Hur fan kör folk fordon?!

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en klassisk. Kör om en lastbil i laglig hastighet. Förare kommer upp bakom, lägger sig riktigt tätt inpå och blinkar vänster för att visa att han vill köra om.

När jag väl lagt mig till höger kan det ha hänt att jag gestikulerade med långfingret.

Vad gör han då?
Han slänger in sin bil framför mig och tvärnitar till stillastående.

Det absolut sjukaste jag varit med om. Lyckligtvis hann alla bilar och lastbilar bakom stanna.

Jag vet att mitt beteende inte är klanderfritt. Men jag önskar på riktigt att polisen hade sett det där. Fy fan alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Råkade ut för en klassisk. Kör om en lastbil i laglig hastighet. Förare kommer upp bakom, lägger sig riktigt tätt inpå och blinkar vänster för att visa att han vill köra om.

När jag väl lagt mig till höger kan det ha hänt att jag gestikulerade med långfingret.

Vad gör han då?
Han slänger in sin bil framför mig och tvärnitar till stillastående.

Det absolut sjukaste jag varit med om. Lyckligtvis hann alla bilar och lastbilar bakom stanna.

Jag vet att mitt beteende inte är klanderfritt. Men jag önskar på riktigt att polisen hade sett det där. Fy fan alltså.

Körde han måhända en stridsvagn (SUV eller dyl) av märke BMW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Råkade ut för en klassisk. Kör om en lastbil i laglig hastighet. Förare kommer upp bakom, lägger sig riktigt tätt inpå och blinkar vänster för att visa att han vill köra om.

När jag väl lagt mig till höger kan det ha hänt att jag gestikulerade med långfingret.

Vad gör han då?
Han slänger in sin bil framför mig och tvärnitar till stillastående.

Det absolut sjukaste jag varit med om. Lyckligtvis hann alla bilar och lastbilar bakom stanna.

Jag vet att mitt beteende inte är klanderfritt. Men jag önskar på riktigt att polisen hade sett det där. Fy fan alltså.

Uppenbarligen kan han inte ha haft så bråttom då eftersom han hade tid över till att stanna, han var helt enkelt bara ett rövhål. Ett finger är ibland helt klanderfritt att ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Körde han måhända en stridsvagn (SUV eller dyl) av märke BMW?

BMW 3-serie, tyvärr.

Hatar den stereotypen, kör själv BMW, dock inte när händelsen ovan inträffade.

Skrivet av Klumpeduns:

Uppenbarligen kan han inte ha haft så bråttom då eftersom han hade tid över till att stanna, han var helt enkelt bara ett rövhål. Ett finger är ibland helt klanderfritt att ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, har man tid att stanna på motorvägen har man uppenbarligen inte bråttom.

Jo jag hade gett honom fingret igen.

Försöka kräva respekt när man inte förtjänar någon. Fy fan-

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Haha jag har bara varit med om att det är just den typen av bil av just det märket så många gånger

Permalänk
Medlem

Alla som kör fortare än mig är fartdårar, de som kör långsammare än mig är sniglar och de som håller samma hastighet som mig är jävligt skumma.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Och därav vikten av att lyckas med det basala att hålla avstånd. Du måste väl ändå hålla med om att ditt scenario är högst situationell, och att man kan räkna på tvåsiffriga antal scenarion där det definitivt är bättre att vara tänd än släckt?

Jo jag håller med, speciellt när systemen inte hänger med när sikten blir kass.

Har iof inte upplevt några problem själv att upptäcka bilar med avstängda bakljus, tror det beror på att jag håller hastigheten.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Råkade ut för en klassisk. Kör om en lastbil i laglig hastighet. Förare kommer upp bakom, lägger sig riktigt tätt inpå och blinkar vänster för att visa att han vill köra om.

När jag väl lagt mig till höger kan det ha hänt att jag gestikulerade med långfingret.

Vad gör han då?
Han slänger in sin bil framför mig och tvärnitar till stillastående.

Det absolut sjukaste jag varit med om. Lyckligtvis hann alla bilar och lastbilar bakom stanna.

Jag vet att mitt beteende inte är klanderfritt. Men jag önskar på riktigt att polisen hade sett det där. Fy fan alltså.

Nötterna förstår inte att de kommer om snabbare i fall de håller avståndet.

Samma fenomen vid enfiligt på "2+1"-väg där de tävlar om att ligga närmast framförvarande, när det sedan blir tvåfiligt måste de påbörja omkörningen med noll i hastighetsskillnad.

