Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

Enligt Intel kommer lagring på mekaniska hårddiskar vara ett minne blott i framtiden, då dessa ersätts av flash- och molnbaserad lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mín laptop kör bara SSD. Just nu är det 375GB i men bara 250 är partitionerat efter att ha behövt trippelboota och inte orkat göra det normalt igen.
Hemma är det 500gb ssd + 2tb hdd. Hade jag haft en 1tb SSD så hade jag inte behövt en HDD. totalt har jag 1,2-1,3TB data på den datorn men mycket hade kunnat rensas.

Så bara minnespristerna går ner så 1tb landarpå 1200kr så finns det väldigt få som behöver en HDD

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag behöver HDD då jag kör mitt eget moln 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inte bara molnlagring är framtiden utan applikationerna körs även i Molnet och man sitter med den dator som man mer eller mindre kan kalla för terminal.

Sedan är det logisk att både rörliga hårddiskar och fläktar en dag kommer försvinna, frågan är bara när? Min gissning är att vi 2025 sitter kvar med hdd av flera anledningar, som att datamängden vi har behov av ständigt ökas och man behöver inte ha bättre prestanda än hdd till allt.

Jag själv har omkring 15TB SSD, där en stor del av den är m.2 NVME. Men mängden hdd jag har är extremt mycket mer.
Och vad jag har på dem så är det rent arbetsmaterial, medans filmer, musik, bilder, spel och annat har jag tröttnat på.

*edit*
Mekaniska fläktar på datorn, ja 2118 gissar jag på att de är borta hos hemanvändare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta känns väl som en ganska självklar slutsats som de flesta skulle kunna dra.

Permalänk
Medlem

Wow, det var ett vågat uttalande!

Här är ett till: "Mobila telefoner kommer ersätta landlinor i framtiden."

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i nutiden"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja inte fasen för mig iaf.

SSD priserna är löjliga.
Molnlagring, rofl.

Kommer aldrig kunna göra mig av med mina HDD, för det finns helt enkelt inget snabbare media som inte kostar sjuka summor pengar.

Men visst, om den dagen kommer när jag kan köpa en typ 6TB SSD för 2000kr, då kan jag äta upp min hatt pluring style.

Permalänk
Medlem

Molnlagring kräver också diskar i servrarna som sköter om lagringen. Kan i och för sig också vara SSD men molnet i sig kan inte ersätta lagringsmedium, det är bara att lagringsmediumet finns på annan plats.

Permalänk
Medlem

Vad snelt av er Intel att berätta det uppenbara för oss...

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är en värst bra ide att lägga alla piratade filmer och tv-serier på en molntjänst.

För vad annars använder folk flera terabyte hårddisk utrymme till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Känns inte som att det är en värst bra ide att lägga alla piratade filmer och tv-serier på en molntjänst.

För vad annars använder folk flera terabyte hårddisk utrymme till?

Textdokument.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Textdokument.

Det rymms bra många textdokument på en TB

Permalänk
Medlem

Ahaha Det är klart att det är självklart att de har rätt i att rostiga plattor kommer försvinna i framtiden, och att SSD kommer ta över helt. Det är klart att det blir så för hårddiskar är helt enkelt sämre och enda fördelen de har är att de är marginellt billigare. Men att just Optane skulle vara grejen, och att det bara blir en cache, och att resten skulle bli i molnet?? Alltså... Var köper de sitt knark?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur många basstationer krävs det om alla skall köra sin lagring med "Sata-hastighet via 5G"?

Tror jag behåller fibern ett tag till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns alltid som att folk predikar för/emot HDD/SSD, tror verkligheten ligger/kommer ligga därimellan.

Vanlige Svensson klarar sig med molnlagring och lokalt cachade filer på minimal SSD, men Kalle som har många spel på steam + musik + filmer behöver nog en extra HDD för att lasta av alla filer på ett mer kostnadseffektivt och snabbt sätt.

