Permalänk
Medlem

Bra/dåliga värden Com Hem coax

Hej,

Jag undrar lite över vad som är bra/dåligt när man går in och läser av värden på ett coax-modem från Com Hem?

Startup Procedure
Acquire Downstream Channel:
Spelar det någon roll vad för Hz man ligger på här?

Downstream Bonded Channels: Hur många kanaler ska man vara inlåst på?
Modulation: Spelar det någon roll vilken modulation/QAM som står här?
Frequency: Spelar det någon roll vilka frekvenser de olika kanalerna är inlåsta på?
Power: Vilket/mellan vilka dBmV-värden ska man ligga? Vad är bra/dåligt?
SNR: Vilket/mellan vilka dB-värden ska man ligga? Vad är bra/dåligt?
Correctables: Gissar att det är signalfel som blivit rättade? Hur många är OK? Hur många som helst?
Uncorrectables: Fel som inte gick att rätta? Hur många är OK? Vad är acceptabelt/bra/dåligt?

Total Correctables och Total Uncorrectables: Se ovan. Hur många är OK? Vad är acceptabelt/bra/dåligt? Jämför man mot tid som modemet varit igång?

Upstream Bonded Channels: Hur många kanaler ska man vara inlåst på?
US Channel Type: Spelar det någon roll vad som står här?
Symbol Rate: Spelar det någon roll vad för Ksym/sec man ligger på?
Frequency: Spelar det någon roll vilka frekvenser de olika kanalerna är inlåsta på?
Power: Vilket/mellan vilka dBmV-värden ska man ligga? Vad är bra/dåligt?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte svar på frågan men är lite nyfiken om du upplever något problem eller om detta är en rent akademisk frågeställning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte svar på frågan men är lite nyfiken om du upplever något problem eller om detta är en rent akademisk frågeställning?

Com Hem rekommenderar (kräver, om man vill ha support) att man använder deras medföljande kabel mellan vägguttaget och modemet. Istället har jag på grund av platsbrist i en kabelkanal dragit en mini-koax av den här typen:
http://kjell.com/p39419

Det har fungerat bra, men jag upplever vissa små problem med min anslutning mot Internet.

Så för att svara på din fråga är det väl en kombination av att jag upplever vissa mindre problem (som jag dock tror sitter efter Com Hems modem - i mitt egna nätverk) och att jag bara är intresserad av vad värdena har för betydelse. Det är ju väldigt bra att det erbjuds såpass många värden direkt från modemet, dock ska man ju kunna läsa av dem också.

Permalänk

Dom ser väl aktuella värden om du felanmäler?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@viRioL: nu kommer jag inte ihåg signalvärdena alls men du kan få lite info.
Anmäler du problem och de ser felaktiga signalvärdena så kommer de boka ut en tekniker. Har du då en egen dragning så åker du direkt på teknikerkostnaden.
Anledningen är enkel, längden på coax från uttag till modem spelar roll, samt brukar skärmningen vara sämre på andra kablar, vilket gör att elkablar och antennkabeln kan orsaka sämre signalvärden.

Testa koppla in orginalcoax, kolla värdena.
Är det andra värden med din kabel?

Är det inte möjligt pga massa meck, besök en granne och koppla in ditt modem där. Vilket hus som helst med Comhem funkar men värdena kan skilja mellan hus. Men du kan även prova hos valfri kompis med Comhem.

Permalänk
Medlem

Angående koaxialkablar. Min Comhem-anslutning började krångla för ett par år sedan. Det kunde vara full fart för att sedan droppa till lusigt. Ett tag senare var det full fart igen. Det var alltså inga mellanlägen utan antingen eller. När jag felanmält kom det ut en tekniker och mätte och bytte ut kabeln från väggen till modemet. Sedan dess har det bara rullat. Teknikern förklarade problemet med att kabeln var inte helt bra utan det var dataförluster. Att hastigheten föll "stegvis" berodde på att modemet inte kunde hålla de "Downstream Bonded Channels" som krävdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Dom ser väl aktuella värden om du felanmäler?

Ja, det är jag ganska säker på. Jag tror dem har "fjärråtkomst" - åtminstone för att läsa av dessa värden.

Skrivet av milkab:

@viRioL: nu kommer jag inte ihåg signalvärdena alls men du kan få lite info.
Anmäler du problem och de ser felaktiga signalvärdena så kommer de boka ut en tekniker. Har du då en egen dragning så åker du direkt på teknikerkostnaden.
Anledningen är enkel, längden på coax från uttag till modem spelar roll, samt brukar skärmningen vara sämre på andra kablar, vilket gör att elkablar och antennkabeln kan orsaka sämre signalvärden.