De som istället håller avståndet kan börja bygga fart för omkörningen redan innan det blir tvåfiligt genom att nyttja avståndet till framförvarande bil som accelerationsfält. När det sedan övergår till tvåfiligt kan de direkt glida ut i vänsterfil och redan då ha en högre hastighet än framförvarande. Fler bilar hade dessutom hunnit köra om men det är väl för svårt eftersom det bygger på att folk har tajming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Kommer nog aldrig förstå hur detta kan vara bättre än att ha ljusen igång som "vanligt". Det är som du skriver, att ljusen förblir släckta och föraren inte fattar ett skit.

Det enda som händer är att det tar längre tid att känna igen en bil (mao den kognitiva processen tar längre tid). Dessutom använder vi ju bakljusen som hjälp att bedöma framförvarandes hastighet.

I mina ögon är denna nymodighet är ett satans påfund. Ljusreglerna borde backas tillbaka och samtliga tillverkare skulle tvingas att uppgradera befintlig ljusautomatik så att halvljus och bakljus alltid är på. Hur kul är det att möta folk i snörök som kör omkring med några löjliga DRL som knappt syns.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tror argumentet bygger på fakta från studier men har inte letat. Det är ju just när bilen framför bromsar du behöver ha extra koll på den.

Att upptäcka bilar är vi nog rätt bra på oavsett om de har ljuset igång, igen vid god sikt, men vi har svårare att se när de ändrar hastighet.

Jag är tveksam och lätt skeptisk.

Halvljuslagen infördes efter studier visat på att det skulle ge fördelar och om jag inte missminner mig så finns det mätningar som säger att frontalkockar minskade med 7% då halvljusen hjälper oss att fortare känna igen objektet som en bil och dessutom förenklar avstånds- och hastighetsbedömning.

Samma resonemang borde gälla även för bakljus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Har ni vildsvin i Halmstad? trodde de var mer norrut men är på väg hit

Vildsvin finns i hela sverige från skåne till norrland bara de har något att äta där...

lika dant med älgar och rådjur de finns ju t.om. i städerna å brukar stå och käka äpplen i trädgårdarna på hösten.

vet inte riktigt hur detta kunde komma som en suprice skulle tro vildsvin är bortåt den största viltstammen i sverige för tillfället med tanke på att de förökar sig med typ 10 djur per sugga om året minst.

å inte ovanligt här i småland att man stöter på hjordar eller va de blir med vildsvin på bortåt 10 vuxna grisar å säkert 20 små randiga hårbollar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Albinfiskare:

Dimljus bak då eller? Du får inte köra med halvljus+dimljus fram, det räknas som att köra med helljus.

På motorvägen känns det dumt med fram. Bak såklart

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jo jag håller med, speciellt när systemen inte hänger med när sikten blir kass.

Har iof inte upplevt några problem själv att upptäcka bilar med avstängda bakljus, tror det beror på att jag håller hastigheten.

Nu anar jag en liten pik där som i det här fallet är ogrundad. Kanske inte för 10 år sedan.
Det finns dock folk som ligger väldigt avvikande i hastighet åt andra hållet också, för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vildsvin finns i hela sverige från skåne till norrland bara de har något att äta där...

lika dant med älgar och rådjur de finns ju t.om. i städerna å brukar stå och käka äpplen i trädgårdarna på hösten.

vet inte riktigt hur detta kunde komma som en suprice skulle tro vildsvin är bortåt den största viltstammen i sverige för tillfället med tanke på att de förökar sig med typ 10 djur per sugga om året minst.

å inte ovanligt här i småland att man stöter på hjordar eller va de blir med vildsvin på bortåt 10 vuxna grisar å säkert 20 små randiga hårbollar

Halland har inte många vildsvin i jämförelse med just mer norrut och mer inland dock. Tror jag bara har sett en hitills i närheten av vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tycker bilarna blir tydligare när de har släckta bakljus, blir liksom större kontrast när de väl bromsar. Detta är speciellt vettigt vid motorvägskörning. Dock verkar vissa bilar för dåliga på att avgöra när det är ok att släcka ned och då är det kanske bättre att ha ett system som alltid är på istället.