Sedan börjar NAS lösningar bli mer populära för vanliga privatpersoner (typ qnap), annars kan man sätta ihop en liten egen NAS/cloud enhet med finesser. Några fördelar är att du själv står för datalagringen på egen plats, behöver inte bry dig om nätverkshastigheterna i lägenheten du hyr är för slött för vettiga accesstider och lite andra små saker. Dock får man göra en avstämning om hur många faktiskt skulle orka sätta upp en lösning om det inte är 100% plug and play.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Man blir ju inte direkt förvånad av detta. Intel som vi alla vet bryr sig sååååå mycket om säkerhet och har inte alls hängt ut alla sina användare.

Mellan de och MS behövs det fan ingen NSA.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Inte bara molnlagring är framtiden utan applikationerna körs även i Molnet och man sitter med den dator som man mer eller mindre kan kalla för terminal.

Ultralätta klienter har varit framtiden i åtminstone 20 år. Fast med mobiltelefonernas dominans och Microsofts fasta beslutsamhet att allt ska streamas kanske det faktiskt händer den här gången.
Jag vet inte, jag har svårt att se nån direkt fördel för användaren med att allt ligger i molnet.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är skräp. Jag kommer aldrig köpa några fler.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker detta känns väl som en ganska självklar slutsats som de flesta skulle kunna dra.

Hahaha precis vad jag tänkte, nästan lika pinsamt att lägga upp artikeln som att Intel "State the obvious". Lite som att någon skulle gått ut och sagt att platt-tv skulle ersätta tjock-tv för 10 år sen:)

Permalänk
Medlem

Tror att under överskådlig tid att fibern kommer vara dominerande, likaså lokal lagring.
5G kommer nog inte innebära några större skillnad emot idag, Om priset för fiber abonnemang är lägre än 5G med obegränsad data är billigare kommer folk välja fibern som det primära..

Men visst molnlagring kommer öka, främst för arbete och backup, tror inte Svensson vill ha precis allt ute i molnet, tex sina 30TB filmer osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

No shit Sherlock....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ultralätta klienter har varit framtiden i åtminstone 20 år. Fast med mobiltelefonernas dominans och Microsofts fasta beslutsamhet att allt ska streamas kanske det faktiskt händer den här gången.

Självklart kommer alla älska pålagda 5-20ms ping + lossy bildkvalitet!

Sedan tycker jag att det är konstigt att allt ska gå mot cloud då t.ex. telefoner (som är ett av huvudområdena för cloudlagring) blir allt mer kraftfulla och får mer lagringsutrymme, låter ganska motstridigt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Väntar tålmodigt på dagen som aldrig kommer komma när pris/GB på SSD går ner till en tiondel av vad det ligger på nu, och dagen då utvecklingen av mekaniska diskar totalt stannar av. Kommer aldrig hända, bryr mig inte vad experter på Intel säger.

Skulle också vara skitkul att inte kunna boota Windows eller köra några spel när mitt internet lägger av.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Ja inte fasen för mig iaf.

SSD priserna är löjliga.
Molnlagring, rofl.

Kommer aldrig kunna göra mig av med mina HDD, för det finns helt enkelt inget snabbare media som inte kostar sjuka summor pengar.

Men visst, om den dagen kommer när jag kan köpa en typ 6TB SSD för 2000kr, då kan jag äta upp min hatt pluring style.

I framtiden sade dem. Inte imorgon eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I framtiden sade dem. Inte imorgon eftermiddag.

Hade varit mer intressant att få ett datum än att bara säga det uppenbara

Permalänk
Medlem

Precis detta har folk spekulerat om i flera år. Jag har sagt "dream on" varenda gång. Så jag säger det till Intel också, dream-on, det har gått bakåt det senaste året med ökande priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Igen angående 5G så antar jag att Intel chefen mest tänker på USA-marknaden där fiberutbyggnaden verkar gå extremt långsamt och FCC tom vill minska kraven på vad som får kallas för bredband...

Så för dem kanske 5G blir räddningen. Här i Sverige så hoppas jag att ingen som har fiber byter ner sig till trådlöst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Hårddiskar är skräp. Jag kommer aldrig köpa några fler.

Nä precis, skriv ut allt på papper. Hålkort FTW!

Skickades från m.sweclockers.com