Permalänk
Medlem

16:9-skärm - vilken upplösning?

Hej,

Har fått relativt fria händer att välja nya skärmar till mig och kollegorna på jobb. Dock finns det så klart en budget att förhålla sig till.

Tanken är att varje arbetsplats får tre stycken 16:9-skärmar och de får kosta ca 2500 kronor stycket. Jag är inte helt hemma på skärmar, vad som är bra och dåligt, men det finns väl en huvudfråga:

Ska man ta en med upplösning 1920x1080 och därmed kunna få upp till nånstans 31" för budgeterat pris eller ska man gå på en skärm med upplösningen 2560x1440, men då stanna på 23,8".

Utöver detta är det trevligt med IPS, om den är höj- och sänkbar och kan justeras på andra sätt. Vårt arbete kräver ingen superkvalitet, huvudsaken är att det är bra och robusta skärmar. En bonus är om ramen runt skärmen är så tunn som möjligt.

Alla förslag tas tacksamt emot!

Permalänk

1920x1080 tenderar att bli rätt pixligt när man går över 24". Är 2560x1440 inom budgeten, kör på det. Då får ni också mer arbetsyta på varje skärm

Edit: Ser nu att det inte finns några 1440p-skärmar (iaf på Inet) som ryms i er budget. Den billigaste är på 3490 kr för en 27".

Permalänk
Medlem

Kanske går lite över budget, vet inte om 2500 per skärm är inkl. eller exkl. moms, annars är det här ett vettigt alternativ:
https://www.dustin.se/product/5010810841/flexscan-ev2450-blac...

Nackdelen är väl att de är 24" 1080p, men det är IPS med väldigt tunna kanter runt om.
Ser bra ut och ger väldigt bra bild i mitt tycke.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

1920x1080 tenderar att bli rätt pixligt när man går över 24". Är 2560x1440 inom budgeten, kör på det. Då får ni också mer arbetsyta på varje skärm

Edit: Ser nu att det inte finns några 1440p-skärmar (iaf på Inet) som ryms i er budget. Den billigaste är på 3490 kr för en 27".

Bra input! Mer arbetsyta är precis det vi behöver nämligen! Börjar gå bortom gränsen visserligen på budgeten, men får se vad chefen säger

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011007106/thinkvision-p27q

Är denna något att ha? Vad menas med att seriekoppla flera bildskärmar? Är det möjligt att koppla en utgång på datorn till en skärm, och sen från skärm till skärm?

Permalänk
Medlem

IPS eller VA är självklart tycker jag, liksom att skärmen har en tillräckligt hög och stabil fot. TN är bara för spel, rakt framifrån.
Det är också många som föredrar att vrida 16:9-skärmar och ha en eller flera på vertikalen och då är det extra viktigt med bra betraktningsvinklar.

Om jag fick välja för mig själv så skulle jag välja ca 100 PPI (mellan 96 och 120 PPI, pixelhöjd 0.25 mm) oavsett storlek på skärmen/arna men då har jag också bra syn. Jag har haft kollegor med försämrad syn som inte trivts med en sådan upplösning så det kanske vore bra att fråga runt och köpa olika till olika medarbetare.
1920×1080 i 24" (92 PPI, 0.27mm) är väl OK om de står en bit ifrån på ett skrivbord som är ganska djupt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av mippzon:

https://www.dustin.se/product/5011007106/thinkvision-p27q

Är denna något att ha? Vad menas med att seriekoppla flera bildskärmar? Är det möjligt att koppla en utgång på datorn till en skärm, och sen från skärm till skärm?

Ser inga problem där. Den ska nog vara fullt duglig att ha som kontorsskärm.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2205801/philips-32-bdm3270qp2

istället för tre skärmar i 24"/ 27" med 1920x1080
Så hade jag personligen absolut valt två stycken 32" skärmar.

pixeldensiteten på en 32" skärm med 2560x1440 är någorlunda motsvarande en 24" med 1920x1080.
tre stycken 24" 16:9 blir dessutom väldigt brett och väldigt lågt i mitt tycke.
http://www.displaywars.com/32-inch-16x9-vs-24-inch-16x9
Ni får med två 32" ungefär samma fysiska bredd, med samma användbara yta som med tre stycken 24" (inte riktigt, men inte jättelångt ifrån)
pixelbredden blir 5120 pixlar istället för 5760 pixlar.
däremot vinner ni väldigt mycket i höjd, med 1440p istället för 1080p.
och ofta är det ju i dokument på höjden man arbetar.

16:9 i porträttläge kanske är något ni tänkt använda, men avråder rent generellt från det, 1440 i höjd är dessutom inte "jättelångt" ifrån de 1920 i höjd som du isåfall får.

1920x1080 på 27" hade jag inte rekommenderat för arbete generellt sett.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippzon:

https://www.dustin.se/product/5011007106/thinkvision-p27q

Är denna något att ha? Vad menas med att seriekoppla flera bildskärmar? Är det möjligt att koppla en utgång på datorn till en skärm, och sen från skärm till skärm?

Vet inte om den skärmen är något att ha, men du har förstått seriekopplingen rätt. Det brukar kallas daisy chaining och fungerar enbart med DisplayPort eftersom det använder DisplayPorts MST-funktion.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du med? Ditt svar kommer givetvis påverka vad som är bästa valet. Men visst, jag skulle definitivt inte köpa en 1080p-skärm idag, 24"/27" och 1440p får nog anses som någon form av minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad jobbar du med? Ditt svar kommer givetvis påverka vad som är bästa valet. Men visst, jag skulle definitivt inte köpa en 1080p-skärm idag, 24"/27" och 1440p får nog anses som någon form av minimum.

Vi är testingenjörer och arbetar med att testa av ett automationssystem för stora byggnader innan det släpps ut till kunderna. Det är en Windows-applikation som behöver en del skärmyta för att man effektiv ska kunna navigera runt. Utöver detta behöver man ett par olika verktyg för administration av defekter, testfall och arbetsplanering, samt ett par andra verktyg för testautomation så som utvecklingsmiljö för Python, GUI-automationsverktyg, småscript man kör samt så klart en webbrowser för diverse arbete och skoj, till sist också teamchatt.

Vår tanke är att man ska kunna ha en fyra fem applikationer öppna samtidigt och slippa växla så mycket. Vi har utvärderat en Philips 43" tum men den var inget för oss, för stor utan att vara svängd, för glansig etc. Behöver ett mer traditionellt format. Eftersom vi ska köpa ca 10 st 16:9 får de kosta max ca 2500 stycket. Dock kan man ju köpa färre och dyrare om man får mer skärmyta för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com