Jo kontrasten på det utstrålade ljuset från glödtråden ökar ju, men det är ju för att den blir nästan oändlig (tekniskt sett reflekterar den lite av omgivningsljuset). Kontrasten mellan påslagen bil och avstängd bil har dock blivit exakt noll.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tekniskt räknas det som fyra framåtriktade ljuskällor - vilket man inte får ha. Dimljus får för övrigt inte användas vid mörker, skymning eller gryning. [...]

Sverige är vad jag vet det enda EU-landet med dispens från bestämmelsen om antal ljuskällor. Vi får ha så många extraljus vi känner att vi behöver så länge de inte strider mot någon annan regel. Dimljus får dock användas i kombination med helljus, det är ett ganska värdelöst fall utöver långsam skogskörning och där är du ändå (förhoppningsvis) på privat mark, men ändå.

Skrivet av Albinfiskare:

Jo jag håller med, speciellt när systemen inte hänger med när sikten blir kass.

Har iof inte upplevt några problem själv att upptäcka bilar med avstängda bakljus, tror det beror på att jag håller hastigheten.

Då har du haft tur. Prova att köra i ösregn en mörk höstnatt i ett vältrafikerat skogsområde nära Stockholm så får du se.

Knasig meningsformulering fixad
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Sverige är vad jag vet det enda EU-landet med dispens från bestämmelsen om antal ljuskällor. Vi får ha så många extraljus vi känner att vi behöver så länge de inte strider mot någon annan regel. Dimljus får dock användas i kombination med helljus, det är ett ganska värdelöst fall utöver långsam skogskörning och där är du ändå (förhoppningsvis) på privat mark, men ändå.

Om du med extraljus syftar på extraheljusstrålkastare så gäller mitt inlägg personbil vid möte med andra bilar. Helljus får aldrig användas vid möte, det var liksom lite underförstått.
Din formulering om "Dimljus får dock användas i kombination med helljus" är direkt felaktigt.

Trafikförordning (1998:1276)
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända.*
71 § [...] Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

*Här hänvisar trafikförordningen till typgodkända bilar enligt 661/2009/EEG. Det som inte regleras där faller under ECE Reglemente 48. Antalet framåtriktade ljuskällor måste alltid vara jämt och aldrig mer än fyra. Så nej, Sverige är inte undantaget. TSFS har inget som styrker det i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du med extraljus syftar på extraheljusstrålkastare så gäller mitt inlägg personbil vid möte med andra bilar. Helljus får aldrig användas vid möte, det var liksom lite underförstått.
Din formulering om "Dimljus får dock användas i kombination med helljus" är direkt felaktigt.

Trafikförordning (1998:1276)
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända.*
71 § [...] Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Läs hela stycket:

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Det står alltså inget om att dimljus är förbjudet tillsammans med helljus. Det står att sådant ljus som avses i första stycket (annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet under vissa omständigheter) eller halvljus inte får användas tillsammans med dimljus (eller tillsammans med varandra).

Skrivet av Dr.Mabuse:

*Här hänvisar trafikförordningen till typgodkända bilar enligt 661/2009/EEG. Det som inte regleras där faller under ECE Reglemente 48. Antalet framåtriktade ljuskällor måste alltid vara jämt och aldrig mer än fyra. Så nej, Sverige är inte undantaget. TSFS har inget som styrker det i alla fall.

Jodå, undantaget finns dokumenterat i TSFS 2016:54 Bilaga 1:

Skrivet av TSFS 2016:54 Bilaga 1:

Fordon behöver inte uppfylla följande krav i ECE-reglemente 48 och bilaga 2 till direktiv 76/756/EEG:

1. 6.1.2 såvitt avser begränsningen till högst fyra
helljusstrålkastare.

2. 6.1.9 (den högsta samlade ljusstyrkan).

3. 6.10.2 såvitt avser begränsningen till högst två bakre
positionslyktor. Antalet lyktor ska dock vara jämnt.

4. 6.4.2 såvitt
avser begränsningen till högst två
backningsstrålkastare. Antalet strålkastare får vara högst
fyra.

5. 6.5.3 såvitt avser begränsningen till högst två bakre
körriktningsvisare av kategori 2a eller 2b. Antalet lyktor får
vara högst fyra.

6. 6.6.7.2 såvitt avser
begränsningen till högst två stopplyktor
av kategori S1 eller S2. Antalet lyktor får vara högst fyra.

7. 6.9.2 såvitt avser begränsningen till högst två främre
positionslyktor. Antalet lyktor får vara högst fyra.

Här ser du även att begränsningen på maximala summan av referenstalen är undantaget i sverige.

