runt på en massa parkeringar och glestrafikerade breda vägar och lekt runt för att få en känsla för hur bilen beter sig och det har gett en helt annan trygghet i körningen nu. Har även testat branta backar i olika väglag i olika hastighet och med stopp osv för att se vad som går och inte går. Än så länge så har jag alltid tagit mig upp, trots riktigt jävla grisiga förhållanden, men det är nog mest tack vare att jag kopplar ur alla hjälpmedel och själv håller bilen kvar på vägen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Gällande hastighet, roligaste jag hört på länge. Högsta tillåtna hastighet är vad det heter.

Och det är olaglit att köra för långsamt också men tyvärr vet inte många om den lagen och det är upp till polisen att avgöra när den ska gälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu är det väl lite olika från bil till bil, jag kör en BMW 320d xdrive från 2009. Med alla hjälpmedel inkopplade så går det att få en del däckspinn innan den går in och stryper och man kan få lite sladd också innan den går in. I DTC-läget kan jag spinna hjulen bäst jag vill men den går in och bromsar/stryper hårt ändå om det börjar gå lite brett. Kopplar jag ur det helt så kan man spinna och snurra runt bäst man vill, men för det så måste man hålla in DTC-knappen typ 3-4 sekunder och det är inte alltid man tänker på att göra det varje gång man sätter sig i bilen och ska iväg. Det har som bekant kommit en hel del snö i den här delen av landet (Sundsvall) så vägarna är förjävliga, spåriga, höga iskanter, moddigt, osv. Har flera gånger glidit av iskanter och fått sladd i kurvor och med alla system inkopplade känner jag mig helt handikappad i vad jag kan göra. Med allt urkopplat så kan jag trycka på gasen bara så rättar det till sig (fyrhjulsdrift och nästan nya hakka8 dubbdäck). Har också varit runt på en massa parkeringar och glestrafikerade breda vägar och lekt runt för att få en känsla för hur bilen beter sig och det har gett en helt annan trygghet i körningen nu. Har även testat branta backar i olika väglag i olika hastighet och med stopp osv för att se vad som går och inte går. Än så länge så har jag alltid tagit mig upp, trots riktigt jävla grisiga förhållanden, men det är nog mest tack vare att jag kopplar ur alla hjälpmedel och själv håller bilen kvar på vägen.

Visst kan dessa hjälpmedel vara i vägen för en om man är beredd på att själv göra jobbet. Svåra är att när du får panik och bara vill stanna, kunna behålla lugnet och göra rätt manöver, som faktiskt inte alltid är att just "stanna". Därför är det viktigt att faktiskt öva och kunna sitt fordon, för du kan då få en instinkt i att göra rätt istället för panikbromsen som långt från alltid räddar dig.

Skrivet av Broken-arrow:

Precis, man bör kunna och veta begränsningen i hjälpmedlen. ABS tycker jag vara krav att det fungerar, prefekt när man ska panikbromsa om det är halt och även indikation om det är snorhalt ute (om ABS lätt aktiveras). Resten är mer lyx och går ju utan problem köra fram fordon säkert utan dessa hjälpmedel (men skulle personligen inte köra en bil utan ABS, kortar ner bromssträckan rejält i många situationer).

ABS fungerar kanon... i rätt situation. Men det är enorm skillnad på ABS och ABS system. En del är så dåliga att man kan göra det bättre själv, medan andra är så bra att du verkligen vill ha dem oavsett (nästan iaf).

Men... du kan faktiskt lära dig stanna bättre än ABS bromsarna mha "threshhold breaking" och anpassa sig efter underlaget på det sättet, något många professionella förare använder. För ibland vill du låsa hjulen, för att få ner bromssträckan. I grus och snö tex är det bättre att gräva ner däcken med låst hjul om du måste snabbt stanna helt (vilket är varför vissa fabrikat och bilar råder dig att stänga av dem). Medan på torrt väglag vill du "nästan" låsa hjulen, men inte helt, utan ligga på gränsen konstant istället (utan pumpande).

Så varför har man ABS som standard!?

Jo pga när du låser hjulen, har du ingen möjlighet att styra längre. För okunniga förare kan detta innebära katastrof i en panik, att de inte kan bromsa och "ducka" undan samtidigt, vilket är var bra ABS system verkligen gör under, och här kan även stabilitetskontroll rädda dig om du inte vet instinktivt hur du häver sladden av "röven som sticker iväg". Det är mao lättare att konsistent bromsa bra med ett ABS system än utan, varje gång.

