Google uppges utveckla strömmad speltjänst för Chromecast

Permalänk
Melding Plague

Google uppges utveckla strömmad speltjänst för Chromecast

Google äger en uppsjö av tjänster i olika kategorier, men när det kommer till spelinriktade sådana har de lyst med sin frånvaro. I en rapport avslöjas nu att företaget ämnar ändra på det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Relevant XKCD: https://xkcd.com/927/

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Inte direkt. Detta är mer som att ny mataffär öppnar upp i samma stad du bor

Permalänk
Medlem

Hur spelar man på Chromecast idag? finns väl inget kontroll interface alls, eller ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cove:

Hur spelar man på Chromecast idag? finns väl inget kontroll interface alls, eller ?

Med mobilen. Typen av spel begränsas "en del" av denna input-typ. Men det finns lite spel som frågesportsspel och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som detta alltid beror på operatör, vart man bor etc. Det krävs mer än mjukvara om man inte vill ha 100ms latency mellan användares input och server samt bild...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Var det inte mycket prat om detta redan runt 2005 att spel skulle streamas?
Det känns lite sådär med inputdelay, men annars coolt.
Inte minst är det bra för övriga produkter att mer satsas på streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Var det inte mycket prat om detta redan runt 2005 att spel skulle streamas?
Det känns lite sådär med inputdelay, men annars coolt.
Inte minst är det bra för övriga produkter att mer satsas på streaming.

Jo det var det. Gaikai och Onlive.

Jag körde en del Onlive och var faktiskt rätt imponerad. Kommer ihåg att spel som Dirt (3?) fungerade helt ok t.ex. Rimligtvis borde tekniken ha blivit bättre. Man får ju inte bort latensen i fibern men helt klart kan man få ner den på kompressions- och uppspelningssidorna.

Lokalt är det ju fina fisken. Kör jättemycket via Steam Link.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Med mobilen. Typen av spel begränsas "en del" av denna input-typ. Men det finns lite spel som frågesportsspel och liknande.

Men varför måste sådana spel renderas av Google? Borde inte sagda mobil klara av att rendera dem själv och skicka till chromecasten, som det görs idag? (Tror jag, har inte använt någon själv)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Men varför måste sådana spel renderas av Google? Borde inte sagda mobil klara av att rendera dem själv och skicka till chromecasten, som det görs idag? (Tror jag, har inte använt någon själv)

Detta handlar ju iofs om att rendera PC-spel i molnet och skicka till din Chromecast/Google-enhet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Med mobilen. Typen av spel begränsas "en del" av denna input-typ. Men det finns lite spel som frågesportsspel och liknande.

En del? Input lag på Chromcast ligger väl över 1,5s?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

En del? Input lag på Chromcast ligger väl över 1,5s?

Nä delayn är inte så lång.
Exempelvis paus/play fungerar utan upplevd delay.

Däremot kan det vara så lång väntetid om man väljer att börja casata något som man kollar på i luren.
Men ja, det är många händerlser i rad som ska göras där med buffring iblandat och allt sådant så där tar det ju lite mer tid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hag:

Men varför måste sådana spel renderas av Google? Borde inte sagda mobil klara av att rendera dem själv och skicka till chromecasten, som det görs idag? (Tror jag, har inte använt någon själv)

Det vet jag inte riktigt. Mitt inlägg du citerade är svar på en lite annan frågeställning

Men jag kan försöka svara på det här också.
Varför Google kollar på möjligheten att sköta rendering i molnet istället för i mobilerna vet jag inte. Kanske för att kunna erbjuda bra mycket mer muskler för renderingen än en mobil kan erbjuda? Ja who knows

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det vet jag inte riktigt. Mitt inlägg du citerade är svar på en lite annan frågeställning

Men jag kan försöka svara på det här också.
Varför Google kollar på möjligheten att sköta rendering i molnet istället för i mobilerna vet jag inte. Kanske för att kunna erbjuda bra mycket mer muskler för renderingen än en mobil kan erbjuda? Ja who knows

Ah okej. Kan köpa det, tolkade det som att du antydde att det var sådana spel du trodde skulle renderas i molnet.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.