Testa koppla in orginalcoax, kolla värdena.
Är det andra värden med din kabel?

Är det inte möjligt pga massa meck, besök en granne och koppla in ditt modem där. Vilket hus som helst med Comhem funkar men värdena kan skilja mellan hus. Men du kan även prova hos valfri kompis med Comhem.

Tack för info! När jag kopplade in min egentillverkade kabel så minns jag att jag jämförde med hur det var tidigare och att vissa värden då skiljde någon dB/dBmV efter kabelbytet. Kommer dock inte ihåg vilket/vilka värde(n). Och vet man inga gränsvärden/vad som är bra/dåligt så spelar det ju inte så stor roll ändå.

Jag förstår givetvis att en mini-koax påverkar värdena negativt. Frågan är bara om mina aktuella värden är superbra/ganska bra/bra/godkända/dåliga/värdelösa.

Skrivet av Hubertus:

Angående koaxialkablar. Min Comhem-anslutning började krångla för ett par år sedan. Det kunde vara full fart för att sedan droppa till lusigt. Ett tag senare var det full fart igen. Det var alltså inga mellanlägen utan antingen eller. När jag felanmält kom det ut en tekniker och mätte och bytte ut kabeln från väggen till modemet. Sedan dess har det bara rullat. Teknikern förklarade problemet med att kabeln var inte helt bra utan det var dataförluster. Att hastigheten föll "stegvis" berodde på att modemet inte kunde hålla de "Downstream Bonded Channels" som krävdes.

Okej. Nämnde han något om vilka gränsvärden som gäller?

Jag tänkte mest om det fanns någon tekniker från Com Hem/någon som hade konkret information om vad som gäller kring dessa värden på forumet.

Jag har inget konkret fel att felanmäla och jag tror dessutom inte att mina fel har något med anslutningen fram till Com Hem-modemet att göra. Skulle det visa sig att mina värden är dåliga så kommer jag att testa med den kabeln som ingick med Com Hem-abonnemanget. Skulle värdena fortfarande vara dåliga så kan det ju ev. vara värt att felanmäla.

Men trådens avsikt är väl att få konkret information om vilka gränsvärden som gäller/vad som är bra respektive dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Ja, det är jag ganska säker på. Jag tror dem har "fjärråtkomst" - åtminstone för att läsa av dessa värden.

Tack för info! När jag kopplade in min egentillverkade kabel så minns jag att jag jämförde med hur det var tidigare och att vissa värden då skiljde någon dB/dBmV efter kabelbytet. Kommer dock inte ihåg vilket/vilka värde(n). Och vet man inga gränsvärden/vad som är bra/dåligt så spelar det ju inte så stor roll ändå.

Jag förstår givetvis att en mini-koax påverkar värdena negativt. Frågan är bara om mina aktuella värden är superbra/ganska bra/bra/godkända/dåliga/värdelösa.

Okej. Nämnde han något om vilka gränsvärden som gäller?

Jag tänkte mest om det fanns någon tekniker från Com Hem/någon som hade konkret information om vad som gäller kring dessa värden på forumet.

Jag har inget konkret fel att felanmäla och jag tror dessutom inte att mina fel har något med anslutningen fram till Com Hem-modemet att göra. Skulle det visa sig att mina värden är dåliga så kommer jag att testa med den kabeln som ingick med Com Hem-abonnemanget. Skulle värdena fortfarande vara dåliga så kan det ju ev. vara värt att felanmäla.

Men trådens avsikt är väl att få konkret information om vilka gränsvärden som gäller/vad som är bra respektive dåligt

Edit.
Läste inte klart. Vi håller tummarna för en tekniker. 👌

Permalänk
Medlem

Hur ser era värden ut och hur bör det se ut?

Här är mina (Har ComHem):
https://i.imgur.com/YdfiGNq.png

Tycker det är ett krångel att Googla fram vad man bör ha för värden för så många säger olika saker. :/

Permalänk
Medlem

Här är mina värden. Jag kör inte med originalkabeln dock utan använder en kortare.
Trodde det skulle vara bättre med en kortare, men det var innan jag visste att kabelns längd är anpassad efter stationen och modemet. (Om det nu stämmer?)

https://i.imgur.com/EB8BVNA.png