Men som sagt ovan, ABS system skiljer sig något enormt från bil till bil. Vissa är verkligen så dåliga så man skulle tro det är en 80 åring som sakta puttar upp och ner pedalen, och den knappt applicerar någon bromsverkan alls. Därför måste man också testa hur ens bil är, och vad den klarar.

Vill du se ex på bromsträckan på en förare som kan dock, kan du titta på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=2oU9OSINyTY
Där kan du se de 3 olika sätten, och hur de påverkar bromssträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Menar att läraren påstod att F=m*(deltaV/t) att deltaV blir 140 om man krockar med en bil som färdas i 70. Ovsett om man krockar i en bil eller ett träd så blir deltaV 70

Nu är inte matte min starka sida, men till och med jag ser att du tänker helt fel. Din kinetiska energi du får när du färdas framåt är densamma i en given hastighet, men så fort du möter en annan kinetisk energi så ökar den gemensamt. Du får alltså en större energi..
Så beroende på om du möter och krockar med en liten Nissan Micra eller en stor lastbil som håller 70km/t, så får du olika värden. Men kör du in i ett stillastående träd, så har inte det någon kinetisk energi, då det inte rör på sig... då handlar det bara om din egen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu är inte matte min starka sida, men till och med jag ser att du tänker helt fel. Din kinetiska energi du får när du färdas framåt är densamma i en given hastighet, men så fort du möter en annan kinetisk energi så ökar den gemensamt. Du får alltså en större energi..
Så beroende på om du möter och krockar med en liten Nissan Micra eller en stor lastbil som håller 70km/t, så får du olika värden. Men kör du in i ett stillastående träd, så har inte det någon kinetisk energi, då det inte rör på sig... då handlar det bara om din egen.

Tror han är inne på att om du krockar rakt in i en exakt likadan bil som kör exakt lika fort så är det ~samma sak som att köra in i en vägg (teoretiskt). Det blir inte som att krocka i en vägg i dubbla hastigheten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tror han är inne på att om du krockar rakt in i en exakt likadan bil som kör exakt lika fort så är det ~samma sak som att köra in i en vägg (teoretiskt). Det blir inte som att krocka i en vägg i dubbla hastigheten.

Ja, och då bilen han krockar med har samma kinetiska energi som hans och tas upp i krocken, så ökar också kraften i smällen.
Sen om den dubblas eller inte är ju svårt att säga, då bilar idag ger vika i deformationszoner etc. etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst kan dessa hjälpmedel vara i vägen för en om man är beredd på att själv göra jobbet. Svåra är att när du får panik och bara vill stanna, kunna behålla lugnet och göra rätt manöver, som faktiskt inte alltid är att just "stanna". Därför är det viktigt att faktiskt öva och kunna sitt fordon, för du kan då få en instinkt i att göra rätt istället för panikbromsen som långt från alltid räddar dig.

Ja precis, släpper det för mig så är det sällan jag känner att bromsa är bästa utvägen. Nästan alltid så är det mer gas och räta ut sladden som är det bästa alternativet, men när bilen går in själv och bromsar hjulen och stryper motorn så är det svårt... T.ex om man kör i en rondell och det råkar vara snorhalt så det börjar understyra. Då kommer bilen att försöka bromsa hjulen och strypa motorn och vips så sitter man där i snödrivan. Med allt urkopplat så vet jag att det bara är att trycka till på gasen och kasta ut baken (min bil driver 60 bak, 40 fram) och sedan svänga dit jag ska så sköter det sig själv liksom. Den första februari hade vi en redig snöstorm här, tror det kom närmare en halvmeter på en dag. Jag var ute och körde då eftersom det var i princip noll trafik och massor med oplogad snö på vägarna. Det finns en riktigt stor och bred rondell på ett ställe. Två riktigt breda filer och den svänger alldeles lagom. Jag väntade tills det inte var någon bil inne i rondellen och sen var det bara att köra runt, runt, runt och styra med gasen. Kul och lärorikt. Visst, har man framhjulsdriven bil så är man ju rätt handikappad när det gäller sånt där men har man fyrhjulsdrift eller framförallt bakhjulsdrift så borde man verkligen ge sig ut och öva.