Förtydligande
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Halland har inte många vildsvin i jämförelse med just mer norrut och mer inland dock. Tror jag bara har sett en hitills i närheten av vägar.

oftast är de inte vid vägarna vanligare att man ser dem ute på en åker eller liknande men händer att de kan stå i vägkanten eller på vägen.

vildsvin är ganska skygga och inte speciellt aktiva dagtid oftast så när de är som mest aktiva är när de syns sämst då de på långt håll i mörkret kan lätt tas fel på en stor sten då de ofta står helt still när framljusen kommer mot dom om man är tillräckligt långt bort och de börjar ofta inte röra sig förrän de tycker man är för dom obekvämt nära och de försöker fly.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

oftast är de inte vid vägarna vanligare att man ser dem ute på en åker eller liknande men händer att de kan stå i vägkanten eller på vägen.

vildsvin är ganska skygga och inte speciellt aktiva dagtid oftast så när de är som mest aktiva är när de syns sämst då de på långt håll i mörkret kan lätt tas fel på en stor sten då de ofta står helt still när framljusen kommer mot dom om man är tillräckligt långt bort och de börjar ofta inte röra sig förrän de tycker man är för dom obekvämt nära och de försöker fly.

Ser vildsvin ganska ofta och då är det många gånger ett helt gäng med en eller två stora och en dröse kultingar efter, som springer över vägen... Ibland ligger det en i diket och det är en bra påminnelse för oss andra förare att vara uppmärksamma, då de kommer rätt snabbt och många gånger på oväntade ställen..

Hade tidigare en sommarstuga mitt ute i skogen och där sprang de omkring mitt på dagen. Var flera kilometer ut i ingenstans, så det var i stort sett bara vi som var där ibland. Brukade höra dem bråka nere i skogen 50-100 meter bort, när man låg och solade..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Läs hela stycket:
Det står alltså inget om att dimljus är förbjudet tillsammans med helljus. Det står att sådant ljus som avses i första stycket (annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet under vissa omständigheter) eller halvljus inte får användas tillsammans med dimljus (eller tillsammans med varandra).

Jodå, undantaget finns dokumenterat i TSFS 2016:54 Bilaga 1:

Här ser du även att begränsningen på maximala summan av referenstalen är undantaget i sverige.

Det är i princip precis vad det gör.

70 § Vid färd på väg [...]

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst [...]

71 § Vid färd på väg med bil [...] får i stället för halvljus användas annat ljus (dimljus eller helljus) som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet [...] Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt.

För att summera; Helljus får inte användas dagtid då belysningen är tillfredsställande och dimljus får inte användas när det är mörkt. Kombinationen helljus+dimljus är alltså inte möjlig rent lagligt.

Det blev lite fel i mitt sista stycke där jag tänkte fel och lade ihop två olika sakfrågor så det blev ett helt fel utfall ser jag nu. Hurusom kan du inte ange direktiv 76/756/EEG som källa för ditt påstående eftersom det reglerar typgodkännande av bilar, dvs hur tillverkare får bygga sina bilar och reglerar inte eftermonterade extraljus. Eftersom 76/756/EEG har upphört så vill jag minas att det är samma regler i hela EU numera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

oftast är de inte vid vägarna vanligare att man ser dem ute på en åker eller liknande men händer att de kan stå i vägkanten eller på vägen.

Ja men kollar man i stort så har Halland inte haft några större problem med vildsvin. Men de senaste åren har det börjat rulla in artiklar på t.ex SVT angående att antalet vildsvin i Halland är på väg att öka och att det har dykt upp incidenter där dom har bökat upp tomter och åkrar. Vilket då var sällsynt tidigare iom det låga antalet.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Jo kontrasten på det utstrålade ljuset från glödtråden ökar ju, men det är ju för att den blir nästan oändlig (tekniskt sett reflekterar den lite av omgivningsljuset). Kontrasten mellan påslagen bil och avstängd bil har dock blivit exakt noll.

Då har du haft tur. Prova att köra i ösregn en mörk höstnatt i ett vältrafikerat skogsområde nära Stockholm så får du se.

Kul drygt skämt! Kontrast behöver inte bara betyda färgkontrast utan avser också skillnad i ljusstyrka. Sen har nog ingen bil med DRL glödtrådar?

