Forumdelen sponsras av

Hjälp med att hela bilden inte syns på TV:n

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Hjälp med att hela bilden inte syns på TV:n

När jag kopplar dator till tv och användar tvn som skärm bilden blir liksom större en ekranen. Kan ni hjälpa mig att rätta till den eftersom Windows 10 hamnar lite "utanför" och då är det svårt att jobba... Jag kan inte förklara bättre en så... Hoppas att ni hjälper mig.

Förtydligade rubriken från "Hjälp med bilden.."/Thomas
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2007

@Drr:

Vad kopplar du med för kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Drr:

När jag kopplar dator till tv och användar tvn som skärm bilden blir liksom större en ekranen. Kan ni hjälpa mig att rätta till den eftersom Windows 10 hamnar lite "utanför" och då är det svårt att jobba... Jag kan inte förklara bättre en så... Hoppas att ni hjälper mig.

Ändra till den upplösning som passar din tv, testar tex 1680x1050 osv.
Jag fick också göra så med min, vad har du för grafikkort och tv?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Drr: Din TV lägger på overscan där bilden zoomas och beskärs i kanterna med flit. Har du en modern TV (ca 2009-10 och nyare) med 1920x1080 pixlar eller mer, borde du kunna stänga av detta då det är ett krav enligt HD Ready-licensen.

Är det en äldre TV är det mer besvär och man måste testa sig fram. Du bör i drivrutinen till ditt grafikkort kunna ställa in så kallad underscan där du krymper bilden och adderar svarta kanter så att TV:n (enligt förhoppning) overscannar bort kanterna och visar hela bilden. Bildkvaliteten blir aldrig optimal denna väg, men det kan funka för kravlöst filmtittande och liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

@jensvo: Jag har det nativa resulutionen på 1920x1080 som rekommenderas av windows och då blir de overscan. Jag har provat med typp 1600x1050 typ men då protesterar windows. Jag har intel HD grafik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

@Laxpudding: Ska försöka Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

@Haladria: HDMI som följde med datorn (Intel z83)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

@Drr
Kolla i inställningarna på din tv om det går att ställa om den till Full Mode = 1080x1060
Vad är det för tv du har?

Ta en titt här:
https://www.maketecheasier.com/fix-overscan-on-tv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

@jensvo: Det är skantic (shit märke vad jag vet men den är ny)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Hej och tack till alla som ville hjälpa till

Det här funkade för mig:

https://www.youtube.com/watch?v=CKh96pE-NwE

problemet var i TVns installningar

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Drr: Vet du var i Skantic:s menyer?

Alla normala TV värda sin Watt ska kunna stänga av detta. Problemet är bara att finna reglagen där man faktiskt kan stänga av overscan. För de heter ofta märkliga saker och kan ligga lite var som helst i menyerna. Det är fortfarande endast Panasonic som har den rätt tacksamma menyn "Overscan: ON/OFF" synlig och tydlig.

Resten kör med andra beteckningar och ofta galet översatta. LG kallar det för "Just scan" vilket översätts till "Skanna bara" i svenska menyerna...