Sedan som någon nämnde om halkbanan när man tar körkort. Ja, den var ganska löjlig. Visst, det var svinkul men inte speciellt lärorik. Jag körde den på sommaren så det var våt asfalt eller våt betong man körde på och man fick göra typ 3-4st rejäla sladdar för att känna på hur det känns, men man fick aldrig öva på att häva en sladd eller så. Sedan var det många av deltagarna som körde för mesigt och aldrig riktigt fick sladd. Själv laddade man järnet och gjorde några rejäla piruetter. Sa handledaren att man skulle köra in i kurvan i 60km/h så låg jag på 60-65, inte 45-50 som många andra gjorde. Men vad vet jag, det kanske är bättre om man gör halkbanan på vintern. Det är ju lite enklare att få till jävligt väglag då än på en solig sommardag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, och då bilen han krockar med har samma kinetiska energi som hans och tas upp i krocken, så ökar också kraften i smällen.
Sen om den dubblas eller inte är ju svårt att säga, då bilar idag ger vika i deformationszoner etc. etc..

Då den har samma energi betyder det att i en perfekt spegelvänd kollision så kommer det vara precis samma som att krocka i en vägg. Detta då den bilen du krockar med kan "stå emot" din kraft så båda bilarna kommer knycklas ihop mot samma punkt. I de allra flesta fall i verkligheten krockar man dock inte så exakt, så det är i 99.9999% av fallen bättre att krocka med en annan bil än en vägg pga att man studsar ut lite åt sidan etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Då den har samma energi betyder det att i en perfekt spegelvänd kollision så kommer det vara precis samma som att krocka i en vägg. Detta då den bilen du krockar med kan "stå emot" din kraft så båda bilarna kommer knycklas ihop mot samma punkt. I de allra flesta fall i verkligheten krockar man dock inte så exakt, så det är i 99.9999% av fallen bättre att krocka med en annan bil än en vägg pga att man studsar ut lite åt sidan etc.

Jag som sett ett stort antal krockar i mitt yrke, håller inte riktigt med. Skulle hellre krocka mot ett fast föremål..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag som sett ett stort antal krockar i mitt yrke, håller inte riktigt med. Skulle hellre krocka mot ett fast föremål..

Det är ju dock inte så ofta man ser en bil krocka 90° rakt in i en platt vägg.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är ju dock inte så ofta man ser en bil krocka 90° rakt in i en platt vägg.

Sett flera som kört in i bergväggar, bropelare och träd...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag som sett ett stort antal krockar i mitt yrke, håller inte riktigt med. Skulle hellre krocka mot ett fast föremål..

Snabb googling ger: Om du kör in i en bergvägg har kroppen bromsats ner från 50 till 0 km/tim under den bråkdel av en sekund krocken tar. En perfekt frontalkollision med en likadan bil där båda bilarna kör lika fort innebär också att kroppens hastighet minskar från 50 till 0 km/h på samma tid. Bilarna står still efter smällen på kollisionspunkten med båda fronterna lika mycket intryckta. Intryckningen är också densamma som hos den ensamma bilen som kör in i bergväggen.

Och det hittar du var du än googlar på det är ren och skär fysik.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du är mycket snabb i din citering, men du läser inte vad jag säger.
Om du som förare anser att du behöver köra i den farten för att köra säkert, är detta en giltig anledning. Det krävs verkligen att polisen förkastar din anledning, eller att du inte har någon, vilket du verkar anta (hur kan du läsa folks anledning?). Om du ligger bakom en som kör långsamt, kan du inte läsa deras tanke, eller deras anledning. Så du kan inget annat göra än att lägga dig med rätt avstånd bakom, tills du har ett säkert sätt att köra om.

Jo jag läste det du sa och är fullt medveten om vad du säger, bl.a. skrev du "Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert." och det är en variant på det som du upprepar här. En enskild förare väljer givetvis vad den anser vara en lämplig hastighet, men i slutändan är det inte den enskilda föraren som avgör om hastigheten var lämplig. M.a.o, bara för att man anser att det är en lämplig hastighet så innebär det inte att det per automatik är en giltig anledning att hålla den hastigheten.

Skrivet av Paddanx:

Men du hävdar ändå att andra inte får anpassa sig nedan i din text... hur ska du ha det?

Jag har inte hävdat att man inte får anpassa sig. Jag hävdar att det finns gränser där en anpassning leder till en orimlig och omotiverat låg hastighet.

Skrivet av Paddanx:

Så jo... enda jag ser ovan och under är ursäkter för att styrka "du har rätt", när jag säger till dig... det spelar nada roll. Du har inte någon rättighet att ta lagen i egna händer, och du har ingen rättighet att beskylla din stress på någon annan i trafiken. Begriper du grundläggande regler? Eller behöver du kanske ta om kortet så du läser på detta?