Givetvis skall systemet slå på ljusen vid de tillfällena du nämner. DRL skall bara vara på när det är god sikt som sagt, och det är där många system misslyckas.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Nu anar jag en liten pik där som i det här fallet är ogrundad. Kanske inte för 10 år sedan.
Det finns dock folk som ligger väldigt avvikande i hastighet åt andra hållet också, för den delen.

En liten pik Visst kan bilen framför vara en snigel av någon anledning. Men ofta kör folk för fort om man kommer ikapp framförvarande i sådan hastighet att man inte upptäcker dom.

Och givetvis pratar jag om när det är god sikt, annars skall systemen slå på ljusen som vanligt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är i princip precis vad det gör.

70 § Vid färd på väg [...]

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst [...]

71 § Vid färd på väg med bil [...] får i stället för halvljus användas annat ljus (dimljus eller helljus) som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet [...] Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt.

För att summera; Helljus får inte användas dagtid då belysningen är tillfredsställande och dimljus får inte användas när det är mörkt. Kombinationen helljus+dimljus är alltså inte möjlig rent lagligt.

Det blev lite fel i mitt sista stycke där jag tänkte fel och lade ihop två olika sakfrågor så det blev ett helt fel utfall ser jag nu. Hurusom kan du inte ange direktiv 76/756/EEG som källa för ditt påstående eftersom det reglerar typgodkännande av bilar, dvs hur tillverkare får bygga sina bilar och reglerar inte eftermonterade extraljus. Eftersom 76/756/EEG har upphört så vill jag minas att det är samma regler i hela EU numera.

Läs igen:

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Du kan väl inte på allvar mena att helljus skulle vara förbjudet vid färd under mörker?

Skrivet av Albinfiskare:

Kul drygt skämt! Kontrast behöver inte bara betyda färgkontrast utan avser också skillnad i ljusstyrka. Sen har nog ingen bil med DRL glödtrådar?

Givetvis skall systemet slå på ljusen vid de tillfällena du nämner. DRL skall bara vara på när det är god sikt som sagt, och det är där många system misslyckas.

Det var inte ett skämt och jag syftade naturligtvis på ljuskontrast, inte färgkontrast (de har väl inte bytt färg på ljusen hoppas jag? ). Har sett flera modeller på skåpbilar med glödtråd bak och antar att det finns flera personbilar som gör det. Lite svårt att avgöra ibland när tillverkarna verkar ha tävling i lustig design på bakljusen, men ofta kan man jämföra hur snabbt lamporna tänds när de bromsar.

Har ingen bil med DRL själv och har inte kontrollerat om det stämmer, men har hört att vissa bilar saknar automatik för att växla mellan DRL och halvljus. Vet som sagt inte om det stämmer men det skulle förklara en del.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Om ljusen är släckta bak, så ser du bromsljusen tydligare (när bilen rör sig mot dig). Fram behöver man inte halvljus på dagen, därför har det ersatts med någon form av starkare positionsljus. Att ha ljusen släckta sparar energi och material.

Problemen med detta blir uppenbara när bilen inte fattar när det är dålig sikt, och låter ljusen vara släckta i dimma/regn/snöstorm.

Auto ljus är bara dummheter. Har varit med om bilar som pakerar mitt i vägen utan varningsblinkers, nyligen hade det varit mörkt och han inte haft bakljus hade jag fått betydligt svårare att stanna (lägg till dålig sikt också). Nu var detta på på dagen, men han stod inte långt ifrån en kurva.

Vårat land är inte som Italien t.ex, vi har dimma, regn och snö plus riktigt mörkt på vintern.

Ha bas ljus på i fram och bak. Jag vill ju se bilen innan den bromsar (så jag lätt kan hålla rätt avstånd). Blir ju omöjligt att gissa rätt när man inte ser bilen framför så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Läs igen:

Läs igen, denna gång med läsförståelsen påslagen. Sedan kan vi återuppta diskussionen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läs igen, denna gång med läsförståelsen påslagen. Sedan kan vi återuppta diskussionen.

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet.

Här står det att du får använda annat ljus än halvljus, så länge andra trafikanter kan se dig. Till exempel positionsljus eller DRL.

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

Här står det att du inte får göra ovanstående om det är mörkt, låg sol, dåligt väder, eller om det finns någon annan orsak till att du behöver halvljus för att synas.

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Här står det att du får byta från halvljus till dimljus om det är dimma eller riktigt dåligt väder.

Skrivet av Trafikförordning (1998:1276):

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Här står det att du inte får kombinera någon av halvljus, dimljus, eller någon av de som det pratades om i första meningen (positionsljus, DRL, etc).

Förklara nu hur helljus på något sätt kommer in i paragraf 71.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du påstår i princip att man får köra hur sakta som helst, dvs om en förare bedömer att det är påkallat att köra i en viss låg hastighet är det per automatik är ett giltigt skäl att hålla den hastigheten, något som du bekräftar när du i ett senare inlägg skriver "Om du som förare anser att du behöver köra i den farten för att köra säkert, är detta en giltig anledning". Detta är helt enkelt ett felaktigt påstående som jag bemöter. Det jag säger är i princip att:

En förare är inte fri att välja en hur låg hastighet som helst, däremot har man som förare en stor frihetsgrad att välja en låg hastighet. Förstår du skillnaden mellan att man kan välja fritt och att man kan välja inom vissa ramar?

Då får vi vara överens om att ha olika åsikter och lämna detta.
För jag har citerat lagar som säger att du ska anpassa hastigheten så att du kan köra säkert.

Skrivet av Hurtigbullen:

När du nu undrar om vem jag anser avgör om någon kör för sakta så finns det faktiskt i mitt inlägg också en rätt bra ledtråd när jag skriver "innan man ... riskerar böter". Böter utfärdas av polisen, så ett säkert antagande här är att jag anser att det är polisen som avgör. Ock om det inte framgår tillräckligt tydligt av ledtråden, så går det faktiskt bra att fråga i en hövlig ton också.

Sen anser du att det finns någon motsägelse. Du bör nog läsa 2:a kap, 1 §, 3:e kap, 16 § och 3:e kap, §§ 14 och 15 igen, för det finns varken någon motsägelse där eller i det jag skriver.

Att man har en skyldighet att anpassa hastigheten innebär inte nödvändigtvis att den bedömning och anpassning man gör är korrekta. Mao, den bedömning man gör utgör inte per automatik ett giltigt skäl för den hastighetsanpassning man gör.

Vad det gäller att bedöma andras trafikbeteende och hastighetsanpassningar, så står det envar fritt att göra så oavsett om du påstår annat. Att sen dessa bedömningar inte är samma sak som ett avgörande från vårt rättsväsende torde vara självklart.

Och om du anser att en annan förares bedömning inte är korrekt, så ha den åsikten.
Jag lägger ner detta, för jag har läst dessa regler, och du envisas bara med att säga att min bedömning, som jag gör enligt lagen, inte är korrekt. Så... hf ska man svara? "Förlåt konstapeln" att jag inte delar din åsikt?

Vi överlåter detta till en domstol mao.

Skrivet av Hurtigbullen:

Ja, jag är av åsikten att folk som stressar andra förare har ett ansvar. Det är givetvis inte detsamma lagen lägger ett ansvar där och i den mån den gör det, så innebär det inte att den stressade föraren är fri från juridiskt ansvar för sina dumheter.

Blir man stressad av en som kör för sakta och sen gör något dumt, så får man också ta ansvar för det (vilket jag också sagt tidigare). Skulle man bli stoppad av en polis där och då, så lär man inte kunna skylla ifrån sig, oavsett om polisen också ansåg att den andra föraren körde för sakta i lagens mening och bötfällde den föraren.

När jag skrev "Men att tro att de som kör för sakta är fria från ansvar är också en dumhet" som startade den här debatten, så tyckte jag att det var självklart att jag inte menade ett juridiskt ansvar, men i den mån man undrar så kan man faktiskt fråga.

Nu var detta min åsikt, att jag inte anser man kan beskylla någon annan. Min åsikt precis som din, består.

Jag anser att så länge du gör en rimlig bedömning, får du göra vad du behöver för att köra säkert. Jag har själv fått krypa fram i 20km/h på 90 väg när det var underkylt regn och kraftig vind med ett fordon som var känsligt. Vill du ha i åsikt att ge mig böter... så kommer jag bestrida det, då jag anser mig ha giltiga skäl.

Skrivet av Hurtigbullen:

Men för att besvara din fråga, jo jag förstår precis vad du menar. Att man som förare ska anpassa sig till omständigheterna är självklart och inte något jag ifrågasatt, inte heller har jag ifrågasatt att man får ta ansvar för de fel man själv begår, så varför du känner det måste påpekas är för mig oklart.

Bra. Då är vi överens om det. För mer än detta säger jag inte.

Skrivet av Hurtigbullen:

Förstår du att även om lagen säger en sak, så kan man ha en åsikt om hur riktigt det är, eller anse att det finns ett moraliskt ansvar? Förstår du också att det inte är detsamma som att man inte förstår sitt juridiska ansvar, eller på något sätt försöker undandra sig det, eller för den delen försöker skylla ifrån sig?

Jepp.
Men förstår du att moraliska åsikter inte bör skrivas tillsammans med fakta, hänvisningar till lagar och andra sätt att "framföra denna åsikt som fakta"? Det enda jag ber om är mao att du separerar åsikt, från regler. Skriv din åsikt på så sätt att den inte kan tolkas som felaktig fakta. (Något jag tror vi båda har gjort mer än en gång ovan).

Skrivet av Hurtigbullen:

Lagen medger knappast en anpassning med ökad hastighet när någon annan avser att köra om. Bara för att man bedömer att vägen blir bättre så innebär det inte att man får bryta mot andra trafikregler, som t.ex. 2:a kap, 1:a §, 3:e kap, 16:e §, eller 3:e kap, 38 §.

Vissa personer kan nog hävda att dom inte uppmärksammat att någon avsåg att köra om för att försöka rättfärdiga sitt beteende eller undkomma ev. påföljd om dom blir stoppade av polis. Ökar man hastigheten, efter att man uppmärksammat att någon avser att köra om, t.ex. i syfte att "ge igen", så har man definitivt inte rätt att göra det oavsett hur man försöker berättiga det. Däremot tror jag att det nog vill väldigt mycket till för att bli fälld eftersom regelbrottet nog måste vara av magnituden vårdslöshet för att kunna vara påvisbart.

Om du ökar när de kan köra om, ja.
Men om du ökar till 110, precis innan det blir 2 filer, gäller inte denna regel, så du omöjligt kan bedöma någons avsikt när inte 2 filer finns.

I övrigt håller jag med.

Vad det gäller trafikbrott, statistik och kuggningar" (citat i dold text):

Dold text

Att alla som kör för sakta inte blir fällda är väl tämligen ointressant i detta fall. Att fler blir fällda för andra trafikbrott än för att köra för sakta bevisar ingenting annat än att just fler blir fällda för andra trafikbrott. Det säger inte mycket om hur många som i lagens mening faktiskt kör för långsamt eller hindrar annan trafik.
[/quote]

Här passar jag på att åtala dig för att du alltid kör för fort, med grunden i det du skriver ovan och det du skriver nedan och din egen logik. Bevisar inte att du bara kört för fort två gånger, utan endast att du inte blivit fälld andra gångerna.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har fått två under 30+ år, båda gångerna spelade stereon ZZ-Tops Tush, undrar om det finns något samband

Jag antar att du ser problemet? Din logik har lite hål i sig. Eller så har du brustit i din uppmärksamhet när du har musik i bilen. Kanske vi borde förbjuda musiken?

Statistik är vad det är. Det kan visa mycket, men det är ändå en grund man får ta problemet efter. Man måste ju utgå från vilka problem som är störst och just nu idag, är fortkörning ett problem minst 2 magnituder värre än mycket annat i trafiken.

Mao... vi diskuterar ett minoritetsproblem, som inte ens är värt att lägga resurser på.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller att kuggas för att köra för sakta så var det jag anmärkte i ditt påstående "... vs hur många som kuggats för att köra sakta och säkert". Återigen, om kontrollanten kuggar någon för att denne körde för sakta så körde denne någon per definition inte säkert. Hur många som kuggas av andra orsaker förändrar inte detta faktum, alldeles oavsett hur dålig Greklands ekonomi är.

Vad det gäller statistik för hur många som kuggas av vilken anledning så har jag inte hittat någon. Däremot har jag hittat en artikel där de listar de 17 vanligaste orsakerna till varför man kuggas. Om man ska tro den artikeln så placerar sig "köra för sakta" som den 5:e vanligaste orsaken till kuggning.

Vill du vara så vänlig och titta på nummer 4, 8, 9, 12 och 15, som alla har med "kör för fort" att göra?

Att ovana bilister gör detta fel du hackar på, är utan tvekan problem när de kör upp innan de är redo. Men fortkörning är ändå större problem Många av dessa andra listade fel gör andra bilister med körkort också idag, därav en gigantisk tråd om just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läs igen, denna gång med läsförståelsen påslagen. Sedan kan vi återuppta diskussionen.

