C# hjälp med metod för att ändra ett befintligt attribut i en klass.

Permalänk

C# hjälp med metod för att ändra ett befintligt attribut i en klass.

Hej!
Jag ska programmera en metod för att ändra ett befintligt attribut i en klass som en uppgift i min kurs Objektorienterad system uteckling 2.

Metoden ska alltså kunna ändra t.ex. ett värde i en attribut i en klass till ett annat värde. T.ex. en student som heter Lisa bytte namn till Anna.

Det jag har nu är: public Replace(string oldValue, string newValue)
men jag vet inte hur jag ska forsätta..

Någon som kan detta och har lust att hjälpa?

Permalänk
Medlem

lägg till en setName(string newName) i klassen.

då kan du kalla på elevSomHeterLisa.setName("Anna");

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilia_Johanness:

Hej!
Jag ska programmera en metod för att ändra ett befintligt attribut i en klass som en uppgift i min kurs Objektorienterad system uteckling 2.

Metoden ska alltså kunna ändra t.ex. ett värde i en attribut i en klass till ett annat värde. T.ex. en student som heter Lisa bytte namn till Anna.

Det jag har nu är: public Replace(string oldValue, string newValue)
men jag vet inte hur jag ska forsätta..

Någon som kan detta och har lust att hjälpa?

Det låter som en väldigt märklig uppgift. Säkert på att du inte tolkar uppgiften eller begrepp fel?

Egenskaper ändras enklast genom tilldelning direkt på instansen.
Varför tar din metod det gamla värdet? Det vet ju redan instansen.

Det låter som att du vill göra grejer med Reflection men jag kan inte tänka mig att man gör detta i OOP nivå 2.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ja det låter lite konstigt och beror på vilket sätt du har instanserat användaren på.

User user = new User(); user.name = "Lisa"; user.name = "Anna"; //Direkt på instansen user.ChangeName("Anna"); //Via metod class User { public string name { get; set; } public void ChangeName(string newName) { name = newName; } }

Vad har du tänkt göra med "oldValue"? Söka upp Lisa i en lista?

Permalänk

@Terrell: Fick lite tips av en person, men verkar som oldValue inte är det vi sak använda.
Tusen tack för hjälpen!

Permalänk

@Leedow: Våran lärare är helt ny och många som ifrågarsätter hans frågor och uppgifter.. Så upplever att inlämningsuppgiften inte är helt rätt utformad heller tyvärr :/ Men tusen tack för alla som hjälper!!

Permalänk

Jag har ett problem när jag ska lägga till ett objekt som ska föras in i databasen

Hej!

Jag har ett problem när jag ska lägga till ett objekt som ska föras in i databasen. All kod är ok och har inga rödmarkeringar.
Dock när jag ska spara över de värdena jag skrivit in till databasen får jag ett felmeddelande där det står:

An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details.

Något du kan något om??

Suuuuper tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilia_Johanness:

Hej!

Jag har ett problem när jag ska lägga till ett objekt som ska föras in i databasen. All kod är ok och har inga rödmarkeringar.
Dock när jag ska spara över de värdena jag skrivit in till databasen får jag ett felmeddelande där det står:

An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details.

Något du kan något om??

Suuuuper tacksam för hjälp!

Vad säger inner exception då?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: Inner exception säger att den tabellen vi försöker nå inte finns....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilia_Johanness:

@Nioreh83: Inner exception säger att den tabellen vi försöker nå inte finns....

Vad har ni skrivit för tabellnamn och vilka tabellnamn finns?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?