Nej du, nu får du ta och skärpa till dig med påhoppen och lägga ner halmdockorna. Gå tillbaka och läs mina inlägg. Inte någonstans har jag hävdat att man får ta lagen i egna händer, att man får köra om som ett svin, eller att man inte får anpassa hastigheten. Det är rena påhitt från din sida.

Det jag däremot har argumenterat för att att de som kör för sakta också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö.

Skrivet av Paddanx:

Och samma svar som ovan gäller här också.
Enda jag läser här är dåliga ursäkter för du uppenbarligen inte kan framföra ett fordon på ett säkert sätt. Det är mer till att köra säkert, än att kunna hålla farten, eller hitta anledningar till varför olyckan hände.

Ock du fortsätter med påhopp och halmdockor. Återigen jag har argumenterat för att de som kör för sakta också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö. Det är du som fått för dig att det är samma sak som att argumentera för andra dumma trafikbeteenden.

Skrivet av Paddanx:

Åter igen, anpassa sig. Om vägen blir bättre, ska de inte (om de ska följa de lagar du länkat ovan) hålla lägre hastighet. Så... hur ska du ha det? Följa lagen, eller din "åsikt"?

Vägen blir tvåfilig, vilket inte per automatik betyder bättre.

Skrivet av Paddanx:

Med det sagt, här håller jag med dig. De bör kunna visa lite respekt då och släppa förbi andra. Men om någon legat i röven på mig, och tvingat mig att sakta ner, så tänker jag inte visa den personen någon respekt heller. Respekt/hänsyn förtjänar man... man kan inte kräva det.

Vad det gäller förtjänande av respekt är vi eniga. Fast hur var det med laglydigheten nu och att man inte får ta lagen i egna händer, eller för den delen det där med tankeläsande som du nyss använde i din argumentation.

Du menar att om du upplever att en annan förare har varit respektlös så ger du igen genom att göra det svårare för denne att komma om när vägen blir tvåfilig, eller?

Skrivet av Paddanx:

Självklart. Ingenstans i något inlägg ovan har jag påstått något annat.
I samtliga situationer har jag varit tydligt med att det ska finnas en giltig anledning.

Ock där är en av våra meningsskillnader. Du anser att om en förare anser att den lägre hastigheten är påkallad så är det en giltig anledning, vilket jag inte håller med om. Vore det så så skulle ingen bli fälld för att köra för sakta.

En annan meningsskiljaktighet vi har är att du anser att folk som stressar andra förare inte har något ansvar för en sämre trafikmiljö och inte kan lastas för några olyckor.

Skrivet av Paddanx:

Och jämför du hur många som kuggas i uppkörningen för att köra för fort eller för snabbt i en kurva, vs hur många som kuggats för att köra sakta och säkert, så ser du att detta argument är tunnare än Greklands ekonomi.

En riktigt dåligt argument. Bara för att många fler gör någon annan dumhet så innebär det inte per automatik att ett annat beteende inte skulle vara en dumhet. Sen måste du ju själv inse att argumentet om "köra sakta och säkert" faller hårt; om man blir kuggad för att ha kört för sakta så ansåg uppenbarligen inte kontrollanten att det beteendet var trafiksäkert.

Skrivet av Paddanx:

En viktig sak jag vill poängtera innan du rage svarar för du vill visa länkar till fler lagar eller ursäkter...

Jag har inte "rage svarat" dig en enda gång. Faktum är att det var du som skrikandes kastade dig in i diskussionen. Däremot börjar jag bli lite less på dina påhopp och insinuationer nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Snabb googling ger: Om du kör in i en bergvägg har kroppen bromsats ner från 50 till 0 km/tim under den bråkdel av en sekund krocken tar. En perfekt frontalkollision med en likadan bil där båda bilarna kör lika fort innebär också att kroppens hastighet minskar från 50 till 0 km/h på samma tid. Bilarna står still efter smällen på kollisionspunkten med båda fronterna lika mycket intryckta. Intryckningen är också densamma som hos den ensamma bilen som kör in i bergväggen.

Och det hittar du var du än googlar på det är ren och skär fysik.

Då funderar jag på varför personskadorna varit så mycket större vid de frontalkrockar jag varit vid, än vid de krockar som varit mot fasta föremål...