Ja, du behöver nog läsa om igen.

Det finns inget i lagen som säger att du inte får använda dimljus tillsammans med helljus.

Bara att man inte får använda halvljus tillsammans med dimljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då får vi vara överens om att ha olika åsikter och lämna detta.
För jag har citerat lagar som säger att du ska anpassa hastigheten så att du kan köra säkert.

Och om du anser att en annan förares bedömning inte är korrekt, så ha den åsikten.
Jag lägger ner detta, för jag har läst dessa regler, och du envisas bara med att säga att min bedömning, som jag gör enligt lagen, inte är korrekt. Så... hf ska man svara? "Förlåt konstapeln" att jag inte delar din åsikt?

Uppenbarligen förstår du inte, eller vill inte förstå. Lagen säger både att du ska anpassa hastigheten och att du inte får hindra övrig trafik. Detta är ingen åsikt utan fakta.

Du har en skyldighet anpassa hastigheten, men det betyder inte att din motivering till att välja en viss hastighet per definition är ett giltigt skäl till att hålla den valda hastigheten.

Om du bedömer att du måste krypa fram i 20 km/h så ska du givetvis göra det, men det betyder fortfarande inte att din hastighetsanpassning nödvändigtvis är korrekt (men den kan vara det). Om polisen finner att du kör för sakta, så kommer du att få böter. Då var din bedömning fel och utgjorde inte ett giltigt skäl. I det fallet har du mao inte anpassat hastigheten korrekt, trots att du troligtvis efter bästa förmåga försökt göra det.

Skrivet av Paddanx:

Jag anser att så länge du gör en rimlig bedömning, får du göra vad du behöver för att köra säkert. Jag har själv fått krypa fram i 20km/h på 90 väg när det var underkylt regn och kraftig vind med ett fordon som var känsligt. Vill du ha i åsikt att ge mig böter... så kommer jag bestrida det, då jag anser mig ha giltiga skäl.

Nu är det ju inte jag som ger dig böter, men i övrigt är det du beskriver helt rimligt. Anpassa hastigheten efter bästa förmåga och om polisen vill bötfälla och du anser dig ha ett giltigt skäl så ska du definitivt bestrida.

Skrivet av Paddanx:

Här passar jag på att åtala dig för att du alltid kör för fort, med grunden i det du skriver ovan och det du skriver nedan och din egen logik. Bevisar inte att du bara kört för fort två gånger, utan endast att du inte blivit fälld andra gångerna.

Jag påvisade för dig att ditt påstående om att ditt skäl till att köra sakta alltid skulle vara ett giltigt skäl var fel genom att ge exemplet att man kan bli fälld för att köra för sakta. Något som inte hade kunna ske om ditt skäl alltid var giltigt. Kan inte vara svårt att förstå logiken där.

Sen när jag tog upp att man på uppkörning kunde kuggas för att köra för sakta så försökte du bemöta det med något resonemang om att fler kuggas för andra saker och kom med ditt uttalande om att kuggas för "att köra sakta och säkert".

Att fler blir fällda för andra trafikbrott eller kuggade av andra anledningar är inget motargument och bevisar ingenting. Att köra för sakta blir inte lagligt för att fler blir fällda för andra trafikbrott och uppkörningskontrollanten kommer inte att låta bli att kugga dig om du kör för sakta även om han precis kuggat fem andra för att dom kört för fort.

På precis samma sätt bevisar mina två fortkörningsböter inget annat än att jag kört för fort exakt två gånger. Att sen min granne åkt dit fem gånger och att många kör fortare än mig, eller för den delen kör drogpåverkade, förändrar inte det faktumet; jag har bevisligen fortfarande blivit bötfälld för fortkörning exakt två gånger. Om du tror att det bevisar något annat så har du fel.

Hela ditt resonemang här bygger ju på att något inte är fel, eller blir mindre fel, för att nåt annat är värre. Med det resonemanget skulle man kunna påstå nåt fullkomligt absurt som att mord inte är något allvarligt eftersom antalet fällda för fortkörning är betydligt fler. Inser du inte hur fel det är?

Skrivet av Paddanx:

Jag antar att du ser problemet? Din logik har lite hål i sig. Eller så har du brustit i din uppmärksamhet när du har musik i bilen. Kanske vi borde förbjuda musiken?

Nej jag ser inte problemet, så du får väldigt gärna förtydliga vad du menar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"