Vid en frontalkrock bil mot bil, får du aldrig en "perfekt" krock, då bilar väger olika, har olika hastigheter och är olika till utseendet. Dvs. lägre/högre, olika deformationszoner och säkerhet över lag..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då funderar jag på varför personskadorna varit så mycket större vid de frontalkrockar jag varit vid, än vid de krockar som varit mot fasta föremål...

Vid en frontalkrock bil mot bil, får du aldrig en "perfekt" krock, då bilar väger olika, har olika hastigheter och är olika till utseendet. Dvs. lägre/högre, olika deformationszoner och säkerhet över lag..

Det är svårt att jämföra olika verkliga krockar med två hypotetiska exakt likadana in i vägg vs in i annan bil. Men fysikens lagar säger att det är exakt samma sak att krocka i en vägg som i en exakt spegelvänd bil som kommer rakt emot dig i samma fart om förhållandena är perfekta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är svårt att jämföra olika verkliga krockar med två hypotetiska exakt likadana in i vägg vs in i annan bil. Men fysikens lagar säger att det är exakt samma sak att krocka i en vägg som i en exakt spegelvänd bil som kommer rakt emot dig i samma fart om förhållandena är perfekta.

Och chansen för att krocken är "perfekt" är typ lika med 0.00000000000001%, så varför ens diskutera det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Valde du att aktivt utesluta delar av den artikeln?

"Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte."

Jag valde aktivt att citera det stycket där jag ansåg att huvudansvaret framgick.

Jag tycker mig läsa mellan raderna i din fråga att du nog vill mena på att jag gjorde något fel eller försökte undanhålla något. Det anser jag inte att jag gjorde, jag skriver ju bl.a "Ett svar som f.ö. är läsvärt då det även förklarar var den ömsesidiga hänsynen kommer in.", just för att uppmuntra folk att gå att läsa hela artikeln själva. Är du av en annan åsikt?

Likaså så antar jag att ditt val av att utesluta delar av artikeln också gjordes aktivt för att påpeka ett stycke du anser är relevant. Men låt oss titta på dom två styckena och några till så kan vi ser vi dom i ett mer komplett sammanhang:

"Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält.

Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte.

Problem med att ansluta till motorvägstrafiken från ett accelerationsfält beror ofta på att man inte har anpassat hastigheten till samma nivå som trafiken ute på motorvägen. Om två filer rör sig i samma hastighet krävs inga jätteluckor mellan bilarna för att man tryggt ska kunna byta körfält. När man kör på motorvägen och närmar sig en påfart bör man observera den anslutande trafiken och vara beredd att underlätta infarten, ibland kan det vara lämpligt att byta körfält.

Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte vänder på reglerna och förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet."
- Svar från Bo Göingberg, Transportstyrelsen, i denna artikel.

Som jag ser det så är det som väger tyngst detta "Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen.". Sen har man ömsesidiga skyldigheter, men artikeln avslutas ju med ett stycke som återigen betonar att huvuddelen av ansvaret vilar på den förare som vill köra in på motorvägen.

Kommer du fram till någon annan slutsats?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Och chansen för att krocken är "perfekt" är typ lika med 0.00000000000001%, så varför ens diskutera det?

Ja, men enligt fysikens lagar är det pga just detta (den orimliga chansen till en perfekt krock) också alltid bättre att krocka med ett annat fordon än en vägg. Energi går åt till förflyttning i sidled med mera.

Sen var väl originaldiskussionen just för att vissa hävdar att två bilar som var för sig kör i 70 är samma som att krocka i en vägg i 140 vilket är fullkomligt fel. Två bilar som krockar i 70 är mer att likna en krock i vägg i 70.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Då förstår jag hur du tänkte och jag håller definitivt med om att man bör läsa hela artikeln.

Jag vill nog mena att det där med huvudansvar bara blir ett halvt svar då frågan kvarstår vilka scenarion som åberopar vilka regler. Däri ligger också min poäng att det är nog för luddigt för oss juridiskt inkompetenta att sitta och gissa.

Jag skulle ju personligen se det som att det här med "huvudansvaret" mest handlar om att titta i döda vinkeln och se till att man inte medvetet kör ut framför någon som kör i högre hastighet.

Att regeln "väger tyngst" låter viktigare än vad det kanske är. Men då sitter såklart jag också och spekulerar utefter vad jag minns att jag lärt mig när jag tog körkort, då man sa att man ska "släppa in" dem som kör i accelerationsfältet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather